• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skiljedomare efterfrågas!

Mattias79

Cartier
Hej, jag har hamnat i ett tvistemål angående en klocka jag sålt. Frågan gäller bl.a huruvida den kan beskrivas som ett herrur eller om det snarare rör sig om ett damur. Jag vill göra rätt för mig och vill därför ha hjälp av en tredje part. Köparen menar att det är ett damur då den mäter 30 mm och det är 16 mm mellan bandhornen. Jag har i annonsen beskrivit den som cirka 32 mm (jag mätte med kronan) och skrev ingenting om bandhornen. Klockan såldes av mig på Tradera och det har gått cirka 3 veckor mellan affärens slutförande och till att köparen kontaktar mig med dessa synpunkter. Jag skickade en hel serie bilder på bl.a urverket innan jag skickade klockan men av dessa framgår ju förstås inte diametern. Vad tycker ni? Vad är ett bra sätt att lösa detta? Jag vill också tillägga att jag självklart skulle ha köpt tillbaka klockan direkt om köparen kontaktat mig inom ett par dagar. Men auktionen har ju faktiskt kostat mig pengar i form av avgifter samtidigt som det känns konstigt att nu ha "lånat ut" den i ca 3 veckor.
bild - Kopia.JPG


Jag vore tacksam för synpunkter och regelrätta åsikter eller fakta. Om jag gjort fel vill jag göra rätt för mig.
 

Randel

Cartier
Utan att ha sett Tradera-annonsen så resonerar jag så här: Köparen har en ganska långt utvecklad undersökningsplikt. Innan ett köp är det rimligt att tillskansa all den information man själv anser vara relevant, och om något saknas i annonstext eller bilder bör man rimligtvis fråga. Köparen har fått se bilder på klockan och har läst beskrivningen. Skillnaden mellan 32mm och 30mm anser jag vara försumbar i detta sammanhang. Visst, du kanske borde varit tydlig med exakt hur du mätt det (fast det kanske du var i annonsen, jag bara tolkade din text som att så inte var fallet). Vi vet ju alla att antalet mm i diameter på klockor heller inte är en riktigt bra linjal för att ge en tydlig bild på hur den "bär". Huruvida man kan hävda att klockan är en herr- eller damklocka så är det ju högst subjektivt. Vid den tidpunkt då din klocka såldes ny var den vad jag vet en solklar herrklocka eftersom damuren på den tiden var ännu mindre. Idag kan en tjej/kvinna bära en Sub på 40+ mm så saker och ting förändras. Men, att hävda att du farit på osanning, att du på något sätt skulle ha gjort en utfästelse att klockan rent objektivt och absolut skulle vara en herrklocka och att köparen nu tolkar den som damklocka är ju rent befängt i min värld. Återigen, har har fått se bilder på den och bör ha gjort sin reserach. Jag tror helt enkelt att han tröttnat på den och försöker ta en rövare. Att dessutom göra det efter tre veckor tyder väl mer på just att han tröttnat än att han tyckte att det vara något fel redan från början. Så ur den aspekten tycker jag att fallet är synnerligen glasklart.

Sedan har man ju hela Tradera-aspekten, d.v.s. ryktet där och ens egen känsla om att man vill vara en "bra" säljare och allt det där. Om det rör sig om hundralappar (inte allt för mycket pengar) så kanske jag själv hade låtit köparen skicka tillbaka den men betala returfrakt och Tradera-avgifterna. Bara för att slippa allt strul.
 

Jonte73

Audemars
Tre veckor får anses som för lång tid att
inkomma med div krav på affären, iaf i min värld.
Du har ju angett bredden till 32 mm !
Isof borde han inte köpt den om han menar att den är en dammodell .
Be honom lägga ned.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tre veckor är för lång tid att komma på att klockan man tycker att den är för liten. Vad gäller mätningen så brukar man ju ange måttet utan krona vilket kanske skulle kunna ases som lite vilseledande. Ett prisavdrag för att visa välvilja? Annars skit i det och gå vidare i livet så kommer nog också köparen göra det så småningom och inse att klockan är fin.
 

rogart-63

Patek
30 eller 32 mm är ingen stor skillnad . Har varit ute för samma sak ett par gånger .Råkat att köpa en damklocka . Svalde min stolthet och gick vidare . Inte mycket att gnata om . Han skulle hört av sig direkt när han fått klockan .Be han lägga ner .
 

