• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Segla över Atlanten.

TompaC

Rolex
2-Faktor
Hej alla KSare,

Har till hösten tänkt att segla över Atlanten. Tanken är att utgå från Las Palmas och sedan därifrån segla över till Dominikanska Republiken och ö-hoppa lite. Är det någon här på forumet som gjort något liknande som kan ge lite tips på sätt att hyra in sig på en båt? Sevärdheter i Västindien? Söker alla tips och tricks jag kan få kring ämnet!

Har hittat ett företag men dem vill ha 60k för en sådan segling, känns lite överprisat?

Kan lägga till att jag har seglat sedan barnsben och känner mig väldigt bekväm på havet.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej alla KSare,

Har till hösten tänkt att segla över Atlanten. Tanken är att utgå från Las Palmas och sedan därifrån segla över till Dominikanska Republiken och ö-hoppa lite. Är det någon här på forumet som gjort något liknande som kan ge lite tips på sätt att hyra in sig på en båt? Sevärdheter i Västindien? Söker alla tips och tricks jag kan få kring ämnet!

Har hittat ett företag men dem vill ha 60k för en sådan segling, känns lite överprisat?

Kan lägga till att jag har seglat sedan barnsben och känner mig väldigt bekväm på havet.
Ett alt är väl att hitta privatpersoner som seglar
http://www.kitalita.se/links.htm
Jag har några polare som gjorde detta förr, dom brukade åka till Kanarieöarna o erbjuda sina tjänster vid säsong för atlantöverfart...
 

Zingo

Rolex
Hej alla KSare,

Har till hösten tänkt att segla över Atlanten. Tanken är att utgå från Las Palmas och sedan därifrån segla över till Dominikanska Republiken och ö-hoppa lite. Är det någon här på forumet som gjort något liknande som kan ge lite tips på sätt att hyra in sig på en båt? Sevärdheter i Västindien? Söker alla tips och tricks jag kan få kring ämnet!

Har hittat ett företag men dem vill ha 60k för en sådan segling, känns lite överprisat?

Kan lägga till att jag har seglat sedan barnsben och känner mig väldigt bekväm på havet.
Kollade på det för länge sedan och då var det att leta båt på plats som var det som de flesta verkade göra. Vill minnas att det det var förre som åkte på sommaren pga vindarna, kommer tyvärr inte ihåg när högsäsongen var men det är bara att googla. Lycka till!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De går väl nästan eskaderseglingar från kanarieöarna med passadvindarna. Är det inte bara att åka ner och bekanta dig med de som är på väg och håller på att bunkra?
 
Köp en någorlunda utrustad "havsräv" och stick iväg! Jag drar om några år och kommer inte hem om man hittar paradiset någonstans ;)

Men har tyvärr ingen direkt information om din fråga. Finns en hel del långseglingsgrupper på Facebook där det kan finnas mer information :) Sett att det söks besättning mot självkostnadspris ibland :)
 

Blue Note

Omega
Hej alla KSare,

Har till hösten tänkt att segla över Atlanten. Tanken är att utgå från Las Palmas och sedan därifrån segla över till Dominikanska Republiken och ö-hoppa lite. Är det någon här på forumet som gjort något liknande som kan ge lite tips på sätt att hyra in sig på en båt? Sevärdheter i Västindien? Söker alla tips och tricks jag kan få kring ämnet!

Har hittat ett företag men dem vill ha 60k för en sådan segling, känns lite överprisat?

Kan lägga till att jag har seglat sedan barnsben och känner mig väldigt bekväm på havet.

Jag lämnar Sverige om 1.5 år för en sådan resa, fast varvet runt. Ska påpeka att jag är fåtöljfilosof, kan mycket om ämnet eftersom jag förberett resan många år men ännu inte har praktisk erfarenhet. :)
Det finns flera utländska sidor där båtar söker payingcrew. Prova också att posta på forum.hamnen.se och maringuidens forum där du säkert kan få napp. Är toppen att du har segelvana!
60k låter mycket om det är bara är överfarten som ingår i det priset. Om du ska ö-hoppa är det bra att veta vad du är ute efter med resan?
Kollade på det för länge sedan och då var det att leta båt på plats som var det som de flesta verkade göra. Vill minnas att det det var förre som åkte på sommaren pga vindarna, kommer tyvärr inte ihåg när högsäsongen var men det är bara att googla. Lycka till!
Säkraste säsongen för överfarten är från mitten av november- februari, lite längre in i mars-april beroende på vilken del av Västindien du seglar.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Tack för all info!! Slutmål är ju St Lucia och sedan därifrån ö-hoppa. Skall kolla runt lite extra och det är kul att det verkar som fler går i samma banor som jag! Skall kolla lite närmre på de länkar ni postat.

