• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service - Nyman eller Rob E?

Barabom

Omega
Hej!
Lämnade en en klocka för service hos Nymans Ur och har precis fått tillbaka ett kostnadsförslag - som var skyhögt (i mitt tycke)!
Hur skiljer sig priserna samt kvalitén mellan Nymans ur och Rob E? Är det kanske värt att ta tillbaka den för 500 spänn och be Rob E ta en titt på den? Ger Rob E en värdering i samband med service? Nymans ville inte göra det.
Eller går det att förhandla något om priset med dem tro?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Specificera ditt kostnadsförslag här i tråden så kan säkert flera hjälpa till och avgöra ifall det var rimligt :)
 

Barabom

Omega
"Service (utan polering) inkl reparation av verkbotten och balans samt ny krona till ett belopp om 14,200:-"
"Länk och lås är lite slitna. Det finns små smås skador på urtavlan, försumbara. Slagmärke på kronan. Behov av service. Torra lager. Slitna automatikhjul. Sliten verkbotten. Balansaxel av"


Känns ju lite surt att det kostar så mycket, men jag kan ju inte utala mig om det är ok eller inte - första klockan jag behöver serva.
 

Barabom

Omega
Klatigt att jag missade det!
En Datejust, vet tyvärr inte mer än så då. Skulle tro att den köptes sent 80-tal, tidigt 90-tal.
Tyckte den drog sig lite så lämnade in den i tro på en kostnad av 6-8000 kr.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Klatigt att jag missade det!
En Datejust, vet tyvärr inte mer än så då. Skulle tro att den köptes sent 80-tal, tidigt 90-tal.
Tyckte den drog sig lite så lämnade in den i tro på en kostnad av 6-8000 kr.
Reparation av verkbotten (själva plattan som man monterar alla urverksdelarna på ena sidan och tavla/visare på andra) hör inte tlll vanlig service och lär väl kosta en del?
Generellt verkar det inte skilja så mycket i pris mellan AD men de gör rätt så ofta lite olika i sin bedömning av vad som måste göras/bytas.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Fick ett väldigt liknande kostnadsförslag från Nymans på min första DJ, från tidigt 70-tal. Då var det också verksbotten och annat som skulle åtgärdas (ganska lång lista) med ett pris på typ 14.000 kr. Detta var 2011-2012. Klockan var förvisso rätt så sliten. Tror dock det har att göra med vilken nivå på verket AD vill se för att kunna lämna garanti på service.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Klocka inköpt '92, servad vart 5:e år a' 3000:- vs. servad endast efter 25 år a' 15000:-? +/- 0 kronor...
 
Är det helt nödvändigt för att klockan ska ticka vidare eller är det en garantifråga? Dvs kan man ta klockan till en fristående uris och få ett godkänt resultat eller är det bara att bita i det sura äpplet.

Verkbotten är ju motsvarigheten till ramen på en bil, så ja. Balansen är ju det som ser till att klockan är en horologisk funktion, inte bara en kraftkälla och växelsystem. Det är i allra högsta grad nödvändigt om dessa andes skadade och behövs bytas. Lite som att säga "växellådan har lagt av helt, men bilen funkar väl ändå eller?".
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Verkbotten är ju motsvarigheten till ramen på en bil, så ja. Balansen är ju det som ser till att klockan är en horologisk funktion, inte bara en kraftkälla och växelsystem. Det är i allra högsta grad nödvändigt om dessa andes skadade och behövs bytas. Lite som att säga "växellådan har lagt av helt, men bilen funkar väl ändå eller?".
Fast reparation av verkbotten kan ju betyda allt från att en sprucken juvel måste bytas till hej kom och hjälp mig...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Verkbotten är ju motsvarigheten till ramen på en bil, så ja. Balansen är ju det som ser till att klockan är en horologisk funktion, inte bara en kraftkälla och växelsystem. Det är i allra högsta grad nödvändigt om dessa andes skadade och behövs bytas. Lite som att säga "växellådan har lagt av helt, men bilen funkar väl ändå eller?".
Tack för förklaringen, är nästintill helt okunnig om urverk, därav den kanske lite dumma frågan. Jag går på ren estetik och design ;)
 
Menade inte att framstå som dryg nu när jag läser om det! Är bara glad att informera.
Krossade rubiner skrivs sällan som skadad verkbotten @eriksson850 då det kategoriseras enskilt då stenen egentligen är en enskild komponent och knappast skulle vara så dyr att byta!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Menade inte att framstå som dryg nu när jag läser om det! Är bara glad att informera.
Krossade rubiner skrivs sällan som skadad verkbotten @eriksson850 då det kategoriseras enskilt då stenen egentligen är en enskild komponent och knappast skulle vara så dyr att byta!
Nejdå, ingen fara. Tänkte mer på att det finns grader i helvetet och att en sten eller bussning inte borde vara lika illa som att kanske försöka rikta en skev verkbotten (om man ens gör det). Vilken typ av arbete är det normalt som görs på en skadad verkbotten?
 