Mattias79

Cartier
Tack för många bra svar. Här kommer den exakta annonstexten

Fin vintageklocka från det anrika H Moser & Cie. Schweiz har producerat så gott som samtliga urmakare värda namnet i världen. Rolex, Breitling, Patek Philippe, Omega, Corum, Rado, Breguet, Doxa, Zenith etc etc härstammar samtliga från detta mecka för armbandsur. Klockan fungerar bra och mäter ca 32 mm. Kommer på natolänk i kanvas.
Tillagt i objektsbeskrivningen 13 aug 17:01Fler bilder finns, bl.a på urverket. Skicka ett mail så skickar jag över dom. Moore pictures on request.

Jag mätte klockan med kronan, vilket jag sannolikt alltså inte skulle ha gjort. Priset blev tillslut ca 2700.

Jag kommer sannolikt ersätta köparen för det faktum att diametern inte stämde. Hur mycket är rimligt att återbetala tycker ni?
 

Iggy99

Breitling
Nu ger jag ett väldigt stelt juridiskt svar på din fråga. Det kanske ger någonting även om jag antar att köparen inte skulle dra upp frågan till domstol!

Juridiskt rör fallet frågan om klockan är behäftad med ett köprättsligt fel (se 17 § köplagen). Frågan är då om varans beskaffenhet stämmer överens med det avtal ni har. Det man får göra är således att tolka avtalet (det som finns är att tolka är de uppgifter som du skrivit i annonsen) och göra en objektiv tolkning av detta avtals ordalydelse.
Du har skrivit att klockan är cirka 32 mm i diameter och du har då räknat med kronan. Det framgår ingenstans att kronan är medräknad och jag anser att man bör kunna hävda att en klockas diameter mäts utan kronan. En objektiv tolkning av vad en klockas diameter är anser jag är utan kronan – diametern räknas ju av en cirkel. Du har ju däremot skrivit cirka 32 mm i diameter. Kan det medföra att en objektiv tolkning av din annons är att en klocka med en diameter av 30-34 mm säljs? Jag skulle definitivt säga att två millimeters felmarginal är för mycket för att vara cirka 32 mm. Av denna anledning anser jag att köparen i det här fallet har rätt, dvs att klockan är behäftad med ett fel och att han däremot kan kräva, i det här fallet, prisavdrag (37 § köplagen) eller att han kan häva köpet (pengar och klocka går tillbaks)(39 § köplagen9. Prisavdrag beräknas däremot så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tidpunkten för avlämnandet mellan varans värde i felaktigt och i avtalsenligt skick (38 § köplagen). Denna skillnad kanske rent av är obefintlig – marknadsvärdet för en klocka som är 30 och 32 mm är detsamma – och frågan är då om köpet kan hävas, dvs om avtalsbrottet (felet i varan) är av väsentlig betydelse för honom. Frågan är svår att svara på och det skulle eventuellt kunna gå igenom, då han kanske inte alls kan använda den i dagsläget.
Du verkar dessutom ha sagt att klockan är ett herrur, stämmer det? Jag har däremot svårt att se att det rent juridiskt skulle ses som ett köprättsligt fel i det här fallet då herrur har varierat enormt mycket i storlek genom åren.
Hoppas att svaret ger någonting!
 

Mattias79

Cartier
Oj! Grymt svar. Spelar det någon roll att jag i annonstexten beskriver klockan som cirka 32 mm? Jag nämner ju inte diametern som sådan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Givetvis har du ingen skyldighet att ta tillbaka uret med den motiveringen. 30 eller 32 mm är inget som avgör om det är ett dam eller herrur. Du har inte angett att måttet är en diameter, så att det måste vara just boettens mått är långt från självklart. Däremot är normen att man anger diametern utan krona på den smalaste punkten. Vad jag är tveksammare till är vad som är original på uret? visarna ser alldeles för klumpiga ut och finns det någon swiss-märkning på tavlan? 2700 kronor är ett för dig mycket bra resultat.
 

