Finns väldigt många.Vad innebär ett dussinur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns väldigt många.Vad innebär ett dussinur?
Tycker du sätter fingret på nåt där. En nyborstad länk kräver en lätt polering av boett. Annars skär det sig nog.Rundar du till länken, borsta inte. Polerar du inte boetten, polera inte länken.
Men, stör du dig på reporna är det bara att köra ändå. Är ett dussinur.
All slags polering avverkar material. Det går inte att komma ifrån. Men stora mängder är det inte”Försvinner” metall både vid borstning och poleringen eller hur fungerar respektive åtgärd?
Jag går rakt på sak: Servar du bara dina egna grejer eller gör du arbeten åt andra? Det börjar bli löjligt dyrt att lämna in på AD nu så det finns ju ett rätt bra utrymmeLiten update…
Först och främst har urverket fått åka tvättmaskin. En helautomatisk urverkstvätt från 60talet. Svensk dessutom!
Sen gick jag vidare med att ta ur glaset och packningar på boetten också. Samt skruva loss kronhalsen och ta ut alla packningar.
Rengjort med pegwood och läderfil dom lösa delarna.
Som ni ser ovan rätt torkade packningar på sina ställen.
Glasringen satt riktigt tajt. Kombination av verktyget ovan och en kniv med rakblad i och ge det lite tid och gå runt om så kom den av till slut.
Ytterligare en oring under glasringen samt en glaspackning runt glaset.
Nu är boett redo för ULT i nästa steg.
Fortsättning följer…
Jag gör primärt mina egna projekt. Men har hjälpt ett gäng KS medlemmar också när dom hört av sig.Jag går rakt på sak: Servar du bara dina egna grejer eller gör du arbeten åt andra? Det börjar bli löjligt dyrt att lämna in på AD nu så det finns ju ett rätt bra utrymme
Hej, ville bara säga att jag väntar på en ny mainspring för att kunna ta upp projektet igen. Det lilla jag kunde förbereda så länge var att lägga olja på cap jewels på gånghjul och balans. Totalt fyra stenar som oljas. Kollar av tjockleken innan, ni minns att balansens Sten var tjockare. Ser ut så här när dom sitter på plats igen. Kommer uppdateringar sen när fjädern kommit, har också en annan service att hugga tag i parallellt som kanske tar lite tid.
Också nyfiken på detta. Kollat en del YT videos med service på diverse olika klockor men är rädd för att köpa utrustning pga obefintlig utbildning.Superkul! Imponerande hantverk. Till OP, är du självlärd?
För några år sedan gjorde jag slag i saken och beställde basuppsättning av verktyg och oljor och började skriva i enklare/billigare verk. Typ manuella certina. Jag gick in ganska seriöst för hobbyn från start och uppgraderade löpande till mer avanacerade maskiner. Två saker sticker ut för mig som värda att lägga pengar på. 1. Mikroskop, 2. Urverkstvätt. Allt blir roligare om du ser vad du gör samt får verket riktigt rent. Finns massa bra tips och trix och verktygslistor mm på denna forumsdel. Fråga på här bara. Jag fick väldigt mycket hjälp och vägledning av andra utbildade och erfarna medlemmar på KS som hjälp mig lära mig göra rätt.Superkul! Imponerande hantverk. Till OP, är du självlärd?
Också nyfiken på detta. Kollat en del YT videos med service på diverse olika klockor men är rädd för att köpa utrustning pga obefintlig utbildning.
Vilket hantverkIdag fortsatte jag en del.
Lägger olja och fett där det ska ligga längs vägen. (Kan inte visa alla ställen och vad för olja/fett, blir för många steg).
Monterar ihop löpverket och monterar bryggan. Sen monterar jag ratchet wheel och crown wheel och dess kopplingshjul.
Efter det vänder jag på verkhållare och urverk och monterar keyless works (det som gör att kronans funktioner fungerar som dom ska (manuellt uppdrag, quickset datum, tidställning).
Jag monterar på delar för datumhantering. (Datumhjul, ringen som håller datumskivan på plats. Fjädern som gör att datum växlar som det ska och själva datumskivan. Smörjer fjädern och stegar fram typ 6 datum åt gången innan jag smörjer fjädern igen. Alla datum ska glida fint.
Nu vänder jag på verket igen och monterar i gånghaken och dess brygga. Jag har sedan tidigare behandlat gånghjul och gånghake med epilame. (En lösning som gör att olja stannar där jag lägger den kan man säga).
Ovan syns en närbild på gånghakens juveler som glider mot gånghjulets tänder. Där uppstår friktion och behöver ett speciellt flytande fett (moebius 9415). Lägger det i några omgångar på ena juvelens utsida och stegar manuellt fram gånghaken några gånger i taget och fyller på med olja allt efter som på juvelen.
Sen monteras balansen på och klockan tickar igång kanonbra!
Nu får verket jobba in sina oljor lite grann.
Fortsättning följer..
Härligt!! Hojta om du vill serva en till!Hej,
Skaffade mig nyligen en Submariner från 1986, referens 16800. Kaliber 3035.
När den kom kollade jag av den på timegraphern och det visade sig vara dags för service.
Jag kommer serva denna själv och tänkte dela med mig av lite bilder längs vägen då det verkar finnas intresse av detta.
Först monterar jag av länken
Sen skruvas baklocket av
Vackra verk ändå i Rolex
Sen skruvar jag loss automatbryggan och tar ut hela modulen som rotorn sitter på. Skruvarna är alltså från 86 och spegelblanka. Jag är ytterst försiktig med skruvmejseln för att inte lämna märken.
Kan också se att det är torkade oljor på automatverket. Dags för service helt klart!
Sen skruvar jag in verkhållar skruvarna och roterar verket så det kan fällas ut ur boetten på en kudde
Kanske det mest kritiska momentet på hela servicen. Blanka tavlor är känsliga. Men tar av visare och tavla försiktigt och lägger i säkra boxar anpassade för dessa delar.
Fortsätter med datumskivan:
Verket ligger nu i en verkhållare som är anpassad för just denna caliber.
Jag börjar med att montera ur balansen för att inte riskera att den skadas på nåt vis.
Sen arbetar vidare på tavelsidan tills jag kan få loss minutröret.
Här finner vi lite olja/fett som inte borde ligga där.
Sen vänder vi på steken och monterar ner verksidan. Kolla finishen på trumman!
När jag tar ut sekundhjulet så ser den lite skadad ut. Måste utreda om den går att rengöra/polera eller måste bytas.
Så långt hann jag ikväll. Fortsättning följer..