• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service av vintage Tudor

Gustaf+

Breitling
Hej KS!

Jag lämnade förra veckan in min Tudor Prince Oysterdate ref. 7970/0 för service hos Bergströms och har idag fått tillbaka ett kostnadsförslag om 10100 kr. Enligt deras servicebeskrivning ingår: "Komplett service av verk inkl verkdelar, polering, krona, kronhals, packningar och trycktest". Klockan har tickat på bra och har inte uppvisat några problem, men jag kände att det var dags att se över den utifrån att den en varit i min ägo i ca 4 år och att jag inte känner till servicehistoriken.

Efter lite sökande på forumet verkar det som att det i regel går att komma undan någon/några tusenlappar billigare för service av vintageklocka. Nu till frågorna. Är detta ett rimligt pris för den beskrivna servicen eller bör jag söka mig mot annan urmakare? Kan tillgången till reservdelar göra att priset är motiverat?

Tack på förhand!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Flera frågor infinner sig: Behöver den poleras? Vill man ens få den polerad? Är det något fel på krona och kronhals? (Jag antar att de menar att de tänker byta dem?)

Om den håller tiden och och har bra gångreserv så är nog det billigaste alternativet att inte serva den.

Men om man absolut ska göra det så kan man ju kolla med Tidlösa Ur utanför Uppsala. (tidlosaur.se). Deras service börjar på 5500 och då ingår "normalt slitna delar som fjäder, plexiglas, löpverkshjul, krona och packningar.". Han nämner visserligen inte Tudor, men servar det mesta annat, så inte omöjligt. Bara att ringa och fråga.
(Detta inte baserat på någon uttömmande erfarenhet av olika urmakare, utan bara på att det är typ den enda jag känner till och har någon liten erfarenhet av.)
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Det sitter väl ett ETA-verk i din Tudor? Dom flesta vintageurmakarna borde kunna serva den utan större problem betydligt billigare.
 

helmert

Omega
Är detta ett rimligt pris för den beskrivna servicen eller bör jag söka mig mot annan urmakare? Kan tillgången till reservdelar göra att priset är motiverat?
Jag fick ungefär samma kostnadsförslag på min tudor från en ad i Stockholm och blev förvånad över priset. Service urverk, nytt plexi och krona. Jag vill absolut inte ha min klocka polerad. Enligt urmakaren där får han lägga en del tid på att jaga delar som börjar bli en bristvara. I mitt fall ett eta 2784 (tror jag). En snabb googling gav att du bör ha ett eta 2484 i din.

Jag har just lämnat min till tidlösa istället som tog emot den. Inga konstigheter att ge service på urverk, värre om krona/kronhals behöver bytas då det både kräver specialverktyg och delar som bara rolex urmakare har tillgång till. Hör med dem, mycket trevliga och kan nog ge svar direkt.
 

Gustaf+

Breitling
Men om man absolut ska göra det så kan man ju kolla med Tidlösa Ur utanför Uppsala. (tidlosaur.se). Deras service börjar på 5500 och då ingår "normalt slitna delar som fjäder, plexiglas, löpverkshjul, krona och packningar.". Han nämner visserligen inte Tudor, men servar det mesta annat, så inte omöjligt. Bara att ringa och fråga.
(Detta inte baserat på någon uttömmande erfarenhet av olika urmakare, utan bara på att det är typ den enda jag känner till och har någon liten erfarenhet av.)
Blir nog att jag kör på det spåret. Tack för tipset!
 

Gustaf+

Breitling
Jag fick ungefär samma kostnadsförslag på min tudor från en ad i Stockholm och blev förvånad över priset. Service urverk, nytt plexi och krona. Jag vill absolut inte ha min klocka polerad. Enligt urmakaren där får han lägga en del tid på att jaga delar som börjar bli en bristvara. I mitt fall ett eta 2784 (tror jag). En snabb googling gav att du bör ha ett eta 2484 i din.

Jag har just lämnat min till tidlösa istället som tog emot den. Inga konstigheter att ge service på urverk, värre om krona/kronhals behöver bytas då det både kräver specialverktyg och delar som bara rolex urmakare har tillgång till. Hör med dem, mycket trevliga och kan nog ge svar direkt.
Vänder mig till tidlösa och hoppas på det bästa. Stort tack för tipset, inte helt lätt att navigera i servicedjungeln haha
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Jag bor i Stockholm och väntar på min Tudor 76213 från 1996. Den behöver en service och undrar vart ni skulle vända er?
Är det värt att restaurera guld coatingen på mittenläkarna som försvunnit?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är inte 2824 verk i dessa tudors, rätt säker på att det är Tudor 2484, dvs ETA 2452. Men det borde ändå vara relativt enkelt att serva och fixa ev reservdelar för dom flesta urmakare.
 
Topp