• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Service på morsans klocka

OBRKV

Cartier
Tjena gänget,

Min mamma har en Georg Jensen Vivianna-klocka, förmodligen en ganska intetsägande klocka för många här, men det är en av hennes favoriter som hon haft länge. Den gav upp för något år sedan och hon har länge velat serva den men aldrig kommit till skott.

Hon fyller snart år så min bror tog med den till Georg Jensen-butiken i Stockholm för att få ett kostnadsförslag på reparation. De skickade ner den till sin urmakare i Danmark och prislappen för service skulle landa på 4400:-. "När de öppnat upp klockan kan de se att smuts, damm och fett tagit sig in i urverket. Därför behöver klockan en rens och eftersyn, batteri, nya packningar och krona + kronaxel." är svaret vi fick.

Nu till frågan: låter detta som ett rimligt pris? Om inte, finns det något urmakare i Stockholm man kan vända sig till? Har aldrig riktigt hållt på med kvartsklockor så jag är lite osäker på prisbilden.

Tack på förhand!
pack___3575610_0-1200-0.png

 

St Maxime

KS Explorers Club
Tyvärr inte kvalificerad att uttala mig om det är skäligt, men min svärmor har precis en likadan klocka. Hennes andra:) Hon bedömde det ekonomiskt mer gångbart att köpa en ”ny”/begagnad, då den första behövande omsorg - likt din mors. Dem kommer ut hyfsat ofta på auktion, hon såg några på Lauritz innan hon slog till. Svärmor inte särskilt sentimental bör tilläggas och tror inte hon jämfört pris hos särskilt många urmakare utan bara konstaterade att åtgärd och ny innebar ungefär samma peng (i hennes fall rörde det sig om ca 5.000 kr om jag inte missminner mig alternativt är felunderrättad). Sen tror jag att dem listar knappt 16 tkr, men under intryck att dem går att nypa betydligt billigare som sagt. Sorry för flummigt svar - säkert många som kan bistå med mer adekvat info:)
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Du bör iallafall ta den till en AD om den ska göras vid. Tavlan är en spegel o skulle ngt hända med den så bara 4400kr billigt för att göra vid den!
 

OBRKV

Cartier
Du bör iallafall ta den till en AD om den ska göras vid. Tavlan är en spegel o skulle ngt hända med den så bara 4400kr billigt för att göra vid den!
Den är som sagt inlämnad i Georg Jensen-butiken i Stockholm, som i sin tur skickat den vidare till Danmark, så jag förmodar att den är skickat till en urmakare de själva har bra kontakt med, alternativt om de har någon in-house kanske? Så jag tycker ju att de borde ha erfarenhet av att handskas med bl.a tavlan.
 

DrKlocka

Audemars
Låter som ett väldigt rimligt pris.
Hade inte lämnat iväg den för att spara några hundralappar. Finns delar som inte går att få tag på hos andra än AD, t.ex. packningar, visare osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl en kvartsklocka med typ ETA/Miyota-verk? Generiska packningar borde inte vara något problem. Du kan ju lämna in den till någon butik som har eget urmakeri och höra om de gör en annan bedömning.
 

DrKlocka

Audemars
Det är väl en kvartsklocka med typ ETA/Miyota-verk? Generiska packningar borde inte vara något problem. Du kan ju lämna in den till någon butik som har eget urmakeri och höra om de gör en annan bedömning.
Du vet ju inte om det är generiska packningar eller inte.
Finns många modeller där det inte finns generiska packningar som passar.
 

DrKlocka

Audemars
Vad hade du tänkt göra med den packningen? Är inte klockan tät behövs förmodligen inte ens nya packningar.
Vid en service tar man i regel ur glaset och byter glaspackningen som oftast är torr och gulnad. Sen får den enskilde skruvaren göra hur den vill, men i regel går det till så på de flesta verkstäder.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vid en service tar man i regel ur glaset och byter glaspackningen som oftast är torr och gulnad. Sen får den enskilde skruvaren göra hur den vill, men i regel går det till så på de flesta verkstäder.
Hellre en en service gammal packning än en urmakarpolerad klocka. Brukar ta rätt många år innan de gulnar markant. Det är iaf ingen dealbreaker.
 

