• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service AP Royal Oak 14790

M.M

Cartier
Jag blev också chockad när jag fick beskedet. I min sitter ett Cal 2225 enligt kvittot jag har och AP vill nu byta till ett cal 2151 till den nätta summan av 55k.

Garantiärende på en klocka från -90 blir nog tufft.
Har för mig att jag läst om liknande problem för modellen här på KS, kanske var din post.

Tanken jag har är om man ska gå med på bytet eller försöka lösa det på något annat sätt. Tänker främst då på hur värdet blir på klockan framöver.

Kan inte hjälpa alls i frågan. Men vad håller AP på med, de vill ha ung 40% av klockans värde för att fixa den för att kronan (?) är kass? Daylight robbery liknande den som bilverkstäder höll på med som bäst en gång i tiden.

Hoppas det löser sig på annat sätt än att AP får råna dig, lycka till.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Liten update om någon är intresserad. Pratat med tidlösa igen som inte vill titta på den med tanke på värdet på klockan, försäkring och allt vad det innebär för en relativt ”billig” grej. Fine med det. Så nu vet jag inte var jag har för alternativ kvar riktigt, ta tillbaka och leva med att kronan glappar ibland? Acceptera serviceförslaget? Lyckats hitta en ny krona men utan någon som kan tänka sig byta så blir det bökigt. Fler förslag?

Servicen kan jag betala om det skulle krävas men tänker mer hur det påverkar värdet på klockan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Liten update om någon är intresserad. Pratat med tidlösa igen som inte vill titta på den med tanke på värdet på klockan, försäkring och allt vad det innebär för en relativt ”billig” grej. Fine med det. Så nu vet jag inte var jag har för alternativ kvar riktigt, ta tillbaka och leva med att kronan glappar ibland? Acceptera serviceförslaget? Lyckats hitta en ny krona men utan någon som kan tänka sig byta så blir det bökigt. Fler förslag?

Servicen kan jag betala om det skulle krävas men tänker mer hur det påverkar värdet på klockan.
Hade bytt kronan själv men vet inte om du hittar någon som vill hjälpa dig. Har din klocka boettlock?
 

Fadershan

Patek
Liten update om någon är intresserad. Pratat med tidlösa igen som inte vill titta på den med tanke på värdet på klockan, försäkring och allt vad det innebär för en relativt ”billig” grej. Fine med det. Så nu vet jag inte var jag har för alternativ kvar riktigt, ta tillbaka och leva med att kronan glappar ibland? Acceptera serviceförslaget? Lyckats hitta en ny krona men utan någon som kan tänka sig byta så blir det bökigt. Fler förslag?

Servicen kan jag betala om det skulle krävas men tänker mer hur det påverkar värdet på klockan.
För det första som redan sagts låter det som vansinne att byta ut verket. Visst saker slits men då byter man delar såvida du inte badat i saltvatten med hela verket ovh låtit den gotta till sig..
För det andra så kommer sannolikt inte gängorna fortsätta med att glappa ibland utan bli värre och till slut inte skruva in kronan alls. Kan inte AP men det är väl gängor både i kronhals och krona?
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Hade bytt kronan själv men vet inte om du hittar någon som vill hjälpa dig. Har din klocka boettlock?

Baksidan ser ut som på bilden (stulen från nätet). Har fått för mig att öppnar den från framsidan så att säga men är inte säker.
27648449-7843-4E8E-8387-7A1042F16158.jpeg



För det första som redan sagts låter det som vansinne att byta ut verket. Visst saker slits men då byter man delar såvida du inte badat i saltvatten med hela verket ovh låtit den gotta till sig..
För det andra så kommer sannolikt inte gängorna fortsätta med att glappa ibland utan bli värre och till slut inte skruva in kronan alls. Kan inte AP men det är väl gängor både i kronhals och krona?

Ja det är, vad jag minns och har sett/tolkat det som både gängor i kronhalsen och kronan. Kan ha fel dock. Risken är väl stor att det kanske inte hjälper med att enbart byta kronan. Känns som man är fast i moment22. Vill helst inte byta verket ur ett värdeperspektiv men gör jag ingenting nu behöver jag väl iallafall säkerligen göra det i framtiden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Baksidan ser ut som på bilden (stulen från nätet). Har fått för mig att öppnar den från framsidan så att säga men är inte säker.
27648449-7843-4E8E-8387-7A1042F16158.jpeg





Ja det är, vad jag minns och har sett/tolkat det som både gängor i kronhalsen och kronan. Kan ha fel dock. Risken är väl stor att det kanske inte hjälper med att enbart byta kronan. Känns som man är fast i moment22. Vill helst inte byta verket ur ett värdeperspektiv men gör jag ingenting nu behöver jag väl iallafall säkerligen göra det i framtiden.
De där ska man bara dra kronan rakt ut på då den har split stem. Vågar dock inte säga det men 100% säkerhet så hjälper dig väl inte så mycket.
 