Iggy99

Breitling
Oj, missade det! Det är ju trots allt diameter man brukar tala om i branschen när man talar om en rund klockas storlek och i sådana fall anser jag avtalet ska tolkas utefter branschbetydelsen. Alltså avser en rund klockas storlek diametern och det du har skrivit i annonsen ska tolkas som diametermåttet.
 

rogart-63

Patek
2700 är ju ändå en del pengar . Med tanke på det borde köparen kollat efter lite mer noggrant .Svårt fall doktorn grät .Får man fråga vad du köpte klockan som .Herr eller dam klocka .Hur tänkte du då ? Finns din annons kvar på Tradera ?
 

Mattias79

Cartier
Jag köpte klockan på Tradera, säljaren var en antikvitetsaffär. Jag såg den som en solklar herrklocka från ca 50-talet. Det var helt klart ett impulsköp och tanken var att min sambo kanske skulle vilja ha den. Hon tyckte dock inte om den och inom ca en vecka la jag ut den på Tradera igen.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Det är ingen som helst tvekan om att det är ett herrur tidstypisk design beaktat. Vad gäller bokstavlig tolkning så är klockan 32 mm medan boetten är 30 mm.
Jag tycker även som andra att det gått för lång tid innan köparen hörde av sig och allra helst då klagomålet gäller missnöje med storleken.
 

Mattias79

Cartier
Googlade lite H.moser&cie apropå ämnet .Hittade denna och kolla diametern och bilderna http://www.swissvintagewatches.com/moser.html.Vad står det jo 31 mm .Sen kolla denna annons och bilderna http://www.ebay.com/itm/Mens-Antique-Watch-Henry-Moser-Cie-Vintage-wristwatc-/400681114047.Samma bilder eller hur ? men vilken diameter i texten 36 mm .Konstigt ?

Hmm, intrigen tätnar. Jag vill hävda att boetten faktiskt kan ha varit 31 mm när jag mätte. Problemet är att det var en månad sedan och att mitt minne kanske sviker mig.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Herrur (samt även damur) var betydligt mindre om du går tillbaka till första halvan av 1900-talet. Svårare än så är det inte, att trender och mode har gått mot större och större klockor är något annat.
Sedan kan man fundera på varför han tog 3 veckor på sig att höra av sig om det, hade han hört av sig omgående hade jag vart lite mera förstående.
 
Jag tycker du har rätt, står det att den mäter 32mm så antar jag faktiskt, på tradera i alla fall, att det är ink krona om inget annat står. Är man osäker så frågar man. Skulle han tyckt det var en "damstorlek" med 30mm, så lär väl 32 också ha varit det. Känns som om han ångrar köpet och försöker komma på någon ursäkt.
 

Randel

Cartier


Fast rent juridiskt faller ju allt på att köpare låtit det gå tre veckor innan han uppmärksammar säljaren på att han hittat något i produkten som han anser inte stämma överens med avtalet. Den här typen av fel (om det nu skulle gå att hävda att det faktiskt är ett fel) upptäcker man ju som köpare direkt och att då vänta i tre veckor med att rapportera det är fullkomligt orimligt.
 
Du behöver inte ta tillbaka den, känns som han har varit asnöjd tills någon har påpekat/pikat honom att han köpt en damklocka, han blir nojig och går hem och mäter och inser att den inte är 32mm utan 30mm, hursomhelst så är det inget snack -det har gått alldeles för lång tid...

Dock ett litet sidospår, säger inte att du har gjort det i det här fallet men det känns som ett vanligt fenomen bland säljare både på tradera och andra ställen, när dom säljer större klockor så mäter man utan krona och skriver ut det, men när det gäller mindre klockor typ 30, 32, 34 så skriver samma säljare måttern inklusive krona men skriver inte ut det...

Jag frågar alltid vid mindre dinkor om måtten är utan eller med krona och ofta så är det med krona...

F.ö så har han ju nu lagt ut den så problemet är löst antar jag...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Vilken bondfångarannons! Klockan är verkligen inte 1920 tal och min moser kör så vitt jag kommer ihåg (iofs modifierat) fleurier-verk, dvs inte in-house.
Jag hade sagt ge köparen en liten re-fund, men efter att ha sett den där annonsen tycker jag att du kan skippa det. 3 veckor är alldeles för lång tid för att upptäcka ett sådant fel.

Herrklocka på 26mm
uG9tpRx.jpg


Moser utan in-house verk :)

Daus4ag.jpg

HoWUhks.jpg
 
Topp