• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En fråga till er andra: Jag har rätt breda fötter ("rätt" = väldigt), jag var tvungen att sälja mina dubbla monks pga detta. Dessutom har jag högt insteg. Riktigt dålig kombo faktiskt.

Är det någon av er som känner till några dubbla monkar som är extra breda? Jag föredrar dem estetiskt när de är lite mer rundande framtill, typ så här:

12711099_1141886519169152_3872708834772305972_o.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
En fråga till er andra: Jag har rätt breda fötter ("rätt" = väldigt), jag var tvungen att sälja mina dubbla monks pga detta. Dessutom har jag högt insteg. Riktigt dålig kombo faktiskt.
Är det någon av er som känner till några dubbla monkar som är extra breda? Jag föredrar dem estetiskt när de är lite mer rundande framtill, typ så här:
Vass MTO?
Annars kanske dessa skulle funka. (Vet inget om märket men finns i bredare vidd),
 

Golbica

Omega
Någon som kan rekommendera en trevlig och självklart duktig skomakare i Göteborg? Testade larssons som någon ovan tipsade om men klickade inte riktigt
 

Falken

Panerai
En fråga till er andra: Jag har rätt breda fötter ("rätt" = väldigt), jag var tvungen att sälja mina dubbla monks pga detta. Dessutom har jag högt insteg. Riktigt dålig kombo faktiskt.

Är det någon av er som känner till några dubbla monkar som är extra breda? Jag föredrar dem estetiskt när de är lite mer rundande framtill, typ så här:

12711099_1141886519169152_3872708834772305972_o.jpg
Jag har ett par Loake monkstraps som gjordes i samband med fashionisland. De upplevs åtminstone bredare än mina andra monkstraps. Är inte så kunnig inom skor men är det inte bara leta efter en bredare läst?
 

Aelgen

Omega

MartinL

Omega
Har någon testat skor från Suit Supplys premium line? Är rätt sugen på dessa munkar: http://eu.suitsupply.com/sv/shoes/dubbel-monk-strap-brun/FW142731.html?cgid=Shoes
Har inte lyckats hitta så värst många recensioner förutom den här som verkar väldigt positiv mensstylepro.com/2015/11/02/product-review-suitsupply-leather-double-monk-strap-shoes/

Kan det vara värt? Kan ju lägga på lite mer och få ett par Carmina, men jag gillade verkligen färgen på dessa.
Snajsiga! Ser dyrare ut än vad de är, inväntar kvalitetsrapport.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vad kör ni för skor till kostym nu när det är så jäkla slaskigt ute?

Riktigt sölslask är ett undantagstillstånd, då det inte minst är ruggigt trist för alla skor (oavsett sultyp) med allt salt som verkligen mördar skinn. Rekommendationen är i första hand att ha ett par tåligare/fettade skor för utebruk under det här halvdussinet dagar varje år när det står lika mycket snö som salt och vatten överallt. Är det "bara" snö eller regnvatten är det inga större konstigheter att bära vad som helst (jag hade ex skinnsulat igår...), men jag föredrar att titta på en sko med dubbelsula (antingen skinn eller gummi) för att komma upp lite från både väta och markkyla. Inte sällan kommer det ju kombinerat med tåligare ovanläder (grain eller vaxkalv) och inte sällan med ex stormrand, så det passar ganska väl även för stökigare förhållanden.
 

DrDre

Patek
Vad kör ni för skor till kostym nu när det är så jäkla slaskigt ute?

Risken är väl att det blir som vanligt med en kompromiss, dvs du får ngt som varken är bra inomhus eller lämpligt för utomhus. Men ska man ändå försöka sig på något så kanske ett par Berwick 337 Gordon skulle kunna vara ngt. Ett par kängor som är rätt dressade men vars sulä ändå gör att man kommer upp lite över marken så att man i alla fall tål 5mm vatten innan det når kanten. Så här ser de ut:

IMG_4502.jpg


12346272_431191017088184_576643601_n.jpg


10860015_734294643345089_1661382709_n.jpg


Annars är väl alternativet ett par låga gummistövlar och så byta på jobbet. Inte särskilt snyggt kanske, men inte heller värre än galoscher. Tretorn har några varianter men det finns andra liknande som tex dessa:

5013441408804_002_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har ett par Loake monkstraps som gjordes i samband med fashionisland. De upplevs åtminstone bredare än mina andra monkstraps. Är inte så kunnig inom skor men är det inte bara leta efter en bredare läst?

Både ja och nej. Mycket har att göra med hur lästen är gjort från början. Jag har ett par trickers i standardläst som är perfekta och extra breda från andra märken som inte sitter lika bra (Allen Edmonds t.ex.). För att mitt insteg är högt. Så jag undrar alltså om någon vet om en extra bred och hög standard-läst på dubbla munkar - därifrån kan jag börja leta.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ännu en liten brasklapp - kom ihåg skillnaden mellan läst ("formen" på skon) och bredd/vidd (alltså vilken variant i bredd det är av nämnda läst). Stor risk för begreppsförvirring annars.
 

