Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sinn U1 på smala handleder?

Diskussion i 'Diskussion' startad av hemingway1999, 3 januari 2015.

1. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

Tjenare

Jag har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på en Sinn. Gillar U1 bäst men har alltid strukit den från listan pga att den känns som att den skulle bli för stor på mina taniga handleder. Jag har inte haft möjlighet att testa den live så jag vet inte hur den skulle bli. Finns det någon vänlig själ därute som har handleder a'la 17 cm, som har en U1:a och som skulle kunna tänka sig att slänga upp några bilder på hur den sitter på armen?

/Henrik

2. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ping Nexus
    Cool klocka förövrigt, tyngre än vad jag trodde. Funkade bra på mina handleder som också mäter runt 17 cm.

Nexus gillar detta.
  3. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Knappt 17,5 i handledsmått, tror jag. Den är stor och tung, men eftersom bandhornen är korta tycker jag att den funkar bättre än många andra klockor i samma storlek.

yonsson, Parabellum och MKRGG gillar detta.
  4. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Som frere säger är det en rätt "kort" klocka för sin storlek och det integrerade gummibandet funkar mycket bra även på mina tunnare handleder. Jag hade min ett bra tag (och har även dykt en del med den) och gillade den skarpt. Rekommenderas!

5. hemingway1999
    Trådstartare

Tack för svaren! Kan tänka mig att sdr-varianten ger ett mindre intryck pga den svarta ringen?

Shit, nu blev man sugen på ett impulsköp... Återstår att se om man kan leta upp ett lämpligt exemplar...

/Henrik

6. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Ptja, du har ju redan sett mina bilder. Var inte orolig, det kommer passa skitbra. Har du vägarna förbi Orsa så får du klämma på dinkan, så bjuckar jag på java! ;)

hemingway1999 gillar detta.
  7. hemingway1999
    Trådstartare

Ja, det var faktiskt dina bilder som fick mig att ompröva mina tidigare avspisanden. Tyvärr har jag inte vägarna förbi men tack ändå!

/Henrik

Hubbatix gillar detta.
  8. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Min U2 på mina 165mm handleder. U2an är väl drygt en millimeter högre än U1an, men samma 44mm och bandhorn i övrigt.

Här på Nato och funkar bra, även om vinkeln är lite skev.

2014-08-06 10.10.31.jpg

RikNik, yonsson och hemingway1999 gillar detta.
  9. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Här har du några spontana bilder från olika vinklar.
    Mina handleder är ca 17,5 cm. Väger närmare 100 kg på 180 cm.

Tycker att det handlar om mer än bara handledsstorlek utan mycket om helhetsillusionen sett en bit ifrån.

Tittar man på en klocka direkt på handleden eller för den delen fotar den på nära håll så ser det alltid för stort ut tycker jag.

image.jpg image.jpg image.jpg

Falcone, yonsson, Jaggis och 3 andra gillar detta.
  10. Nexus

Nexus Präst

Ska försöka skaka fram några bilder senare. Är bestyckad med både en Sinn U1 och handleder modell kycklingklubba.

bartoldous, k0ltrasten och hemingway1999 gillar detta.
  11. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Ok. Vill ha en U1 SDR nu. Velat ha länge nu. Och muskliga armar.

Hubbatix och Parabellum gillar detta.
  12. john b

john b Präst

Det här alternativet finns ju med

Så brukade jag cykla till jobbet kalla vintern - 09.

yonsson, Jaggis, StrawberryFields och 1 annan gillar detta.
  13. icalle

icalle Friends of KS

Elegant!

14. hemingway1999
    Trådstartare

Ja, suget efter en U1 SDR blir ju inte mindre direkt... Ingen som har en på länk till salu? :)

Vill ha, vill ha, vill ha!

/Henrik

Fergi gillar detta.
  15. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Men visst är det en äldre man ska ha? Med ETA istället för Selitta? Vilket år bytte man verk?

16. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Tror det var 2013

17. JayJay

JayJay Biskop

Tror det var under 2013 man bytte. Fattar dock inte vad det spelar för roll. Är ju exakt samma verk.
    Själv har jag en från 2009 som jag fortfarande gillar skarpt.
    Referens bil från en smal handled.
    image.jpg image.jpg

Hubbatix, yonsson och hemingway1999 gillar detta.
  18. hemingway1999
    Trådstartare

Ser ut att sitta väldigt fint! Länken är ett måste.

/Henrik

19. JayJay

JayJay Biskop

Länken ÄR ett måste, ja.

20. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Länken är trevlig, men den funkar även bra på gummi. image.jpg

Hubbatix gillar detta.
  21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ett tips är att köpa med tangiment om man inte "måste" köpa första bästa begagnade som dyker upp. Gillar den mörkare färgen och tvivlar inte på hårdheten efter att ha sett StrawberryFields klockas skick efter över ett års ägande. Tycker för övrigt den är sjukt snygg med SDR-ringen.

StrawberryFields gillar detta.
  22. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Angående gummit + lite allmänna reflektioner över Sinn U1 som jag nu ägt i ca 2 veckor (jag är en one watch guy):

Jag handlade till mig 2 st original-gummin köpet i samband med klockköpet utan att först undersöka ordentligt. Jag blev bestört över att det var silikon och inte "naturgummi" som jag annars är van vid.
    Provade det hemma men märkte direkt att det (iaf den svarta) drar till sig hemskt mycket damm och att det är för greppigt och gummigt för min smak, då jag föredrar det lite blankare och skönare naturgummit. Läste runt på massa forum också om att det var fler än jag som tyckte negativt om att Sinn kör silikon. Det är väl en smaksak, men iallafall ett varningens finger om man nu inte visste det.
    Lyckligtvis fick jag lämna tillbaka gummina i butik så jag slapp försöka sälja dem här till underpris.

En annan sak att vara lite vaksam över är att viklåset som man måste köpa för att kunna göra med gummit, den större "modernare" är ganska grov och bred. Man kan ta bort dykarförlängningen i den om man vill och få den lite smalare dock.
    Jag tycker att Sinn originalgummi till U1 ser fruktansvärt bra ut på bild men man ska ha tur och kunna få den perfekta passformen också då man klipper till gummit själv - ingen återvändo.

Övriga reflektioner nu när jag haft klockan i en vecka är att jag är grymt nöjd. Jag har fått fler positiva kommentarer från folk som inte är klockentusiaster (dvs gemene man) än jag tidigare fått med någon klocka. Den mycket unika designen drar till sig mycket uppmärksamhet.
    Jag hade denna klocka och en PO 8500 XL i handen och jämförde innan jag bestämde mig. Jag kan ärligt talat säga att länken kändes ett snäpp mer gediget än PO-länken.

En sak som jag dock tycker att Sinn kunde varit lite mer generösa med är lyspasta. Klockan lyser kraftigt och bra initialt men blir snabbt väldigt svag. Jag har fortfarande inga problem med att (när ögonen vant sig i mörkret en stund) titta på klockan i sovrummet efter ca 4-5 timmar och fortfarande kunna se - men det är inte riktigt Seiko-klass på lumen. Däremot kompenseras det något brutalt av U1's lättlästa tavla och visare överlag.

Har fortfarande ögonen på en Planet Ocean men jag kan inte riktigt motivera den brutala prisskillnaden (nypris) när jag nu vet vilken brutalt gedigen klocka man kan få för de här pengarna.

Nu är bara frågan om detta blir en long-time keeper eller om jag tycker att den är för "toolig" i längden. Jag gillar å andra sidan tooliga, maskulina, matta klockor utan några polerade ytor.

snoozarn, Hubbatix och frere gillar detta.
  23. hemingway1999
    Trådstartare

Tack för informationen! Bra att tänka på. Köpte du den hos Erikssons? Vet du var listpriset är?

Om du tröttnar kan du alltid sälja den till mig :)

/Henrik

24. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Jag har bara det röda gummit, men det drar inte till sig nämnvärt mycket damm. Möjligt att det skiljer lite i receptet när de kokar ihop banden, på andras bilder ser jag ofta hur det svarta gummit är fullt med damm medans det inte är något på motsvarande röda rem. Lite märkligt kanske, men jag är mycket nöjd med kvaliteten på mitt röda, silikon eller ej.

Jag valde ett annat sätt att lösa det på, mycket nöjd med resultatet: http://klocksnack.se/threads/rött-sinngummi.24991/#post-517944

Kan bara hålla med, aldrig fått så mycket uppmärksamhet för en klocka som med denna. Bara häromdagen så var det en kund på jobbet som frågade vad det var för märke på klockan. Han hade ju såklart aldrig hört talas om Sinn, men berättade att han tänkte köpa en klocka som försenad julklapp till sig själv och han tyckte min var jäkligt snygg. Har även flera polare som, normalt sett, skiter i klockor som uppmärksammat den positivt.

I övrigt så kan jag rapportera att min klocka (inte tegimenterad) inte har det minsta lilla märke på sig trots ett och ett halvt års regelbundet användande. Ett bra betyg till tyskt ubåtsstål!

Fergi och Parabellum gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield