Det är väl snarare oförskämt att reagera på det sätt du gör när folk ger relevanta tips baserat på dina preferenser kan jag tycka.
Det du syftar på kallas vanligtvis för manuell eller hand wound/handjagad, dvs. att den måste dras upp manuellt med någon eller några dagars mellanrum för att den ska fortsätta att ticka. Rent kostnadsmässigt kan jag tänka mig att det kanske till och med är dyrare med ett manuellt urverk i och med att det är mer sällsynt och att det därför troligtvis är dyrare med både reservdelar och ersättningsverk än billigare automater och dessutom får man fråga sig om man är villig att börja varje morgon med att ta av sig och vrida upp klockan - vissa ser det som en mysig morgonrutin men jag skulle få tokspel. Jag tror dessutom att du har missförstått vad det innebär, det är i grunden samma sak som ett automatiskt urverk med enda skillnaden att den inte dras upp automatiskt genom att en rotor snurrar när du bär klockan på handleden och rör på dig. Komplikationer kan finnas i många olika former men allting utöver tim- och minutvisare räknas tekniskt sett som komplikationer så om du har en traditionell klocka med timvisare, minutvisare, sekundvisare och datum så har du redan där två komplikationer.
Baserat på din inställning till servicekostnader så finns det inga alternativ bortsett från quartz och vad som är bättre är högst individuellt beroende på vad man föredrar. Rent krasst så finns det absolut noll fördelar med ett mekaniskt urverk jämfört med quartz annat än att det kan vara tekniskt imponerande osv. så ur det perspektivet så är quartz totalt överlägset allting annat sett till både inköpspris, servicekostnad, funktionalitet, gångavvikelse osv. och precis som med mekaniska urverk så finns det varierande grader av kvalitet så bara för att man köper en dyrare klocka behöver det inte nödvändigtvis innebära ett bättre urverk än vad som sitter i en Seiko för en femtedel av priset.