• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ska min Breitling låta?

Johlin77

Breitling
Hej!

Har en liten fråga till alla som är duktiga på klockor. När jag skakar lite lätt på min Breitling låter det inne i klockan. Typ utverkat eller liknande, ska det vara så? Kanske är en dum fråga men vill veta lite mer innan jag går till urmakaren. Tack i förväg för hjälpen.

Med vänlig hälsning, Johan
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej!

Har en liten fråga till alla som är duktiga på klockor. När jag skakar lite lätt på min Breitling låter det inne i klockan. Typ utverkat eller liknande, ska det vara så? Kanske är en dum fråga men vill veta lite mer innan jag går till urmakaren. Tack i förväg för hjälpen.

Med vänlig hälsning, Johan


Sitter ett ETA-verk i och de rasslar när rotorn snurrar.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
OM det nu är ett 7750 så låter det mer än andra ETA-verk, helt korrekt.

Vilket är högst troligt då vi snackar Breitling. Om trådskaparen vet vilken modell det är han har exakt så kan han ju kolla här: http://www.breitlingsource.com/breitling_model_categories.shtml för att se om urverket är baserat på ett eta 7750. Om så nu är fallet så är det fullt normalt att din klocka låter en del (och även känns ibland) när rotorn roterar runt

Edit: mitt internet har börjat spöka så jag kan inte kolla på breitlingsources hemsida :(
 
Håller helt med föregående skribenter; ETA 7750 (Breitling kaliber 13) låter som en smärre jordbävning när man skakar på klockan. Känns också tydligt på handleden. Även andra kalibrar som bygger på ETA låter ju en del också, om än inte lika mycket. Finns gott om helt vibrations- och ljudlösa kalibrar också, exempelvis Rolex kaliber 3130 och Omega kaliber 8500.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker ljud och känsla är riktigt nice så länge klockorna går bra.
När så inte längre är fallet, känns det bara trasigt.
Har och har tidigare haft en del 7750 verk i olika klockmärken.
Denna Hamilton har under lång tid varit min beater men är numera helt död.
dabesyve.jpg

/j
 

Bolio

Panerai
Håller helt med föregående skribenter; ETA 7750 (Breitling kaliber 13) låter som en smärre jordbävning när man skakar på klockan. Känns också tydligt på handleden. Även andra kalibrar som bygger på ETA låter ju en del också, om än inte lika mycket. Finns gott om helt vibrations- och ljudlösa kalibrar också, exempelvis Rolex kaliber 3130 och Omega kaliber 8500.

Ser klart och tydligt att du skrivit exempelvis men jag vill ändå lägga till lite på din lista, har haft och har förtfarande ett antal Rolex och hittils aldrig hört rotorn på någon av dem. Införskaffade nyligen ett Omega ur med 9300 verket och det är också som du skrev om 8500 verket helt tyst.
Se inte detta som någon kritik ( jag hade aldrig försökt rätta the king of Omega vare sig här eller någon annanstans ;).

Av alla märken jag prövat är de ändast de ovan stående som jag haft och testat som haft ljud lösa verk.
Så svaret på trådmakarens fråga som redan ett antal tidigare skrivit är ingen att oroa sig för.
 

svesam

Rolex
Hej!

Har en liten fråga till alla som är duktiga på klockor. När jag skakar lite lätt på min Breitling låter det inne i klockan. Typ utverkat eller liknande, ska det vara så? Kanske är en dum fråga men vill veta lite mer innan jag går till urmakaren. Tack i förväg för hjälpen.

Med vänlig hälsning, Johan



Halloj,

Eftersom jag har ett ur med ett 7750-baserat verk (Breitling SOHC) så håller jag helt med skribenterna som säger att det är ett i allra högsta grad "levande" verk.
Däremot ska du nog ta med uret till en AD om du tycker ljudet känns oroande typ skrapigt eller skramligt för så ska det inte vara.
Min lät så för en tid sedan och den visade sig behöva en helrenovering av verket... :depressed:

Lycka till!

//Daniel
 

GurraG

Cartier
Det svåra är ju att alla klockor och verk låter olika mycke' och iallafall jag tycker det är svårt att avgöra om det skulle vara ett "sjukt" ljud. Köpte en Hamilton Chrono-matic Caliber 11 från tidigt sjuttiotal för några veckor sen och den rasslar såklart av microrotorn men den "klackar" också lite när man skakar på den så jag blev oroliga att nå't lossnat under frakten. Plockade fram min Tag Heuer Monaco från 2009 och skakade på den, och visst klackar den också, lite dovare och solidare, men klack, klack. Helt annat ljud från själva rotorns rotationer dock med fullstor rotor. Min Seiko 6309:as rotor är djävligt rasslig men har inte det klackade ljudet så det är väldigt svårt att avgöra vad som är rätt eller fel.

Summa summarum, en automat kommer alltid att låta men om ljudet förändras skulle jag svänga förbi en urmakare och be dom öppna och kolla.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Tack för denna tråd trodde verket var knas när det liksom rasslade och kändes i handleden när jag skakade min omega speedmaster automatic, med eta 7750 i grunden.
Googlade och tredje träffen ledde mig tillbaka hit. Öppnade ett nytt fönster för att googla men men kom tillbaka till ks. Man ska inte gå över ån efter vatten :)
 
Topp