DrKlocka

Audemars
Hellre en en service gammal packning än en urmakarpolerad klocka. Brukar ta rätt många år innan de gulnar markant. Det är iaf ingen dealbreaker.
Vad menar du, en gammal packning eller en urmakarpolerad klocka?
Ingen aning om vad du försöker få fram.
En glaspackning kan lätt bli så pass torr så den spricker när man tar ut glaset när den är 10 år, inget konstigt med det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad menar du, en gammal packning eller en urmakarpolerad klocka?
Ingen aning om vad du försöker få fram.
En glaspackning kan lätt bli så pass torr så den spricker när man tar ut glaset när den är 10 år, inget konstigt med det.
Att ett enklare smyckesur har en några år äldre glaspackning är att föredra framför en fulpolerad klocka. Du skriver om saker som om de vore en självklarhet, det är de inte. Dock naturligt att tycka olika.
 

DrKlocka

Audemars
Att ett enklare smyckesur har en några år äldre glaspackning är att föredra framför en fulpolerad klocka. Du skriver om saker som om de vore en självklarhet, det är de inte. Dock naturligt att tycka olika.
Vet inte varför du nämner polering överhuvudtaget. Att byta glaspackning hos en auktoriserad verkstad är en självklarhet, på andra ställen är det kanske inte så.
Sen får man så klart välja vad man tycker är värt att prioritera.
 

OBRKV

Cartier
Vad menar du, en gammal packning eller en urmakarpolerad klocka?
Ingen aning om vad du försöker få fram.
En glaspackning kan lätt bli så pass torr så den spricker när man tar ut glaset när den är 10 år, inget konstigt med det.
Att ett enklare smyckesur har en några år äldre glaspackning är att föredra framför en fulpolerad klocka. Du skriver om saker som om de vore en självklarhet, det är de inte. Dock naturligt att tycka olika.
I detta fall tror jag hon blir glad så länge klockan är densamma, inte polerad och går att använda till vardags. En packning hit och dit tänker hon nog inte på, men förstår absolut att det kan vara ett relevant issue!

Lutar åt att be Georg Jensen i Danmark fixa detta. Tiden räcker nog inte för att börja leta andra urmakare och det verkar inte som att någon tycker priset är helgalet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte varför du nämner polering överhuvudtaget. Att byta glaspackning hos en auktoriserad verkstad är en självklarhet, på andra ställen är det kanske inte så.
Sen får man så klart välja vad man tycker är värt att prioritera.
För att du alltid nämner att man alltid måste lägga mycket pengar vid service. Du skrev att packningar var viktiga att de var original, jag menar att packningarna nog inte spelar någon större roll på ur som dessa. Speciellt inte när de inte är vattentäta. För att då förklara för dig att packningar är en liten detalj i detta fall jämförde jag med de fulpoleringar 95% (ja det är en hittepåsiffra) av urmakare gör.

Jag hade förmodligen bara bytt verk hos någon på hörnet som kan göra det utan att repa tavlan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vid en service tar man i regel ur glaset och byter glaspackningen som oftast är torr och gulnad. Sen får den enskilde skruvaren göra hur den vill, men i regel går det till så på de flesta verkstäder.
Man MÅSTE ju inte byta glaspackning bara för att man ska byta batteri. Det beror ju på hur Klocksnacks användas. Det är verkligen inte standard att byta glaspackning bara för att man byter batteri. Jag har haft många klockor som varit både 20 och 40 år gamla och som varit täta trots originalglas och originalglaspackning.
 

DrKlocka

Audemars
Man MÅSTE ju inte byta glaspackning bara för att man ska byta batteri. Det beror ju på hur Klocksnacks användas. Det är verkligen inte standard att byta glaspackning bara för att man byter batteri. Jag har haft många klockor som varit både 20 och 40 år gamla och som varit täta trots originalglas och originalglaspackning.
Nej vid batteribyte låter det onödigt. Men nu var det ju en helservice :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej vid batteribyte låter det onödigt. Men nu var det ju en helservice :)
Den är ”död” och hon vill att den ska gå igen. Kan ju räcka med ett batteribyte för några hundra. Görs på löpande band av exempelvis Klockmaster Globen. ”Smuts och olja i verket” som de skriver borde leda till ett verkbyte, inte en ”rens”, vad det nu är. Det är aldrig fel att be om ett andra utlåtande, tycker jag.
 
Topp