• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av en omega..behöver få in second opinion

makjel_w

Breitling
Hallå där,

Har en 1998 Omega Seamaster professional chronograph som har havererat. Snubblade i stentrappan hemma och klockan fick sig en ordentlig smäll. Den lät som en marackas och jag valde att anmäla till försäkringsbolag samt lämna in för kostnadsförlag. Öpnnade den inte själv.

Nu har jag fått kostnadsförslaget, dom vill ha 18900:-. Rotorn har lossnat och slagit sönder lite delar där inne. Jag misstänker att bolaget inte blir så imponerade, jag funderar på att söka billigare reparation. Något tips?

För några tusenlappar mindre kan jag ju köpa en motsvarande begagnad.... Klurigt det här...

Vad hade ni gjort? Inte fått något besked av mitt bolag ännu.

Sent from my SGP321 using Tapatalk 4
 

Jimmy85

Omega
Om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet så kommer dom inte godta det, Troligtvis så blir du erbjuden en summa pengar av ditt försäkringsbolag, är det för lågt i dina ögon så föreslår jag att du ligger på och hävdar att den är värd mer.
 

rzc

Omega
Laga en SMP pro chrono från 1998 för 18900kr verkar lite häftigt...

Du hittar förmodligen en motsvarande för en bra bit under reparationskostnaden...
 

makjel_w

Breitling
Jo, det är min uppfattning också. Så därför vill jag få ett till kostnadsförslag på reparationen. Gärna i Stockholmstrakten. Något tips?

Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
 

makjel_w

Breitling
En stjärnurmakare i sthlm, men det är ju deras centrala verkstad som används vad jag förstår.

Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
 

POO

Panerai
Även om du hittar en billigare än priset för reparationen så kommer den med största sannolikhet inte vara som ny invärtes vilket den reparerade kommer vara.
När mycket delar ska bytas springer det fort iväg.
 

rzc

Omega
Min gissning är att reparationen, även på ett "billigare" ställe inte är så mycket billigare än vad en motsvarande kostar...
Jag hade alltså inte reparerat den.
(En vanlig service av en 7750 går på ca 3500 kr hos en "oberoende" urmakare men nu är det reparation då tillkommer en
hel del andra saker...)
 

Clocksauce

Cartier
Varför inte diskutera vidare med försäkringsbolaget? Det är ingen omöjlighet att du kan bli ersatt med en likvärdig klocka (Skick, referensnummer) från försäkringsbolaget om reparationskostnaderna överstiger marknadsvärdet.
 

DrDre

Patek
Ett helt ogenomtänkt förslag är ju annars att ta pengarna och sedan köp ett standard-ETA. Det blir ju lite Franken över det men den kostar dig ca 3-4 tkr (priset på eta-verket) och för de pengarna får du en bra klocka som du inte behöver vara rädd om. Obs, jag har ingen aning om exakt vad som modifierats eller om visare, urtavla etc passar. Bara en vild ide.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
När man tänker kostnad här får man inte glöms bort hur mkt pengar som lagts på öl innan du snubblade i trappan. :)
Sorry var tvungen att skoja lite!
 

Clocksauce

Cartier
Ett helt ogenomtänkt förslag är ju annars att ta pengarna och sedan köp ett standard-ETA. Det blir ju lite Franken över det men den kostar dig ca 3-4 tkr (priset på eta-verket) och för de pengarna får du en bra klocka som du inte behöver vara rädd om. Obs, jag har ingen aning om exakt vad som modifierats eller om visare, urtavla etc passar. Bara en vild ide.


Om klockan inte är värd att reparera så ''löser'' ju försäkringsbolaget in klockan. DVS om han blir ersatt med en säck pengar eller en annan klocka så måste han ju lämna ifrån sig den skadade klockan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ett helt ogenomtänkt förslag är ju annars att ta pengarna och sedan köp ett standard-ETA. Det blir ju lite Franken över det men den kostar dig ca 3-4 tkr (priset på eta-verket) och för de pengarna får du en bra klocka som du inte behöver vara rädd om. Obs, jag har ingen aning om exakt vad som modifierats eller om visare, urtavla etc passar. Bara en vild ide.

...som var dålig!!
 

makjel_w

Breitling
Jag ska invänta och höra vad försäkringsbolaget har att säga först. Tar dom reparationen för det priset eller åtminstone i den häraden så är det frid och fröjd. (mmm mjoooo det kommer ju hända :dead: )
 

makjel_w

Breitling
Mjo, iaf en 1998:a i mycket bra skick :rolleyes: Jag har nött och blött hur jag ska ställa mig till det, ni har rätt att det är mycket pengar att lägga på en reparation för en klocka som är värd mindre. Men, jag får i slutet en klocka jag tycker om, som dessutom är totalt genomgången. Tar jag ut pengarna och köper mig likvärdig så kan man hamna på samma peng i slutändan (värdering, service etc)
 

bya

Omega
En stjärnurmakare i sthlm, men det är ju deras centrala verkstad som används vad jag förstår.
Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4

Alltid svårt o kommentera priset innan man vet exakt vad det omfattar. Att det avviker från en "standardservice" är dock helt klart,
dessa ligger kring 4500kr skulle jag säga... tillkommer kanske lite för ev. slitdelar. Sen ere alltid nån som är billigare / dyrare så är det!

Sen har inte Stjärnurmakarna någon central verkstad, utan alla handlare gör service antingen själva eller anlitar någon 3e part för det...
 
Topp