Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Service av en omega..behöver få in second opinion

Diskussion i 'Diskussion' startad av makjel_w, 20 augusti 2013.

1. makjel_w
    Trådstartare

makjel_w Torpare

Från:
    Norrort, Stockholm
    Hallå där,

Har en 1998 Omega Seamaster professional chronograph som har havererat. Snubblade i stentrappan hemma och klockan fick sig en ordentlig smäll. Den lät som en marackas och jag valde att anmäla till försäkringsbolag samt lämna in för kostnadsförlag. Öpnnade den inte själv.

Nu har jag fått kostnadsförslaget, dom vill ha 18900:-. Rotorn har lossnat och slagit sönder lite delar där inne. Jag misstänker att bolaget inte blir så imponerade, jag funderar på att söka billigare reparation. Något tips?

För några tusenlappar mindre kan jag ju köpa en motsvarande begagnad.... Klurigt det här...

Vad hade ni gjort? Inte fått något besked av mitt bolag ännu.

Sent from my SGP321 using Tapatalk 4

2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Lät ju alldeles förskräckligt dyrt.

3. Jimmy85

Jimmy85 Bonde

Från:
    Stockholm
    Om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet så kommer dom inte godta det, Troligtvis så blir du erbjuden en summa pengar av ditt försäkringsbolag, är det för lågt i dina ögon så föreslår jag att du ligger på och hävdar att den är värd mer.

4. rzc

rzc Stadsbo

Laga en SMP pro chrono från 1998 för 18900kr verkar lite häftigt...

Du hittar förmodligen en motsvarande för en bra bit under reparationskostnaden...

5. makjel_w
    Trådstartare

makjel_w Torpare

Från:
    Norrort, Stockholm
    Jo, det är min uppfattning också. Så därför vill jag få ett till kostnadsförslag på reparationen. Gärna i Stockholmstrakten. Något tips?

Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4

6. Kson

Kson Friends of KS

Vem har sagt de priset? Vilket ställe? Tycker de låter lite dyrt..

7. makjel_w
    Trådstartare

makjel_w Torpare

Från:
    Norrort, Stockholm
    En stjärnurmakare i sthlm, men det är ju deras centrala verkstad som används vad jag förstår.

Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4

8. ZQT

ZQT The Banker

Lämna in klockan till Rob Engström istället

9. POO

POO Präst

Även om du hittar en billigare än priset för reparationen så kommer den med största sannolikhet inte vara som ny invärtes vilket den reparerade kommer vara.
    När mycket delar ska bytas springer det fort iväg.

10. rzc

rzc Stadsbo

Min gissning är att reparationen, även på ett "billigare" ställe inte är så mycket billigare än vad en motsvarande kostar...
    Jag hade alltså inte reparerat den.
    (En vanlig service av en 7750 går på ca 3500 kr hos en "oberoende" urmakare men nu är det reparation då tillkommer en
    hel del andra saker...)

11. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Varför inte diskutera vidare med försäkringsbolaget? Det är ingen omöjlighet att du kan bli ersatt med en likvärdig klocka (Skick, referensnummer) från försäkringsbolaget om reparationskostnaderna överstiger marknadsvärdet.

China och Denke gillar detta.
  12. DrDre

DrDre Friends of KS

Ett helt ogenomtänkt förslag är ju annars att ta pengarna och sedan köp ett standard-ETA. Det blir ju lite Franken över det men den kostar dig ca 3-4 tkr (priset på eta-verket) och för de pengarna får du en bra klocka som du inte behöver vara rädd om. Obs, jag har ingen aning om exakt vad som modifierats eller om visare, urtavla etc passar. Bara en vild ide.

13. Beastie

Beastie Mr Cowbell

När man tänker kostnad här får man inte glöms bort hur mkt pengar som lagts på öl innan du snubblade i trappan. :)
    Sorry var tvungen att skoja lite!

14. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Om klockan inte är värd att reparera så ''löser'' ju försäkringsbolaget in klockan. DVS om han blir ersatt med en säck pengar eller en annan klocka så måste han ju lämna ifrån sig den skadade klockan.

15. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    En har redan sagt det jag säger samma sak.

Lämna in den till Rob Engström.

16. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hör med ABC eller DrWatch i Stockholm om estimat på att laga den.

17. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    ...som var dålig!!

Aquaracer2, mrMyagi och POO gillar detta.
  18. DrDre

DrDre Friends of KS

Nej.

19. makjel_w
    Trådstartare

makjel_w Torpare

Från:
    Norrort, Stockholm
    Jag ska invänta och höra vad försäkringsbolaget har att säga först. Tar dom reparationen för det priset eller åtminstone i den häraden så är det frid och fröjd. (mmm mjoooo det kommer ju hända :dead: )

20. makjel_w
    Trådstartare

makjel_w Torpare

Från:
    Norrort, Stockholm
    Glada besked idag, bolaget tog skadan, minus min självrisk :) Det blir ett kärt återseende, mina beaters som fått armtid kommer bli lite besvikna.

vonhall, yonsson, Ekmikael och 1 annan gillar detta.
  21. calzone

calzone Biskop

Nu blir stjärnurmakarna glada :D, skönt att det löste sig !

makjel_w gillar detta.
  22. morrism

morrism Friends of KS

Sveriges dyraste SMP?

23. morrism

morrism Friends of KS

Sveriges dyraste SMP?

24. makjel_w
    Trådstartare

makjel_w Torpare

Från:
    Norrort, Stockholm
    Mjo, iaf en 1998:a i mycket bra skick :rolleyes: Jag har nött och blött hur jag ska ställa mig till det, ni har rätt att det är mycket pengar att lägga på en reparation för en klocka som är värd mindre. Men, jag får i slutet en klocka jag tycker om, som dessutom är totalt genomgången. Tar jag ut pengarna och köper mig likvärdig så kan man hamna på samma peng i slutändan (värdering, service etc)

25. bya

bya Bonde

Från:
    Täby
    Alltid svårt o kommentera priset innan man vet exakt vad det omfattar. Att det avviker från en "standardservice" är dock helt klart,
    dessa ligger kring 4500kr skulle jag säga... tillkommer kanske lite för ev. slitdelar. Sen ere alltid nån som är billigare / dyrare så är det!

Sen har inte Stjärnurmakarna någon central verkstad, utan alla handlare gör service antingen själva eller anlitar någon 3e part för det...

makjel_w gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield