• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av Rolex Submariner 16800

Rundar du till länken, borsta inte. Polerar du inte boetten, polera inte länken.

Men, stör du dig på reporna är det bara att köra ändå. Är ett dussinur.
Tycker du sätter fingret på nåt där. En nyborstad länk kräver en lätt polering av boett. Annars skär det sig nog.
Sen är det en klocka från 86. Jag vill inte att den ska se ut som en klocka som kommer direkt från hyllan. Just nu lutar det nog åt att avstå polering. Men vi får se 😊

Liten update för idag också:

Börjar med rengöring av juvelerna med pegwood (tänk saftig tandpetare). Intorkad olja här riskerar inte bli helt spegelblankt rent om jag inte går på lite manuellt innan urverkstvätt. Fram med kniv för att vässa pegwood så jag når insidan av juvelerna, rodico för att ta bort trärester samt tvättkorgar där delarna ska vara under rengöringsmaskinen sen.
IMG_1772.jpeg

IMG_1773.jpeg
IMG_1774.jpeg

IMG_1775.jpeg

Jag monterar tillbaka balansen på verkplattan. Det är den säkraste platsen för den under rengöring. Och tar ur cap jewel.
IMG_1776.jpeg
IMG_1777.jpeg


Sen packar jag alla delar i tvättkorgar
IMG_1778.jpeg
IMG_1779.jpeg


Då var verket redo. Nu tar jag en titt på boetten. Har ett specialverktyg för att ta av bezels. Dock tycker jag det som fungerar bäst på just rolex är ett fint knivblad med plastskydd och gå in kl 5 och försiktigt vika av bezeln.
IMG_1780.jpeg
IMG_1781.jpeg
IMG_1782.jpeg


Man får vara försiktig så man inte tappar bort klickfjädern kl 12
IMG_1783.jpeg


Gott om smuts här under även om klockan ligger i lä mot den 16610 som @Watcheyes nyligen servade på sin youtube kanal. (Shoutout https://youtube.com/@Watcheyes?si=VCLX6kIG46AHYLzK)
Kan ni ana vart jag gått över med lite pegwood? 😅
IMG_1785.jpeg


Till sist trycker jag ur insert ur bezeln också och boetten är demonterad
IMG_1784.jpeg


Hinner inte mer på en dag som trebarnsfar och heltidsarbetare 😅
Fortsättning följer!
 
Superkul tråd att följa!
Jag instämmer med tidigare talare om att hålla länken opolerad :)
 
”Försvinner” metall både vid borstning och poleringen eller hur fungerar respektive åtgärd?
 
Liten update…

Först och främst har urverket fått åka tvättmaskin. En helautomatisk urverkstvätt från 60talet. Svensk dessutom!
IMG_1797.jpeg
IMG_1798.jpeg


Sen gick jag vidare med att ta ur glaset och packningar på boetten också. Samt skruva loss kronhalsen och ta ut alla packningar.
Rengjort med pegwood och läderfil dom lösa delarna.
IMG_1790.jpeg
IMG_1792.jpeg
IMG_1793.jpeg
IMG_1794.jpeg
IMG_1795.jpeg
IMG_1796.jpeg


Som ni ser ovan rätt torkade packningar på sina ställen.

IMG_1803.jpeg

Glasringen satt riktigt tajt. Kombination av verktyget ovan och en kniv med rakblad i och ge det lite tid och gå runt om så kom den av till slut.
IMG_1805.jpeg
IMG_1807.jpeg
IMG_1810.jpeg

Ytterligare en oring under glasringen samt en glaspackning runt glaset. 😊

Nu är boett redo för ULT i nästa steg.
Fortsättning följer…
 
Liten update…

Först och främst har urverket fått åka tvättmaskin. En helautomatisk urverkstvätt från 60talet. Svensk dessutom!
IMG_1797.jpeg
IMG_1798.jpeg


Sen gick jag vidare med att ta ur glaset och packningar på boetten också. Samt skruva loss kronhalsen och ta ut alla packningar.
Rengjort med pegwood och läderfil dom lösa delarna.
IMG_1790.jpeg
IMG_1792.jpeg
IMG_1793.jpeg
IMG_1794.jpeg
IMG_1795.jpeg
IMG_1796.jpeg


Som ni ser ovan rätt torkade packningar på sina ställen.

