• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skicka utomlands

hejsam

Patek
2-Faktor
Försökte hitta stora PostNord-tråden utan framgång. Sålde på Tradera för en månad sedan och per automatik så hamnar annonsen med frakt till hela Europa, vilket jag hade missat på en av mina auktioner. Självklart blir varan såld till Slovenien och paketet försvinner i spårningen dagen efter att jag lämnat det till ombud.

Vad göra? PostNord svarar att de inte tar något ansvar för detta eftersom jag inte betalat extra för försäkring. Jag har ju trots att köpt tjänsten "spårbart brev" av dem vilket de uppenbarligen har misslyckats med att leverera då spårbarheten försvann efter mindre än 24 timmar.
Har du inte köpt tjänsten försäkrad frakt?, REK hos Postnord får du såklart heller ingen ersättning vid förlust.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Försökte hitta stora PostNord-tråden utan framgång. Sålde på Tradera för en månad sedan och per automatik så hamnar annonsen med frakt till hela Europa, vilket jag hade missat på en av mina auktioner. Självklart blir varan såld till Slovenien och paketet försvinner i spårningen dagen efter att jag lämnat det till ombud.

Vad göra? PostNord svarar att de inte tar något ansvar för detta eftersom jag inte betalat extra för försäkring. Jag har ju trots att köpt tjänsten "spårbart brev" av dem vilket de uppenbarligen har misslyckats med att leverera då spårbarheten försvann efter mindre än 24 timmar.
Har du testat att spåra med ex. Parcelsapp? PNs spårning slutar oftast när det lämnar landet. Dessvärre så lär du som sagt inte få någon ersättning iom att du inte köpt till försäkring. Fick även info när jag pratade med PN att ersättning för försäkringen är per kg! vilket innebär att det är mer eller mindre värdelöst när man skickar utomlands. Klagar du på att de brustit så får du förmodligen som mest tillbaka kostnaden för frakten.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag förstår det men samtidigt så har jag ju heller inte fått tjänsten spårbar frakt eftersom paketet inte går att spåra.
Spårbart frakt innebär bara att du får ett spårningsnummer på försändelsen som går att spåra, oftast går det ändå bara att få spårninginformation vid inlämning och när det är framme vid utrikes.
Så inte mycket till spårning oavsett, men iaf mer än ett vanligt utrikes brev med frimärke tex som inte alls är spårbart.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Har du testat att spåra med ex. Parcelsapp? PNs spårning slutar oftast när det lämnar landet. Dessvärre så lär du som sagt inte få någon ersättning iom att du inte köpt till försäkring. Fick även info när jag pratade med PN att ersättning för försäkringen är per kg! vilket innebär att det är mer eller mindre värdelöst när man skickar utomlands. Klagar du på att de brustit så får du förmodligen som mest tillbaka kostnaden för frakten.
Tack för tipset. När jag spårar paket där så slutar det också vid mitt ombud. Oavsett om paketet ska inrikes eller utrikes så borde det väl mellanlanda på en terminal?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Spårbart frakt innebär bara att du får ett spårningsnummer på försändelsen som går att spåra, oftast går det ändå bara att få spårninginformation vid inlämning och när det är framme vid utrikes.
Så inte mycket till spårning oavsett, men iaf mer än ett vanligt utrikes brev med frimärke tex som inte alls är spårbart.
Jag förstår. Ingenting att göra något åt så här i efterhand men ändå väldigt tråkigt.
 
Hej! Har skickat mkt till Italien. Blivit så för mig ibland att jag ser den i Sverige men sen försvinner spårningen för att dyka upp igen när jag får notis att personen hämtat ut den. Borde den vara framme nu?
 

Nordlund

Omega
2-Faktor
Hej! Ska skicka en klocka till Italien. Tänkte skicka med Postnords EMS och sedan lägga till Secursus för försäring, någon annan som gjort liknande?
 

Sovdoktor

Omega
2-Faktor
Jag skall skicka en klocka till USA, vet tråden vad det senaste är om man vill försäkra för mer än 50’ sek?

Går det att skicka via sitt bolag för högre försäkringsvärde?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hejs,
Ska hitta frakt till klocka som ska säljas till Tyskland men har svårt att nåt lämpligt där de inte kräver att jag är avtalskund! 🤷🏼

DHL tillåter inte att man skickar en klocka enligt deras hemsida och PostNord har spårbart men ingen försäkran av värde….