Zalath

Panerai
Både ja och nej. Mycket har att göra med hur lästen är gjort från början. Jag har ett par trickers i standardläst som är perfekta och extra breda från andra märken som inte sitter lika bra (Allen Edmonds t.ex.). För att mitt insteg är högt. Så jag undrar alltså om någon vet om en extra bred och hög standard-läst på dubbla munkar - därifrån kan jag börja leta.
Kändes som att ni missförstod varandra lite där och säger samma sak. Om vi tänker oss att utrymmet i en sko består av läst + längd + bredd. Tror ni båda pratar om att hitta en läst som är bred från första början, inte att hitta en sko som är en extra bred sko på en smal läst.. :)
 

Stab Ein

Omega
Vad kör ni för skor till kostym nu när det är så jäkla slaskigt ute?

Min bästa lösning är att jobba hemifrån eller från södra Spanien. ;)
För överjävligt slaskigt väder och vadning i nordamerikansk saltsörja (motsv.) har jag ett par Loake-chukkas. Tappat räkningen på hur många gånger jag fått helsanera dem från salt.
I övrigt se Singulars utmärkta inlägg ovan. Dubbel lädersula tål mer än vad de flesta tror, och smuts, salt- och lerstänk torkas lätt bort från ett par välputsade skor.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Risken är väl att det blir som vanligt med en kompromiss, dvs du får ngt som varken är bra inomhus eller lämpligt för utomhus. Men ska man ändå försöka sig på något så kanske ett par Berwick 337 Gordon skulle kunna vara ngt. Ett par kängor som är rätt dressade men vars sulä ändå gör att man kommer upp lite över marken så att man i alla fall tål 5mm vatten innan det når kanten. Så här ser de ut:

IMG_4502.jpg


12346272_431191017088184_576643601_n.jpg


10860015_734294643345089_1661382709_n.jpg
Måste bara flika in att det där ser alldeles för grovt ut till kostym. Till jeans/chinos möjligen.
Jag kör grova chukkas el chelseaboots och byter till lågskor på jobbet. Kan jag inte det så kör jag ett par smäckrare chelseas typ RW Williams Wentworth och ser till att ha med mig ett par torra strumpor för nödsituationer. För övrigt kommer man långt med att undvika bomullsstrumpor hela vinterhalvåret. Och om man rengör skorna och sköter dem ordentligt funkar det mesta.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ännu en liten brasklapp - kom ihåg skillnaden mellan läst ("formen" på skon) och bredd/vidd (alltså vilken variant i bredd det är av nämnda läst). Stor risk för begreppsförvirring annars.

Kändes som att ni missförstod varandra lite där och säger samma sak. Om vi tänker oss att utrymmet i en sko består av läst + längd + bredd. Tror ni båda pratar om att hitta en läst som är bred från första början, inte att hitta en sko som är en extra bred sko på en smal läst.. :)

Ni har så rätt båda två. Jag som uttryckte mig klumpigt :)
 

BCKSTRM

Rolex
En fråga till er som har Loake Hyde:
Jag får ont som fan av kanten på skon, alltså ovanför knölen på sidan av ankeln. Är det något som någon annan upplevt och mjuknar dem i så fall tillräckligt framöver?
image.jpg
 

Zalath

Panerai
En fråga till er som har Loake Hyde:
Jag får ont som fan av kanten på skon, alltså ovanför knölen på sidan av ankeln. Är det något som någon annan upplevt och mjuknar dem i så fall tillräckligt framöver?
image.jpg
Närliggande case: jag fick ont av att bakkanten av ett par av mina chukkas (från Loake, också) skavde mot min häl, men det gav med sig efter ett tag. Skor utvidgas ju litegrann och anpassar sig. I det läget kanske du dock ska vara lite försiktig om det skaver. Låta det läka och använda något skavsårsplåster eller liknande så att du inte får ont när du går in skorna..
 

BCKSTRM

Rolex
Närliggande case: jag fick ont av att bakkanten av ett par av mina chukkas (från Loake, också) skavde mot min häl, men det gav med sig efter ett tag. Skor utvidgas ju litegrann och anpassar sig. I det läget kanske du dock ska vara lite försiktig om det skaver. Låta det läka och använda något skavsårsplåster eller liknande så att du inte får ont när du går in skorna..
Tack för tips! Det konstiga är att jag inte får skavsår, bara ont... Som att kanten trycker på någon nerv typ...
 

DrDre

Patek
En fråga till er som har Loake Hyde:
Jag får ont som fan av kanten på skon, alltså ovanför knölen på sidan av ankeln. Är det något som någon annan upplevt och mjuknar dem i så fall tillräckligt framöver?

Jag har ett par Loake chukkas som var rejält obekväma på ungefär samma ställe och det gick över efter ett par dagars användning (dock med mellanrum, foten var tvungen att vila lite mellan varven). Nu har det problemet helt försvunnit.

Mer allmänt tips kan vara annars att smörj in skon där den klämmer med ngn kräm (e.g. Saphire Renovateur) och sätt sedan ett compeed på foten där det gör ont, och så kan man köra med det ett par dagar.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Saphir har en produkt i sin huvudlinje (namnet har lämnat mitt dumma huvud...) som är en spray/skum som används för att mjuka upp/forma skor som klämmer. Låter som rizky bizniz och bluff, men sägs funka riktigt bra.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Måste bara inflika att du objektivt sett har helt fel.
Ok tack. Då vet jag.
Själv skulle jag hellre köra chinos eller grova flanellbyxor till det där eftersom stilen ändå är paj i min bok. Men jag ser också mängder av medelålders karlar som kör fet gummisula till dressmankostymen, så jag vet att jag är i minoritet.
 
Topp