Barabom

Omega
Tack alla för era svar!
Jag får helt enkelt ta en smäll nu och kosta på mig den stora servicen. Hade ställt in mig på 6-8000 så därav min stora chock, inte kunde jag ana en sådan hög kostnad!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack alla för era svar!
Jag får helt enkelt ta en smäll nu och kosta på mig den stora servicen. Hade ställt in mig på 6-8000 så därav min stora chock, inte kunde jag ana en sådan hög kostnad!
Vill du komma undan billigare och inte är överdrivet petig kan du höra med DrWatch som kan släppa igenom en klocka med lite sämre gång då han inte är AD.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Vill du komma undan billigare och inte är överdrivet petig kan du höra med DrWatch som kan släppa igenom en klocka med lite sämre gång då han inte är AD.
Behöver väl inte gå sämre för det? Jämför med bilservice där "AD" anser att t.ex. bromsbelägg ska bytas när de bara är 1/2 slitna för att kunna garantera att de inte tar slut före nästa planerade service. Bra för de som bara "tankar och kör" och har råd, men horribelt för en annan som har ett litet intresse och kunskap. Gäller alla brancher!!!
 

Barabom

Omega
Vill du komma undan billigare och inte är överdrivet petig kan du höra med DrWatch som kan släppa igenom en klocka med lite sämre gång då han inte är AD.
Jag har också funderat på det, blev även tipsad av någon urmakare på söder, farfars ur eller dylikt?

Lutar dock, trots kostnaden, att låta Nyman ta hand om allting. Synd bara att de inte ens kan fixa ett värdeintyg.
 

marmot

Panerai
Min erfarenhet säger att Rob E är något billigare än Nymans vad gäller service
Jag har också funderat på det, blev även tipsad av någon urmakare på söder, farfars ur eller dylikt?

Lutar dock, trots kostnaden, att låta Nyman ta hand om allting. Synd bara att de inte ens kan fixa ett värdeintyg.
De kan fixa värderingsintyg, men det kostar extra. Rob E är ngt billigare vad gäller service/byte av delar avs. Rolex, enligt min erfarenhet.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Behöver väl inte gå sämre för det? Jämför med bilservice där "AD" anser att t.ex. bromsbelägg ska bytas när de bara är 1/2 slitna för att kunna garantera att de inte tar slut före nästa planerade service. Bra för de som bara "tankar och kör" och har råd, men horribelt för en annan som har ett litet intresse och kunskap. Gäller alla brancher!!!
I allmänhet jo, men visst måste den inte gå sämre. Beror på varför Nymans ville byta ut alla delarna. Ibland räcker det att en brygga är repad för att den skall bytas ut hos AD. Sedan är en ny del bättre än en äldre sliten, lättare och ibland förutsättningen för exakt gång.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min erfarenhet säger att Rob E är något billigare än Nymans vad gäller service

De kan fixa värderingsintyg, men det kostar extra. Rob E är ngt billigare vad gäller serviceb/byte av delar avs. Rolex, enligt min erfarenhet.
Inte på äldre ur vad jag förstått?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Behöver väl inte gå sämre för det? Jämför med bilservice där "AD" anser att t.ex. bromsbelägg ska bytas när de bara är 1/2 slitna för att kunna garantera att de inte tar slut före nästa planerade service. Bra för de som bara "tankar och kör" och har råd, men horribelt för en annan som har ett litet intresse och kunskap. Gäller alla brancher!!!

I allmänhet jo, men visst måste den inte gå sämre. Beror på varför Nymans ville byta ut alla delarna. Ibland räcker det att en brygga är repad för att den skall bytas ut hos AD. Sedan är en ny del bättre än en äldre sliten, lättare och ibland förutsättningen för exakt gång.

Sedan har AD:n i fråga ryggen fri om en del byts ut. Garanti på utbytesdelen från tillverkaren finns, det kan inte bli några diskussioner på ett forum tre ägare senare om "slarv-service" och AD:n kan lättare ge ett exakt kostnadsförslag.
Gäller alla brancher.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Klatigt att jag missade det!
En Datejust, vet tyvärr inte mer än så då. Skulle tro att den köptes sent 80-tal, tidigt 90-tal.
Tyckte den drog sig lite så lämnade in den i tro på en kostnad av 6-8000 kr.
Det hade det kostat om den hade servats regelbundet. Låter som ägaren av din skitit i service några år för länge...
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Det är ofta begreppen service & reparation föväxlas. Slarvar man med service, som kan kännas "onödigt" då klockan (eller vilken maskin som helst) ännu går utmärkt. Service är förebyggande! När problem väl ska åtgärdas pratar vi oftast reparation = Dyrare.
 
Topp