• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skapa ett eget klockmärke

Ako

Rolex
2-Faktor
Ställ in Er på att det är riktigt dyrt och tar MINST ett år att få en klocka producerad. Kan ni leva med bara en sketch, så kör. Annars tycker jag olika naton i roliga material och färger känns som en grym idé som går att realisera rätt fort och billigt.

Tack nato med:
Fuck SD
I got it for cheap
Not just a Quartz
Ligger jag i diket, så ring min mamma

Eller varför inte försöka dra igång ett samarbete med t ex spreadshirt så man kan ha personliga texter.

Varför hatar man sd- sea dweller?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jaja är ni fortf inställda på att göra en klocka kolla på Boom watches. En pluggkompis vänners företag som är nylanserade. Tycker fö. Att det är skit-dussinklockor det med.

Den största risken med att göra en egen klocka är att det kommer bli en dussinklocka, till utseende, pris, form och urverk. Hur ska man som litet UF företag konkurrera med redan etablerade? Jag vet väldigt få som pysslade med UF som lyckades få ihop något bra när de beställde saker, däremot flera som antingen gjorde de helt själva eller beställde och gjorde om sakerna som de gick riktigt bra för.
 

Icaras

Rolex
Tack för all hjälp och alla tips ni ger mig! Kul att ni även länkar till lite olika företag/personer.



Det ska jag absolut göra! Bor själv i Helsingborg :)
Som många redan sagt så ligger det väldigt mycket tid bakom tillverkning av klocka från grunden. Idèn med egna nato i roliga material hade i alla fall fått mig och säkerligen många andra att bli intresserade.
Det är väl någon här på KS som "driver" Watchs på Instagram? I alla fall har personen en hemsida med perlonband (poppis på 80-talet) i snygga färger, dessa verkar sälja som smör.

Ett lättare skyddsfodral som föreslogs tidigare är också en lysande idè om ni lyckas lösa problemet med storlekar. T ex så får jag inte lov att bära klocka på jobbet och har således klockan liggandes i jackfickan tills jag slutat. Hade det funnits ett fodral hade jag köpt det! En rolig idè vore att ha en rund box (tänk äldre objektivfodral i läder med sammet på insidan) där klockan kan ligga på sidan med kronan uppåt. I utrymmet i mitten skulle kanske kunna utgöra plats för förvaring av ett exta band eller/och kanske en medföljande putsduk. Boxen hade då även kunnat bli resefodral :)


Eftersom jag själv hade UF-kursen för ett par år sedan kan jag säga redan nu att det kräver mer jobb än man kan tro. Så tänk gärna en gång extra så att ni inte sitter med vatten över huvudet och sedan offrar mycket fritid för att få skiten överstökat ;)
 
Som många redan sagt så ligger det väldigt mycket tid bakom tillverkning av klocka från grunden. Idèn med egna nato i roliga material hade i alla fall fått mig och säkerligen många andra att bli intresserade.
Det är väl någon här på KS som "driver" Watchs på Instagram? I alla fall har personen en hemsida med perlonband (poppis på 80-talet) i snygga färger, dessa verkar sälja som smör.

Ett lättare skyddsfodral som föreslogs tidigare är också en lysande idè om ni lyckas lösa problemet med storlekar. T ex så får jag inte lov att bära klocka på jobbet och har således klockan liggandes i jackfickan tills jag slutat. Hade det funnits ett fodral hade jag köpt det! En rolig idè vore att ha en rund box (tänk äldre objektivfodral i läder med sammet på insidan) där klockan kan ligga på sidan med kronan uppåt. I utrymmet i mitten skulle kanske kunna utgöra plats för förvaring av ett exta band eller/och kanske en medföljande putsduk. Boxen hade då även kunnat bli resefodral :)


Eftersom jag själv hade UF-kursen för ett par år sedan kan jag säga redan nu att det kräver mer jobb än man kan tro. Så tänk gärna en gång extra så att ni inte sitter med vatten över huvudet och sedan offrar mycket fritid för att få skiten överstökat ;)
Hade du UF kursen under ett läsår? Nej vi vet att vi inte har så mycket tid på oss tyvärr.