IMG_1803.jpeg

Glasringen satt riktigt tajt. Kombination av verktyget ovan och en kniv med rakblad i och ge det lite tid och gå runt om så kom den av till slut.
IMG_1805.jpeg
IMG_1807.jpeg
IMG_1810.jpeg

Ytterligare en oring under glasringen samt en glaspackning runt glaset. 😊

Nu är boett redo för ULT i nästa steg.
Fortsättning följer…
Jag går rakt på sak: Servar du bara dina egna grejer eller gör du arbeten åt andra? Det börjar bli löjligt dyrt att lämna in på AD nu så det finns ju ett rätt bra utrymme ;)
 
Studerade boett och länk en del idag. Och ska man polera ska man ju göra det nu. Jag landade i ett mellanting. Inte polera någonting hårt, vill inte ta bort alla repor eller dings. Jag vill ha kvar alla originalformer. Enbart putsa på ytan lite. Både länk o boett och sen Ultraljudstvätt. Jag tejpar boetten för att inte komma åt skarvarna, jag vill ha vassa kanter på boetten.
IMG_1819.jpeg
IMG_1820.jpeg
IMG_1821.jpeg

IMG_1825.jpeg


Sen går vi på borstning av länk.
IMG_1815.jpeg

Tar också att klämma ihop länken för att ev snabbfixa lite stretch
IMG_1814.jpeg


Sen ultraljudsbad
IMG_1811.jpeg
IMG_1812.jpeg

IMG_1816.jpeg


Så här såg länk ut innan:
IMG_1813.jpeg


Här är slutresultatet
IMG_1817.jpeg
IMG_1818.jpeg
IMG_1822.jpeg
IMG_1823.jpeg
 
Hej, ville bara säga att jag väntar på en ny mainspring för att kunna ta upp projektet igen. Det lilla jag kunde förbereda så länge var att lägga olja på cap jewels på gånghjul och balans. Totalt fyra stenar som oljas. Kollar av tjockleken innan, ni minns att balansens Sten var tjockare. Ser ut så här när dom sitter på plats igen. Kommer uppdateringar sen när fjädern kommit, har också en annan service att hugga tag i parallellt som kanske tar lite tid.
IMG_1925.jpeg
 
Hej, ville bara säga att jag väntar på en ny mainspring för att kunna ta upp projektet igen. Det lilla jag kunde förbereda så länge var att lägga olja på cap jewels på gånghjul och balans. Totalt fyra stenar som oljas. Kollar av tjockleken innan, ni minns att balansens Sten var tjockare. Ser ut så här när dom sitter på plats igen. Kommer uppdateringar sen när fjädern kommit, har också en annan service att hugga tag i parallellt som kanske tar lite tid.
IMG_1925.jpeg

Sådant här är sjukt kul att följa! Hatt av för att du dokumenterar och tar dig tid att dela. 👌
 
Superkul! Imponerande hantverk. Till OP, är du självlärd?

Också nyfiken på detta. Kollat en del YT videos med service på diverse olika klockor men är rädd för att köpa utrustning pga obefintlig utbildning.
För några år sedan gjorde jag slag i saken och beställde basuppsättning av verktyg och oljor och började skriva i enklare/billigare verk. Typ manuella certina. Jag gick in ganska seriöst för hobbyn från start och uppgraderade löpande till mer avanacerade maskiner. Två saker sticker ut för mig som värda att lägga pengar på. 1. Mikroskop, 2. Urverkstvätt. Allt blir roligare om du ser vad du gör samt får verket riktigt rent. Finns massa bra tips och trix och verktygslistor mm på denna forumsdel. Fråga på här bara. Jag fick väldigt mycket hjälp och vägledning av andra utbildade och erfarna medlemmar på KS som hjälp mig lära mig göra rätt.
 
Då har delar kommit och jag kan fortsätta projektet!

Börjar med att montera i ny fjäder i trumman.
Men först behöver det läggas fett på trummans innervägg så automatfjädern kan glida bra. Jag lägger fettet i fasningarna på innerväggen av trumman. Sen trycker jag ner fjädern. Monterar fjäderhusbommen och till sist klickar på locket.

IMG_2239.jpeg

IMG_2240.jpeg
IMG_2241.jpeg
IMG_2242.jpeg
IMG_2243.jpeg
IMG_2244.jpeg
IMG_2245.jpeg


Monterar trumman och dess brygga samt centerhjulet och dess brygga.
IMG_2246.jpeg
IMG_2247.jpeg
IMG_2248.jpeg
IMG_2249.jpeg


Fortsättning följer..
 
Idag fortsatte jag en del. 😃
Lägger olja och fett där det ska ligga längs vägen. (Kan inte visa alla ställen och vad för olja/fett, blir för många steg).

