• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Navigator - med en udda tavla?

Senpai

Cartier
2-Faktor
Om vi tittar på referensnummret, och utgår i från den här utmärkta artikeln:


IMG_0082.jpeg

6117-6420 ger följande

6117=kaliber 6=26mm tavla 42=boett design 0=version

Här är alla modeller som använder samma glas, från Jules Borel databas:

IMG_0081.jpeg


9 på slutet här betyder exportmodell för en annan region.

Borde då inte ”SAS” klockan ha något annat än 0 på slutet, vilket vanligtvis indikerar JDM? Kanske inte, om en aldrig var tänkt att säljas i vanliga kanaler. Eller ha 6990 som indikerar specialmodell?

Ett exempel är 7005-8050/7005-8052 som användes av försvarsmakten, de såldes också till civila och jag har aldrig sett en bild i en katalog. Troligtvis endast en exportmodell.

Den är modellen intresserar mig egentligen föga, men lite detektivarbete är ju alltid kul.

Därför letade jag upp den här artikel från 2018, där Anthony varit på besök på Seiko Epson Monozukuri Museum vid Suwa. Den som är riktigt sugen på att veta mer får väl åka dit och fråga :)

IMG_0079.jpeg

IMG_0083.png


Det ska sägas att det inte är ovanligt att klockor visas upp på fel länkar etc, och att en franken kan ha letat sig in på museet inte helt uteslutet, men med hela bilden jag har nu, referensdatabasen, flera exemplar som visats upp så är det enligt mig mindre sannolikt att alla dessa skulle vara fejk.

Som nämnt tidigare brukar Suwa loggan vara lätt att avslöja, även om King och Grand Seiko på senare år dykt upp med läskigt välgjorda ommålade tavlor.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Om vi tittar på referensnummret, och utgår i från den här utmärkta artikeln:


IMG_0082.jpeg

6117-6420 ger följande

6117=kaliber 6=26mm tavla 42=boett design 0=version

Här är alla modeller som använder samma glas, från Jules Borel databas:

IMG_0081.jpeg


9 på slutet här betyder exportmodell för en annan region.

Borde då inte ”SAS” klockan ha något annat än 0 på slutet, vilket vanligtvis indikerar JDM? Kanske inte, om en aldrig var tänkt att säljas i vanliga kanaler. Eller ha 6990 som indikerar specialmodell?

Ett exempel är 7005-8050/7005-8052 som användes av försvarsmakten, de såldes också till civila och jag har aldrig sett en bild i en katalog. Troligtvis endast en exportmodell.

Den är modellen intresserar mig egentligen föga, men lite detektivarbete är ju alltid kul.

Därför letade jag upp den här artikel från 2018, där Anthony varit på besök på Seiko Epson Monozukuri Museum vid Suwa. Den som är riktigt sugen på att veta mer får väl åka dit och fråga :)

IMG_0079.jpeg

IMG_0083.png


Det ska sägas att det inte är ovanligt att klockor visas upp på fel länkar etc, och att en franken kan ha letat sig in på museet inte helt uteslutet, men med hela bilden jag har nu, referensdatabasen, flera exemplar som visats upp så är det enligt mig mindre sannolikt att alla dessa skulle vara fejk.

Som nämnt tidigare brukar Suwa loggan vara lätt att avslöja, även om King och Grand Seiko på senare år dykt upp med läskigt välgjorda ommålade tavlor.


Bra detektivarbete!

Det här med 0 eller 9 på slutet ska man nog inte bry sig så mycket om tror jag.
Om någon importör ville ha en batch av någon modell fick dom nog köpa kan jag tänka mig även om den inte var tänkt som exportmodell.
Det var nog inte så noga med sånt.

Kul att du hittade den klockan på Anthonys bild och då börjar minnet sakta, sakta komma tillbaka till mig.
Är nästan säker på att 2017 när jag var på museumet med Martin stod vi och flinade åt just den klockan och tyckte att hur kunde den hamna här.
Men jag håller med dig nu att eftersom den finns där är det mer sannolikt att den är riktig än att Seiko har klantat sig trots att dom slarvar ibland.
Litar mer på Seikos museum än på min känsla.

Modellen är inte heller min favorit men skulle vara kul att var mer säker och jag tror att jag ska fråga runt lite till.

En liten historia om symboltryck, jag har sett en fin Suwa symbol på en King Seiko 45 som ju kommer från Daini.
 
Topp