Klockan är värd under 10 000 kr men kunden kanske vill ha försäkrat?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hejs,
Ska hitta frakt till klocka som ska säljas till Tyskland men har svårt att nåt lämpligt där de inte kräver att jag är avtalskund! 🤷🏼

DHL tillåter inte att man skickar en klocka enligt deras hemsida och PostNord har spårbart men ingen försäkran av värde….

Klockan är värd under 10 000 kr men kunden kanske vill ha försäkrat?
REK med Postnord går att försäkra till 10.000kr
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur får man till det med värdet, hittar inget när jag försöker...?
Skärmavbild 2022-09-14 kl. 14.30.18.png
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Så där ser det inte alls ut på min PostNord-sida! 🤷‍♂️
Kan du skicka länken till den du använt, för den jag är på heter Skicka lätt och är den man blir anvisad till från REK-sidan....jävligt skumt detta!!
Jag har helt andra priser med och inga val för ansvar alls...


Skärmavbild 2022-09-14 kl. 14.40.22.png
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Hejs,
Ska hitta frakt till klocka som ska säljas till Tyskland men har svårt att nåt lämpligt där de inte kräver att jag är avtalskund! 🤷🏼

DHL tillåter inte att man skickar en klocka enligt deras hemsida och PostNord har spårbart men ingen försäkran av värde….

Klockan är värd under 10 000 kr men kunden kanske vill ha försäkrat?
Jag har köpt frakt via https://www.fraktjakt.se/om_fraktjakt

Brukar vara rätt bra priser, och har gått bra med försäkring. Blev av med ett klockpaket (sålt till USA via C24) och fick ut försäkringsvärdet via dem utan problem.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Så där ser det inte alls ut på min PostNord-sida! 🤷‍♂️
Kan du skicka länken till den du använt, för den jag är på heter Skicka lätt och är den man blir anvisad till från REK-sidan....jävligt skumt detta!!
Jag har helt andra priser med och inga val för ansvar alls...


Skärmavbild 2022-09-14 kl. 14.40.22.png
Jag använder denna:
 

MrSpez

Omega
Inte läst igenom tråden men tänkte dela med mig av min erfarenhet. Skickade en klocka i 90-100k klassen till Tyskland. Såld via chrono24.

Väldigt problematiskt måste jag säga. Varken FedEx eller DHL ville ta i klockan om man inte kunde erbjuda företagsnummer. När jag väl lyckades ”låna” en väns företagsnummer så fick jag bara försäkra för €5.000.

Använde iallafall DHL Express och filmade inpackningen och överlämningen. Klockan är nu framme.
 
Senast ändrad:

Télagh

Omega
Om någon mer har framgångsrecept på hur man skickar till utlandet (även inrikes) som privatperson, dela gärna med dig! Eller är det bara secursus som gäller?
 

Boothroyd

Omega
Lånar tråden lite istället för att göra en ny: Jag har precis sålt en klocka till Watchfinder och ska skicka till deras anläggning i Paris.
Tom på WF erbjöd att arrangera frakten från min ände genom att beställa emplage och boka en frakt med DHL, allt som jag tog emot igår.
Vad som följde med var väldigt tydliga instruktioner på hur klockan skulle paketeras etc, men jag blir lite fundersam för det verkar motsägelsefullt med vad DHL skriver?
Enligt instruktionerna från WF så ska jag försegla påsen och inte under några omständigheter nämna klockor eller Watchfinder på paketet, vilket är mer än vettigt i mina ögon. Men när jag får orderbekräftelse från DHL inför upphämtningen så står det att jag ska paketera/försegla påsen framför kuriren, för att det inte ska vara otillåtna varor i paketet. Igen - jag förstår resonemanget, men det känns så klart väldigt motsägelsefullt.

Sen nu när jag läser på DHL's hemsida under varor som ej är tillåtet att skicka så står såklart klockor med under "icke tillåtna gods", därmed även varor som överstiger ett värde på 5000:-.

Så vad gäller om klockan mot förmodan (peppar peppar) försvinner under transport? Tom hade informerat mig att allt är försäkrat, men allt som står hos DHL talar emot?
 
Topp