Ett skyddsfodral är en grym idé som jag tror många hade gillat, t ex som du som inte får böra klocka på arbetet.
 

Icaras

Rolex
Hade du UF kursen under ett läsår? Nej vi vet att vi inte har så mycket tid på oss tyvärr.

Ett skyddsfodral är en grym idé som jag tror många hade gillat, t ex som du som inte får böra klocka på arbetet.
Nu minns jag inte riktigt men skulle tro att vi hade en termin på oss. Ni kan ju alltid trösta er med att gör ni något billigt som säljer bra så blir det lättare att gå med vinst. För pengarna kan ni ju köpa något flak öl/cider som ni delar vid studenten, det gjorde i alla fall vi för vinsten ;)

Tror faktiskt det hade fungerat bra. Finns ju ett par här på KS som är duktiga på läder som säljer resefodral/klockrullar ibland, men produktionen blir som du förstår väldigt begränsad. Hur som helst - när ni väl kommit fram till en god idé så är det bara att starta en tråd med den nya idén eller fortsätta här om det inte blir allt för rörigt. Finns många goda råd att hämta härifrån :)
 
Nu minns jag inte riktigt men skulle tro att vi hade en termin på oss. Ni kan ju alltid trösta er med att gör ni något billigt som säljer bra så blir det lättare att gå med vinst. För pengarna kan ni ju köpa något flak öl/cider som ni delar vid studenten, det gjorde i alla fall vi för vinsten ;)

Tror faktiskt det hade fungerat bra. Finns ju ett par här på KS som är duktiga på läder som säljer resefodral/klockrullar ibland, men produktionen blir som du förstår väldigt begränsad. Hur som helst - när ni väl kommit fram till en god idé så är det bara att starta en tråd med den nya idén eller fortsätta här om det inte blir allt för rörigt. Finns många goda råd att hämta härifrån :)

Haha ett flak cider/öl låter som en bra idé.

Ja jag kommer absolut skapa en tråd om det blir så att vi skapar företag som har med klockor att göra! Där kommer vi/jag skriva hur det går för oss och vad vi gör, uppdatera helt enkelt. Nästan som en blogg. Jag håller med att det finns många råd att hämta härifrån, finns många personer som ligger inne med bra och smarta idéer :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Håller med om idéerna med tillbehör istället, band, boxar, band med text, lädernaton osv osv.

Problemet med klockor, som jag ser det, är att man antingen ger sig in den stora målgruppen tillsammans med DW, Triwa osv. Då är det snygga (allt är relativt) klockor till låga priser som gäller. Och där finns det ju redan så sjukt mycket konkurrenter, kommer bara försvinna i mängden.
Försöker man istället skapa klockor som är riktade till entusiaster (Armida är ett bra exempel, finns massvis andra men kikar själv på dessa just nu) så krävs det antagligen väldigt mycket kunskap, fina och "unika" stilar, bra urverk osv. Det kräver nog några år innan man har allt det på plats.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tror också att det är mer rimligt att göra tillbehör till klockorna. Jag har handlett många UF-företag genom åren, och min erfarenhet är att utveckling och/eller tillverkning alltid tar längre tid än vad man planerar i början av året. Tänk på att ofta har ni runt 100 timmar på en kurs, där ni förutom produktutveckling dessutom ska skriva affärsplan och årsredovisning, samt marknadsföra produkten. För att tillverka en egen klocka kommer det dessutom att krävas ett ganska stort startkapital (dvs hög risk.)

Sen är det viktigt att utgå från vad ni har för kompetens inom företaget samt vad ni har tillgång till för utrustning på skolan. Går ni t ex teknikprogrammet med tillgång till CNC eller laserskärare kan ni ju t ex erbjuda kunderna att få en specialdesignad tavla utifrån deras önskemål (kan tänka mig att det finns en del potentiella kunder på detta forum).

