Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ska min Breitling låta?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Johlin77, 27 juli 2013.

1. Johlin77
    Trådstartare

Johlin77 Torpare

Hej!

Har en liten fråga till alla som är duktiga på klockor. När jag skakar lite lätt på min Breitling låter det inne i klockan. Typ utverkat eller liknande, ska det vara så? Kanske är en dum fråga men vill veta lite mer innan jag går till urmakaren. Tack i förväg för hjälpen.

Med vänlig hälsning, Johan

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Sitter ett ETA-verk i och de rasslar när rotorn snurrar.

Seikoman87, yonsson och Gavve gillar detta.
  3. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Du bör höra rotorn på en automatare, annars är det dags för hörapparat.
    Skulle nog inte kalla det rassel dock

Ramlösa gillar detta.
  4. Johlin77
    Trådstartare

Johlin77 Torpare

Ok! Så det är helt normalt med andra ord? Tack för hjälpen och snabba svar.

5. Johlin77
    Trådstartare

Johlin77 Torpare

Ok! Tusen tack.

6. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Ett Eta7750 gör mer än att höras ^^ det rasslar, kurrar, vippar runt, mullrar, skramlar osv :D

Asplund, vonbahr, Denke och 1 annan gillar detta.
  7. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    OM det nu är ett 7750 så låter det mer än andra ETA-verk, helt korrekt.

Ramlösa gillar detta.
  8. Johlin77
    Trådstartare

Johlin77 Torpare

De
    Det är en super avenger blacksteel om det hjälper.

9. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Vilket är högst troligt då vi snackar Breitling. Om trådskaparen vet vilken modell det är han har exakt så kan han ju kolla här: http://www.breitlingsource.com/breitling_model_categories.shtml för att se om urverket är baserat på ett eta 7750. Om så nu är fallet så är det fullt normalt att din klocka låter en del (och även känns ibland) när rotorn roterar runt

Edit: mitt internet har börjat spöka så jag kan inte kolla på breitlingsources hemsida :(

10. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Håller helt med föregående skribenter; ETA 7750 (Breitling kaliber 13) låter som en smärre jordbävning när man skakar på klockan. Känns också tydligt på handleden. Även andra kalibrar som bygger på ETA låter ju en del också, om än inte lika mycket. Finns gott om helt vibrations- och ljudlösa kalibrar också, exempelvis Rolex kaliber 3130 och Omega kaliber 8500.

_jonte, Spencer och yonsson gillar detta.
  11. gruby

gruby Friends of KS

Är det bara jag som finner det lite "mysigt" med detta ljud?

StarMan, alfons och Jonaz gillar detta.
  12. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Tacka vet jag Rolex 4130, ljudlöst med 72 timmar power reserve!

13. alfgren

alfgren Biskop

Nej jag gillar det också. Tycker klockan känns levande på nåt sätt.

gruby gillar detta.
  14. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker ljud och känsla är riktigt nice så länge klockorna går bra.
    När så inte längre är fallet, känns det bara trasigt.
    Har och har tidigare haft en del 7750 verk i olika klockmärken.
    Denna Hamilton har under lång tid varit min beater men är numera helt död.
    /j

15. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Tvärtom, gillar att snärta med klockan för att höra vinandet av rotorn. :) det är en del av charmen med automatklockor för mig.

iPhone | Tapatalk

Jokkmokkswe och gruby gillar detta.
  16. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Upp med bilder för bövelen!!! Jag saknar min :(

17. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ser klart och tydligt att du skrivit exempelvis men jag vill ändå lägga till lite på din lista, har haft och har förtfarande ett antal Rolex och hittils aldrig hört rotorn på någon av dem. Införskaffade nyligen ett Omega ur med 9300 verket och det är också som du skrev om 8500 verket helt tyst.
    Se inte detta som någon kritik ( jag hade aldrig försökt rätta the king of Omega vare sig här eller någon annanstans ;).

Av alla märken jag prövat är de ändast de ovan stående som jag haft och testat som haft ljud lösa verk.
    Så svaret på trådmakarens fråga som redan ett antal tidigare skrivit är ingen att oroa sig för.

18. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten

Halloj,

Eftersom jag har ett ur med ett 7750-baserat verk (Breitling SOHC) så håller jag helt med skribenterna som säger att det är ett i allra högsta grad "levande" verk.
    Däremot ska du nog ta med uret till en AD om du tycker ljudet känns oroande typ skrapigt eller skramligt för så ska det inte vara.
    Min lät så för en tid sedan och den visade sig behöva en helrenovering av verket... :depressed:

Lycka till!

//Daniel

19. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Det svåra är ju att alla klockor och verk låter olika mycke' och iallafall jag tycker det är svårt att avgöra om det skulle vara ett "sjukt" ljud. Köpte en Hamilton Chrono-matic Caliber 11 från tidigt sjuttiotal för några veckor sen och den rasslar såklart av microrotorn men den "klackar" också lite när man skakar på den så jag blev oroliga att nå't lossnat under frakten. Plockade fram min Tag Heuer Monaco från 2009 och skakade på den, och visst klackar den också, lite dovare och solidare, men klack, klack. Helt annat ljud från själva rotorns rotationer dock med fullstor rotor. Min Seiko 6309:as rotor är djävligt rasslig men har inte det klackade ljudet så det är väldigt svårt att avgöra vad som är rätt eller fel.

Summa summarum, en automat kommer alltid att låta men om ljudet förändras skulle jag svänga förbi en urmakare och be dom öppna och kolla.

Mårtenssons ur Brookfield