Måste såklart införskaffa en klocka för detta :hungry:Förmodligen en Sjöö Sandström Worldtimer eller Rolex Explorer II.
 
Tack för all info!! Slutmål är ju St Lucia och sedan därifrån ö-hoppa. Skall kolla runt lite extra och det är kul att det verkar som fler går i samma banor som jag! Skall kolla lite närmre på de länkar ni postat.

Måste såklart införskaffa en klocka för detta :hungry:Förmodligen en Sjöö Sandström Worldtimer eller Rolex Explorer II.
IMG_0541.JPG

Dålig bild men en Explorer 2 gör sig bra på havet ;) lätt att hålla koll på tiden hemmavid också!
 

Blue Note

Omega
Tack för all info!! Slutmål är ju St Lucia och sedan därifrån ö-hoppa. Skall kolla runt lite extra och det är kul att det verkar som fler går i samma banor som jag! Skall kolla lite närmre på de länkar ni postat.

Måste såklart införskaffa en klocka för detta :hungry:Förmodligen en Sjöö Sandström Worldtimer eller Rolex Explorer II.
Verkligen! Ibland känner man sig ensam med sina idéer som denna, tills man som här ser att man inte är så ensam om det.. känns hoppfullt! Kommer du iväg 2019 kanske vi ses på dom sju haven! :)
Fundera också på vilken typ av upplevelse du vill ha? Det har blivit mer turister, mindre genuint och mer kommersiellt vid många av dom klassiska öarna. Gillarna man fest och spruta bubbel bland andra knösar är det perfekt! Men vill man komma under huden på lokalbefolkningen och se mer orörda stränder och ankringsplatser inbillar jag mig att man kanske får jobba lite hårdare än man fick för 15-20 år sedan.. Finns massor av bra böcker om ämnet! Jag plöjer för tillfället igenom Jimmy Cornells böcker, bra skit!
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Verkligen! Ibland känner man sig ensam med sina idéer som denna, tills man som här ser att man inte är så ensam om det.. känns hoppfullt! Kommer du iväg 2019 kanske vi ses på dom sju haven! :)
Fundera också på vilken typ av upplevelse du vill ha? Det har blivit mer turister, mindre genuint och mer kommersiellt vid många av dom klassiska öarna. Gillarna man fest och spruta bubbel bland andra knösar är det perfekt! Men vill man komma under huden på lokalbefolkningen och se mer orörda stränder och ankringsplatser inbillar jag mig att man kanske får jobba lite hårdare än man fick för 15-20 år sedan.. Finns massor av bra böcker om ämnet! Jag plöjer för tillfället igenom Jimmy Cornells böcker, bra skit!
Tanken är ju att undvika turistfällorna och försöka dra sig lite från de ställen där folk vill vara, men det är ju som du säger...
Jaja någon liten strand med några sköna lokalbor skall man nog kunna finna någonstans!
 

Bottega

Cartier
När jag tog seglarcert fick jag höra av vår instruktör att han hade gjort resan. Han berättade att han hade flugit ner och bott där på hotell en vecka. Under tiden gick han runt hannen bara och snackade med seglarfolk. Till slut visade det sig att någon var intresserade så de tog några bärs/middagar ihop tills allt kändes bra så seglade de vidare.

Lycka till!
 
Låter "yuppie"-aktigt! Med röda brallor efter en atlantsegling.. har åkt över Atlanten som elev och matros men det kanske inte räknas? Hade inte tänkt ta på mig ett par röda brallor i seglingssammanhang ändå ;)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Låter "yuppie"-aktigt! Med röda brallor efter en atlantsegling.. har åkt över Atlanten som elev och matros men det kanske inte räknas? Hade inte tänkt ta på mig ett par röda brallor i seglingssammanhang ändå ;)
Har seglat på Atlanten (och dom flesta andra hav för den delen) i alla befattningar från däckselev upp till Kapten men några röda byxor har jag aldrig ägt, det är för posörer!
 
Topp