På vår regionala mässa såg jag ett bra exempel på ett UF-företag inom klockbranschen. Om jag minns rätt så sydde de armbanden (och tillverkade förpackningen) själva men de köpte in själva klockan. https://sv-se.facebook.com/pages/Jeansur-UF/179108925628876.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Btw, skipp naton, känns som om marknaden är sjukt mättad redan, och naton (om de inte är i roligare material än nylon) är ganska trista imo ;)
 

Galaxy

Rolex
Jag drev UF-företag förra året, och kommer förmodligen att göra det i år igen. Dra iväg ett PM om du undrar någonting i övrigt om UF. :)

Ang. Klockförsäljning hade jag en bekant som importerade klockor från Kina med en tavla föreställande världskartan. Dessa gick det ganska bra för, men klockorna var inte särskilt högkvalitativa.
Har en annan bekant som är inne på samma spår som dig nu under UF-året, att beställa boetter för att sedan producera egna urtavlor. Kan höra med honom om jag träffar honom lite mer hur han tänkt kring det praktiska. Tror i alla fall att han bokat möte med en investerare, så det skulle jag försökt göra om jag var du. :)
 

Galaxy

Rolex
Tror också att det är mer rimligt att göra tillbehör till klockorna. Jag är själv lärare och har handlett många UF-företag genom åren, och min erfarenhet är att utveckling och/eller tillverkning alltid tar längre tid än vad man planerar i början av året. Tänk på att ofta har ni runt 100 timmar på en kurs, där ni förutom produktutveckling dessutom ska skriva affärsplan och årsredovisning, samt marknadsföra produkten. För att tillverka en egen klocka kommer det dessutom att krävas ett ganska stort startkapital (dvs hög risk.)

Sen är det viktigt att utgå från vad ni har för kompetens inom företaget samt vad ni har tillgång till för utrustning på skolan. Går ni t ex teknikprogrammet med tillgång till CNC eller laserskärare kan ni ju t ex erbjuda kunderna att få en specialdesignad tavla utifrån deras önskemål (kan tänka mig att det finns en del potentiella kunder på detta forum).

På vår regionala mässa såg jag ett bra exempel på ett UF-företag inom klockbranschen. Om jag minns rätt så sydde de armbanden (och tillverkade förpackningen) själva men de köpte in själva klockan. https://sv-se.facebook.com/pages/Jeansur-UF/179108925628876.

Lycka till!
Kul! Jag tror att jag träffade JeansUr på UF-SM (om det var dem som kvalificerade sig dit)!
 
Jag drev UF-företag förra året, och kommer förmodligen att göra det i år igen. Dra iväg ett PM om du undrar någonting i övrigt om UF. :)

Ang. Klockförsäljning hade jag en bekant som importerade klockor från Kina med en tavla föreställande världskartan. Dessa gick det ganska bra för, men klockorna var inte särskilt högkvalitativa.
Har en annan bekant som är inne på samma spår som dig nu under UF-året, att beställa boetter för att sedan producera egna urtavlor. Kan höra med honom om jag träffar honom lite mer hur han tänkt kring det praktiska. Tror i alla fall att han bokat möte med en investerare, så det skulle jag försökt göra om jag var du. :)

Hör gärna med han ja, hade varit skit schysst! Skicka ett PM eller skriv här i tråden om du får någon info :)
 
Btw, skipp naton, känns som om marknaden är sjukt mättad redan, och naton (om de inte är i roligare material än nylon) är ganska trista imo ;)

Om vi ska göra tillbehör har jag tänkt mig hitta nya material eller försöka återskapa ovanliga och fräna material. Perlonband som Icaras tidigare i denna tråden nämnde tycker jag är coolt och rätt ovanligt :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
... och självklart skall ni ju försöka rida på "återvinningsvågen", fläta perlon av gamla PET, gör naton av gamla 501´er, skinnband av gamla väskor, band av närodlad hampa, gummi av gamla bildäck osv.

There´s no eeeeend to the possibilities!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor


... och många älskar ju material med någon "story" bakom. Zuluband av samma material som NASA använder för rymddräkter (spelar ingen roll om det skulle vara ganska basic material), samma "tyg" som valfri biltillverkare använder (med samma färg på sömmen som i senaste modellen?) etc etc. Kolla även upp möjligheterna att göra något i trä! Kevlar? Kolfiber?
Krokodil är skoj, men varför inte lite gädda? Sälja älgskinn-naton till Tyskarna? Silvertejp?

Kom precis from ett brainstorming-möte på jobbet så har lågan uppe! :D
 
Topp