Fadershan

Patek
Baksidan ser ut som på bilden (stulen från nätet). Har fått för mig att öppnar den från framsidan så att säga men är inte säker.
27648449-7843-4E8E-8387-7A1042F16158.jpeg





Ja det är, vad jag minns och har sett/tolkat det som både gängor i kronhalsen och kronan. Kan ha fel dock. Risken är väl stor att det kanske inte hjälper med att enbart byta kronan. Känns som man är fast i moment22. Vill helst inte byta verket ur ett värdeperspektiv men gör jag ingenting nu behöver jag väl iallafall säkerligen göra det i framtiden.
Nä jag hade försökt få tag på en ny krona och kronhalsen ser ut som den är integrerad med verkhållaren? Iaf försöka leta upp dessa två och sen charma en hammafixare att byta samt serva verket. Tror inte på att det är bortom räddning faktiskt!
Screenshot_20190124-200827__01.jpg
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Baksidan ser ut som på bilden (stulen från nätet). Har fått för mig att öppnar den från framsidan så att säga men är inte säker.
27648449-7843-4E8E-8387-7A1042F16158.jpeg





Ja det är, vad jag minns och har sett/tolkat det som både gängor i kronhalsen och kronan. Kan ha fel dock. Risken är väl stor att det kanske inte hjälper med att enbart byta kronan. Känns som man är fast i moment22. Vill helst inte byta verket ur ett värdeperspektiv men gör jag ingenting nu behöver jag väl iallafall säkerligen göra det i framtiden.
Här finns lite bilder på två isärplockade RO - kanske går att utröna hur det skall vara?
https://watchguy.co.uk/cgi-bin/library?action=show_photos&wat_id=2389
https://watchguy.co.uk/cgi-bin/library?action=show_photos&wat_id=2037
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Jag har tagit tillbaka den från Nymans och letar alternativa lösningar alt att jag säljer den (vilket dock tar emot då jag är fäst vid den). Störande att AP inte kan fixa till en sån liten sak, som egentligen inte påverkar funktionen.

Om någon har fler förslag på lösning så hojta gärna till, tänkte gå och prata med ABC Ur och Farfars klocka men ingen större förhoppning att dom ska ha någon lösning. Kanske blir så att jag ändå godtar ett kostnadsförslag från nymans då jag gärna vill ha kvar klockan.
 

Psykel

Patek
Jag har tagit tillbaka den från Nymans och letar alternativa lösningar alt att jag säljer den (vilket dock tar emot då jag är fäst vid den). Störande att AP inte kan fixa till en sån liten sak, som egentligen inte påverkar funktionen.

Om någon har fler förslag på lösning så hojta gärna till, tänkte gå och prata med ABC Ur och Farfars klocka men ingen större förhoppning att dom ska ha någon lösning. Kanske blir så att jag ändå godtar ett kostnadsförslag från nymans då jag gärna vill ha kvar klockan.
@Rozzy fick en 70-tals RO servad av en forumfixare (som förvisso utbildade sig till urmakare då, ifall jag inte missminner mig). Han kanske har lite tips åt dig.
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Tråkig historia. Servade en 14790 från ca 1991 via Nymans för 3 år sedan utan några som helst problem. Var dock sjukt dyrt. Har för mig det kosta typ 27k inklusive ny rotor och byte av clasp. Men var aldrig en diskussion om att det inte gick att serva verket.
 

fc2

Rolex
Även för oss som servat VC framstår AP som dyra... förstår inte att historier som dessa inte gör mer för att gröpa ur intresset för AP RO. Sen tycker jag AP borde vara mer tillmötesgående.
 

Amme

Cartier
Blir så trött på svenska AD! Happy fat cats allihopa!
Deras mentalitet utom lathet är även negativt miljömässigt... så tröttsamt...
Fråga Michael Young vad han kan göra. Han är varken lat eller ute efter att råna dig :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Även för oss som servat VC framstår AP som dyra... förstår inte att historier som dessa inte gör mer för att gröpa ur intresset för AP RO. Sen tycker jag AP borde vara mer tillmötesgående.
Känns ju som att man skjuter sig själva och sitt varumärke i foten om man inte kan vara mer tillmötesgående än att byta verk. Tror en stor del av nyckeln till nyförsäljning ligger i att hedra sitt ursprung och hjälpa till att bevara vintagepjäser. Vem vill köpa en klocka för +200k om den har en förväntad livslängd på 20 år?! o_O
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Känns ju som att man skjuter sig själva och sitt varumärke i foten om man inte kan vara mer tillmötesgående än att byta verk. Tror en stor del av nyckeln till nyförsäljning ligger i att hedra sitt ursprung och hjälpa till att bevara vintagepjäser. Vem vill köpa en klocka för +200k om den har en förväntad livslängd på 20 år?! o_O
Kan man med all logik tycka. Dock går ju AP som tåget nu... :)
 

fc2

Rolex
Visst, det är lätt att klappa sig för bröstet när det går bra, tror dock inte på deras strategi långsiktigt.
Vi snackar företag som sålt liknande produkter i 200 år, troligtvis vill de fortsätta tjäna pengar i 200 år till?!
Om jag ser till mig själv så lockar vintage VC, AP och PP men alla faller bort pga servicekostnader samt ibland snorkig attityd, så visst drabbas företagen. Om detta dessutom gör så att färre av deras äldre klockor överlever så kan jag inte se att det är annat än negativt för bolagen, bolag som bygger halva sin marknadsföring på att anspela på sin historia.
 

fredrikb

Cartier
Har funderat på en 14790 och snubblade över den här tråden. Man blir ju rejält avskräckt. Byta urverk för 50k? Kronhals som inte går att byta? Samtidigt ligger ju dessa fortfarande på 250k.

Hur kan en klocka som inte går att serva ha ett andrahandsvärde att tala om? Vad är det jag missar ?
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Har funderat på en 14790 och snubblade över den här tråden. Man blir ju rejält avskräckt. Byta urverk för 50k? Kronhals som inte går att byta? Samtidigt ligger ju dessa fortfarande på 250k.

Hur kan en klocka som inte går att serva ha ett andrahandsvärde att tala om? Vad är det jag missar ?
Svaret är väl att många ändå väljer att byta verket eller har någon egen urmakare som kan fixa till eventuella problem. Jag valde till slut att gå med på kostnadsförslaget då jag tänkt ha kvar klockan länge. Nu fungerar allt perfekt.
 
Topp