Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko 7a28-7040 vattenskadad

Diskussion i 'Vintage' startad av Nissenutz, 27 september 2016.

1. Nissenutz
    Trådstartare

Nissenutz Bonde

Hej,

Mitt första inlägg blir i detta forum då jag tror klockan är från 1982. Jag har råkat bada med min Seiko innan jag ens tänkte på att trycktesta den. Den gick en dag eller två efter doppet sen stannade den. Det var en del brunt runt batteriet när jag skruvade isär den (gulmarkerat).
    Har gjort rent så gott jag kunde med isopropylalkohol och tops. När jag meka ihop den igen och i med batteriet står de fortfarande still.

Kan batteriet dött men klockan vara ok? (har inte testat nytt batteri)
    Eller är de som jag misstänker att klockan är död? :/ Glömde ta bilder innan rengöringen.
    3.jpg 2.jpg 1.jpg
    Mvh Oskar, glad nybörjare på klockmek.

2. Bazsy

Bazsy Bonde

Från:
    Solna
    Testa med nytt batteri kan inte skada. Resten kan vara ok om du inte ser skador direkt. Ledningarna är ju synliga på dessa. IC och annat inkapslad brukar klara av lite vatten utan vidare.

3. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det räcker ofta att man låter dem torka ur så börjar de fungera efter några dagar och som du skriver så kan det vara batteriet som gett upp och inget annat.

4. Nissenutz
    Trådstartare

Nissenutz Bonde

Tackar för svaren och de bygger lite hopp :)
    Ska försöka hinna med ett besök på stan på fredag och inhandla nytt batteri (uppdatering kommer självklart).
    Var vänder man sig om de skulle visa sig att klockan ändå inte vill fungera? Någon i detta forum som mekar gamla Seiko?
    Om det handlar om urmakare får den gärna finnas strax söder om sthlm :)

Skulle inget hjälpa blir de jaga delar på ebay.

5. Nissenutz
    Trådstartare

Nissenutz Bonde

Ska man se något positivt i det hela har jag för första gången mekat isär en klocka. Byggt upp lite eget förtroende för de och möjlighet att modda/fixa klockor i framtiden :)

6. Nissenutz
    Trådstartare

Nissenutz Bonde

Får jag liv i klockan kommer nästa grej bli att byta glaset (hoppas hoppas)

7. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Senast ändrad: 28 september 2016
  8. Nissenutz
    Trådstartare

Nissenutz Bonde

Tackar för länken :) Jo jag har förstått att den inte är jättelätt att hitta grejer till men hoppas på de bästa.
    Finns de något annat urverk man kan peta i om inget annat skulle gå tro?

9. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Tror inte man kan det men man får ha tålamod med vintage klockor så skulle det inte fungera så lägger man undan klockan och tittar på eBay lite då och då. :)

Skulle du lyckas få in något annan skulle inte siffrorna bak match urverket så då har du en Franken med mindre värde än en söndrig original klocka plus att folk kommer peka på dig när du går förbi och säga till sina barn att där minsann går en klockvandal. ;)

eriksson850 och Macklin gillar detta.
  10. Nissenutz
    Trådstartare

Nissenutz Bonde

På tal om Frankenstein. IT'S ALIVE!!! :D
    Petade tillslut i nytt batteri, hände ingenting på typ 5 sek sen hoppade den igång och tickar på fint.

Gjorde min dag igår! Bara att beställa hem nytt glas från ebay nu då.

Tips på vettigt verktyg för att byta glas välkomnas, har en verktygslåda med diverse verktyg men ingen 'glaspress' eller vad de kallas.

Martin Lovasz gillar detta.
  11. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det du behöver är två platta hårda ytor som du lägger klockan emellan och pressar, helst i plast eller trä. Rätt glas går ner med fingerkraft och så använder du press sista biten så den kommer ner som den skall.

Nissenutz gillar detta.