Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Semesterfyndande, typ 4

Diskussion i 'Vintage' startad av denjohan, 1 augusti 2014.

1. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Vid ett nyligen timat besök i Bryssel råkade jag snubbla över en antikhandel/diverseaffär/lumpbod med lite gammalmögel i skylten. Jag gick in på vinst och förlust och rafsade igenom ett tjugotal mer eller mindre ointressanta 50- & 60-talare, när jag råkade få syn på något i en låda som fick mig att bli påtagligt intresserad. När jag dessutom såg prislappen blev jag _verkligen_ intresserad. Gubben som hade affären såg ut som om han var veteran från första världskriget, och verkade ha föga koll på klockor. Vi dividerade lite om objektet som han hade, jag frågade om det verkligen var det priset som stod på prislappen han ville ha, och jodå, det var det. Taget, sade jag och gav gubben det begärda priset, och han såg ut som att han var påtagligt nöjd. Det var jag också kan man säga. Här kommer objektet:

bild.JPG

En Speedmaster Professional mark IV, inhandlad för €500. Ett imposant äkthetsbevis medföljde som jag för all del var lite skeptisk till, men efter lite googlande kom jag fram till att den som utfärdat beviset var en holländsk urhandlare som jag förstod det som är AD för Omega, så så vitt jag kan se är den kosher. Det är för all del inte ett felfritt exemplar, den har någon liten ding på boetten och en del repor i glaset, men funktionen är så här långt helt felfri och så vitt jag kan se håller den tiden inom ±10 s/dygn. Orginallänk sitter på, en smula rasslig, men inte värre än att det är OK. Servicehistoriken är okänd, möjligen obefintlig, men jag bryr mig föga om detta just nu. Jag är mycket glad för mitt fynd.

Har länge varit sugen på en Speedy Pro, då en Moonwatch, men jag är ju också extremt svag för sjuttiotalskronografer, och detta blev ett giftermål i himlen. Juryn är fortfarande ute på om det blir en flipp eller en keeper, men just nu lutar det starkt åt en keeper. I så fall blir det att kosta på en service och kanske ett nytt glas.

Nå, vad säger folket? Flyger den här?

Fido1, hejo, Aquaracer2 och 42 andra gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Satans bra fyndat. Undrens tid är inte förbi. Hatten av och grattis!
    (Du borde såklart prutat :))

eriksson850 och denjohan gillar detta.
  3. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Jag hade fan inte hjärta att pruta. Det var dessutom svårt nog att inte stå och hoppa jämfota av belåtenhet.

Carolin, eriksson850, ErikGBG och 2 andra gillar detta.
  4. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Ett fynd så det heter duga :). Ser ut till att vara i gott skick och början till en snygg patina - grattis!

denjohan gillar detta.
  5. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Fn va kul!

6. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra jobbat, helt klart en bra affär i mina ögon.
    Samma boett som Mark2 är det väl också.
    /j

7. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Inte dumt alls! Vilken grej! Kul!

Grattis!

Är länken original!?

8. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Det är en original Omegalänk, kan dock inte svära på att det är den exakta originallänken. Länken som sitter på är dock väldigt tidstypisk, så är den bytt är det gissningsvis länge sen. Serienumret säger att klockan är från 1973, och länken är från där någonstans garanterat. Så summa summarum tror jag att det är klockans originallänk.

9. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Rena trissvinsten :woot:. Har för mig jag sett en sån för det tredubbla. Grattis!

10. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Grattis, riktigt cool! Sånt man bara drömmer om att ska hända.

11. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Grattis, lysande fynd, speciellt med länk på. Är det en originallänk (1162?) så är väl bara den värd ett par hundra euro. Visarna ser bytta ut så med lite tur kanske den fick en service samtidigt också.

12. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Det är bara att gratulera! :)

13. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Var tvungen att googla lite och med 99,9% säkerhet kan jag säga att det är en 1162 den sitter på. Ett bra fynd blev just ännu bättre.

Patrik J gillar detta.
  14. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Bra grävt :D
    Sålde min för 12k för ca 5mån sedan så det där torde vara ett riktigt bra fynd du skaffat dig :D

15. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Ser ju kanonfin ut. Bra grävt :)

16. Solvik

Solvik Stadsbo

Grymt, grattis!

17. tokyo tapes

tokyo tapes Bonde

Kanonklocka! Är själv mycket svag för Omegas 70-ur (framför allt kronograferna)

18. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Tänkte f ö kanske skaffa en Hirsch Lucca att alternera med. Vad tror ni om det?

19. Randel

Randel Friends of KS

Grattis till fyndet, det där är ju dessutom en grymt snygg Speedmaster-modell! :)

20. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis, den flyger högt och jag gläds med dig!

21. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Kolla i låset så får du svart på vitt. Personligen tycker jag att de där boetterna är svåra att bära på något annat än länk. Men det är bara min egen åsikt, så testa med ett rejält läder.

22. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Kollade. 1162 it is.

Icaras och Patrik J gillar detta.
  23. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Ser bra ut, trippla pengarna om den funkar bra/är servad. Grattis.

24. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Fint fynd, grattis!

25. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grymt grattis!

26. Kettil

Kettil Biskop

Det var verkligen ett bra pris. Grattis! :)

27. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! Kul när man kan göra fynd.

28. Kson

Kson Friends of KS

Vilket trevligt fynd!

29. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Kanonfynd.
    Grattis!

30. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Har nu till drygt 99% säkerhet bestämt mig för att detta blir min första riktiga keeper. Vem rekommenderar ni för en service? Farfars eller?

Icaras gillar detta.