• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicehjälp: Enicar 161 train of wheels

Stensture

Omega
Hej!
Jag är mitt uppe i service av ett Enicar 161 urverk. Jag har stött på problem med vid demonteringen när det kommer till train of wheels.
Ursäkta svengelskan eftersom all min kundksap är inhämtad från youtube så saknar jag de svenska namnen.
Jag har plockat av cannon pinion men hjulet(längst upp på bild) på andra sidan släpper inte utan ser ut att sitta fast i toppen på något som nästan ser ut som en andra cannon pinion på dial side.
Det finns en brygga som hjulen sitter monterade på men jag kommer bara åt en av skruvrna vilket får mig att tro att jag ska kunna plocka av hjulet i toppen först. Innan jag ger mig på att försöka trycka hårdare ner från dial side så vill jag dubbelkolla ifall någon på forumet har erfarenhet av detta och vad jag borde göra för att få det att släppa.

Tack och hoppas det går att förstå utifrån bifogade bilder till denna text.
 

Bilagor

  • 236FB654-C1FD-476B-89D4-EC6433158F85.jpeg
    236FB654-C1FD-476B-89D4-EC6433158F85.jpeg
    791.3 KB · Visningar: 14
  • 10B2254D-4923-4ED6-9860-0D885D5BBC90.jpeg
    10B2254D-4923-4ED6-9860-0D885D5BBC90.jpeg
    442.1 KB · Visningar: 13

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Det ser ut som att putsen från sekundvisaren sitter kvar (röret som är nitat i visaren) man ser även att är två hjul på verksidan, det är sekundhjulet som är överst och minuthjulet är under en brygga när du väl fått av sekundhjulet.

För att få av putsen är det nog bara att försöka dra den med en tång rakt upp.
 

Stensture

Omega
Det ser ut som att putsen från sekundvisaren sitter kvar (röret som är nitat i visaren) man ser även att är två hjul på verksidan, det är sekundhjulet som är överst och minuthjulet är under en brygga när du väl fått av sekundhjulet.

För att få av putsen är det nog bara att försöka dra den med en tång rakt upp.
Det var helt klart så att en del av putsen satt kvar på röret. Stort tack! Allt är nu redo för rengöring och montering. Håller alla tummar på att jag inte behöver leta efter en ny visare vilket jag inte vet hur jag ska lösa 😨
 
Topp