• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det som säljs som Cheaney respektive Herring.
Nu har jag haft mina Herring (Tan) ett år och precis köpt ett par Cheaney (Gråa). Jag kan inte påstå att jag upplever att det är någon påtaglig skillnad.
herring_exmoor_in_chestnut_tweed_1.jpg
cheaney-tweed-f-wingcap-brogue-country-boot-in-burnished-grey-leather-herdwyck-no-10-tweed-p176-1894_zoom.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
Vad det skiljer i pris för Crockett and Jones Chelsea?! NK tar 5999 kr, Graffords tar 5700 kr och Crocketts officiella hemsida tar ca 4800 kr, sedan vet jag inte vad CJ tar i butikerna. Ska till London nästa vecka så jag hoppas priset ligger som hemsidan, 420 £.
 

Camo00

Patek
Saken är det att randsydda skor har en konstruktion(kork och läder) som känns jäkligt stelt i början men sedan mjuknar upp och formar sig efter dina fötter, vilket då blir riktigt bekvämt. Men som sagt, det tar ett tag, finns även märken som är mjukare än loake redan från start.

"Billigare" skor med gummi sula känns ofta bra i butik, men problemet är att gummi inte formar sig efter dina fötter... Dina fötter formas efter dem.
Inte för att nämna att ett par randsydda skor går att ha år in och år ut(p.ga mycket högre kvalite på ovanlädret) och blir bara bättre och skönare =)

Mina 2-cents :D
Förmodligen korrelerar det ofta pga prisklass på skon, men randsytt och kvaliteten på ovanlädret har väl egentligen inget med varandra att göra?
 

Yrsnö

Cartier
Förmodligen korrelerar det ofta pga prisklass på skon, men randsytt och kvaliteten på ovanlädret har väl egentligen inget med varandra att göra?
Ne, det har du såklart rätt i. Det jag menade var nog bara att en limmad konstruktion sällan(men finns säkert undantag) kommer med en hög kvalitet på ovanlädret. Limmad konstruktion behöver såklart inte betyda corrected grain, trotts att de oftast verkar vara fallet.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Mina Loake Hyde i grain kom idag. Riktigt fina! Liten fråga om storleken, har 7.5G i RMW (craftsman) och 7 i Loaken, som känns och ser större ut?

De känns rätt stela nu men antar att det ger med sig efterhand?

IMG_20161014_124905.jpg
 

Ponlarsson

Panerai
Mina Loake Hyde i grain kom idag. Riktigt fina! Liten fråga om storleken, har 7.5G i RMW (craftsman) och 7 i Loaken, som känns och ser större ut?

De känns rätt stela nu men antar att det ger med sig efterhand?

IMG_20161014_124905.jpg
Jag har UK10 på mina Loake Hyde, och UK 10.5 på mina RMW Blaxland.

De kommer ge med sig lite, men mina är fortfarande bastanta efter två år.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Vad anser herrarna om Red Wings? Grova amerikanska kängor istället för eleganta engelska. Klickade hem ett par i måndags efter att ha spanat på dem en längre tid. Har hittills bara gått i dem någon timme inomhus, känns riktigt bra. Ganska hårt läder där det kommer bildas gångveck, så nu gäller det väl att slita snällt på dem tills de mjuknar.

Har bara dessa bilder i ganska kallt ljus. Egentligen är de en ganska varm färg som påminner om mjölkchoklad, tyckte min syster.
image.jpeg
image.jpeg

(På bild är de något dammiga direkt ur kartong)
 

Josef B

Bestraffaren
Vad anser herrarna om Red Wings? Grova amerikanska kängor istället för eleganta engelska. Klickade hem ett par i måndags efter att ha spanat på dem en längre tid. Har hittills bara gått i dem någon timme inomhus, känns riktigt bra. Ganska hårt läder där det kommer bildas gångveck, så nu gäller det väl att slita snällt på dem tills de mjuknar.

Har bara dessa bilder i ganska kallt ljus. Egentligen är de en ganska varm färg som påminner om mjölkchoklad, tyckte min syster.
image.jpeg
image.jpeg

(På bild är de något dammiga direkt ur kartong)
Red wing anses bra av panelen här på KS, har dock inte haft några själv. Har klämt på några stycken och kvallen känns bra.
För några år sedan när jag var i köpa-kängor-tankar så stod det mellan ett par Red wings och Wolverine. Blev det senare och efter ca 6 månader ångrade jag det valet totalt.
 

DrDre

Patek
Mina Loake Hyde i grain kom idag. Riktigt fina! Liten fråga om storleken, har 7.5G i RMW (craftsman) och 7 i Loaken, som känns och ser större ut?

De känns rätt stela nu men antar att det ger med sig efterhand?

Ang stelheten så är det normalt. De mjuknar med användning. Jag brukar smörja in gångvecken och andra stället som jag vill mjuka upp lite (tex skaftet ngn tå där de sitter trångt) med kräm. Då är de både bekvämare från början och det går fortare att gå in dem. Brukar använda en kräm för hästsadlar och/eller Saphire. Särskilt uppe vid skaftet kan det göra lite ont i början när de är stela och skär in i benet.
 

DrDre

Patek
Har ett par Red Wings sedan länge. Bra kvalitet på material och arbete. Dock inget finlir eller elegans som du redan noterat. De saknar helt foder vilket gör att man kan använda dem (nästan) året runt. Enda problemet är väl sulan. Nu är mina iofs rätt gamla och sulan har kanske torka till lite, men de är väldigt hala på is och packad snö.

Om du bara smörjer in dem regelbundet (RW har väl egna produkter för det om jag minns rätt) så lär de nog hålla väldigt väldigt länge.

 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Ang stelheten så är det normalt. De mjuknar med användning. Jag brukar smörja in gångvecken och andra stället som jag vill mjuka upp lite (tex skaftet ngn tå där de sitter trångt) med kräm. Då är de både bekvämare från början och det går fortare att gå in dem. Brukar använda en kräm för hästsadlar och/eller Saphire. Särskilt uppe vid skaftet kan det göra lite ont i början när de är stela och skär in i benet.

Låter precis som det känns för mig nu kring skaftet och någon tå :) Får ta och smörja in dem. Tack för tipset!
 
Topp