Monterar ihop löpverket och monterar bryggan. Sen monterar jag ratchet wheel och crown wheel och dess kopplingshjul.
IMG_2254.jpeg
IMG_2256.jpeg
IMG_2257.jpeg


Efter det vänder jag på verkhållare och urverk och monterar keyless works (det som gör att kronans funktioner fungerar som dom ska (manuellt uppdrag, quickset datum, tidställning).
IMG_2258.jpeg
IMG_2259.jpeg
IMG_2266.jpeg


Jag monterar på delar för datumhantering. (Datumhjul, ringen som håller datumskivan på plats. Fjädern som gör att datum växlar som det ska och själva datumskivan. Smörjer fjädern och stegar fram typ 6 datum åt gången innan jag smörjer fjädern igen. Alla datum ska glida fint.
IMG_2271.jpeg
IMG_2272.jpeg

IMG_2273.jpeg


Nu vänder jag på verket igen och monterar i gånghaken och dess brygga. Jag har sedan tidigare behandlat gånghjul och gånghake med epilame. (En lösning som gör att olja stannar där jag lägger den kan man säga).
IMG_2274.jpeg

IMG_2275.jpeg


Ovan syns en närbild på gånghakens juveler som glider mot gånghjulets tänder. Där uppstår friktion och behöver ett speciellt flytande fett (moebius 9415). Lägger det i några omgångar på ena juvelens utsida och stegar manuellt fram gånghaken några gånger i taget och fyller på med olja allt efter som på juvelen.

Sen monteras balansen på och klockan tickar igång kanonbra! 😃
IMG_2276.jpeg


Nu får verket jobba in sina oljor lite grann.

Fortsättning följer..
 
Idag fortsatte jag en del. 😃
Lägger olja och fett där det ska ligga längs vägen. (Kan inte visa alla ställen och vad för olja/fett, blir för många steg).

Monterar ihop löpverket och monterar bryggan. Sen monterar jag ratchet wheel och crown wheel och dess kopplingshjul.
IMG_2254.jpeg
IMG_2256.jpeg
IMG_2257.jpeg


Efter det vänder jag på verkhållare och urverk och monterar keyless works (det som gör att kronans funktioner fungerar som dom ska (manuellt uppdrag, quickset datum, tidställning).
IMG_2258.jpeg
IMG_2259.jpeg
IMG_2266.jpeg


Jag monterar på delar för datumhantering. (Datumhjul, ringen som håller datumskivan på plats. Fjädern som gör att datum växlar som det ska och själva datumskivan. Smörjer fjädern och stegar fram typ 6 datum åt gången innan jag smörjer fjädern igen. Alla datum ska glida fint.
IMG_2271.jpeg
IMG_2272.jpeg

IMG_2273.jpeg


Nu vänder jag på verket igen och monterar i gånghaken och dess brygga. Jag har sedan tidigare behandlat gånghjul och gånghake med epilame. (En lösning som gör att olja stannar där jag lägger den kan man säga).
IMG_2274.jpeg

IMG_2275.jpeg


Ovan syns en närbild på gånghakens juveler som glider mot gånghjulets tänder. Där uppstår friktion och behöver ett speciellt flytande fett (moebius 9415). Lägger det i några omgångar på ena juvelens utsida och stegar manuellt fram gånghaken några gånger i taget och fyller på med olja allt efter som på juvelen.

Sen monteras balansen på och klockan tickar igång kanonbra! 😃
IMG_2276.jpeg


Nu får verket jobba in sina oljor lite grann.

Fortsättning följer..
Vilket hantverk 👏🏻
 
Snart en månad sedan jag började projektet, ska bli så kul att snart få ha den på handleden igen!
Väntar på packningar till glaset och baklock samt en ny rotoraxel. Så lite jobb kvar innan jag får den på armen igen. 😂
 
Hej,

Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.

Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.

IMG_1682.jpeg
IMG_1681.jpeg


Först monterar jag av länken
IMG_1683.jpeg


Sen skruvas baklocket av
IMG_1684.jpeg
IMG_1685.jpeg


Vackra verk ändå i Rolex
IMG_1687.jpeg
IMG_1686.jpeg


Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
IMG_1689.jpeg


Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
IMG_1688.jpeg
IMG_1690.jpeg
IMG_1691.jpeg


Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
IMG_1693.jpeg


Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
IMG_1694.jpeg
IMG_1695.jpeg



Fortsätter med datumskivan:
IMG_1696.jpeg
IMG_1697.jpeg


Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.

Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
IMG_1700.jpeg

Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
IMG_1701.jpeg


Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman! 😊
IMG_1706.jpeg


IMG_1707.jpeg


När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
IMG_1708.jpeg


Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..
Härligt!! Hojta om du vill serva en till!
 
Tillbaka
Topp