• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DonaldCliff

Cartier
Jag funderar på att avyttra mina två worldtimer 36, en svart och en silvergrå, någon som är sugen? Båda kommer med länk och gummi.
Kommer troligtvis ut på köp&sälj inom några dagar :)

FE613886-67C9-40DB-A960-2526EF9D05A3.jpeg
041FCAB2-54DB-48D7-B6FD-2ED41A9667E8.jpeg
Vad har du för omkrets på handleden?
 

Subc

Omega
Hur många varv för att vrida upp en Royal Steel? Märklig fråga, men hade problem med kronmekanismen. Nu åtgärdat men tycker det är ett evigt skruvande innan sekundvisaren rör sig :)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Hur många varv för att vrida upp en Royal Steel? Märklig fråga, men hade problem med kronmekanismen. Nu åtgärdat men tycker det är ett evigt skruvande innan sekundvisaren rör sig :)

Ska inte behövas så mycket, min räcker med ett par varv så är den igång

Tänkte samma sak! Friktion har alltid en initierade högre kraft på kurvan i början, en slags puckel innan friktionen blir konstant. Man har också tröghetsmomentet på spiralfjädern. Men i en klocka är det en liten puckel som inte borde vara ett större problem för spiralfjädern att övervinna när man fått lite spänn på den.

Det borde inte krävas så mycket, det låter som att något är konstigt.
 
Senast ändrad:

Subc

Omega
Hur många varv för att vrida upp en Royal Steel? Märklig fråga, men hade problem med kronmekanismen. Nu åtgärdat men tycker det är ett evigt skruvande innan sekundvisaren rör sig :)

Ska inte behövas så mycket, min räcker med ett par varv så är den igång

Tänkte samma sak! Friktion har alltid en puckel på kurvan i början, en slags puckel innan friktionen blir konstant. Man har också tröghetsmomentet på spiralfjädern. Men i en klocka är det en liten puckel som inte borde vara ett större problem för spiralfjädern att övervinna när man fått lite spänn på den.

Det borde inte krävas så mycket, det låter som att något är konstigt.

Tack för svar! Messat @Sjöö Sandström så får vi se vad de svarar.
 
Topp