• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

stigge

Omega
2-Faktor
Min okunskap lyser igenom, har inga problem med cap-toe, men jag gillar inte myrqvists modell som har en rakare tå.

Både ja och nej :) Det är dresscode mörk kostym, jag har en svart som passar fint. Men funderar på att slå till på en mörkblå kostym. Vad jag förstått bör man undvika mörkbruna skor när det är denna dresscode.
Hittade denna sko men blev osäker då yttersulan är brun.
Det börjar klarna ;-)

Om du har budget och nytta av en mörkblå kostym så skulle jag rek. det före svart.
Ett par svarta cap toe passar utmärkt till en mörk kostym men även ett par bruna, om det inte är väldigt formellt.

Skorna på bilden ser lite klumpiga ut imho.
Blanda brunt och svart är för mig big no no.
 

ClownenJac

Panerai
Skaffade ett par Loake Aldwych häromdagen, premiäranvänder dem idag. Lite stelt men nöjd! Får utvärdera om jag tycker det är värt premien mot Ecco etc som jag kört tidigare :)

20210818_080731.jpg


Passar fint till Speedmastern

20210818_080736.jpg
 

Psykel

Patek
Lite smakråd/tips!
Är på jakt efter ett par kängor till hösten, av en lite "roligare" design. Spanar just nu på dessa två Yanko-modeller på Skolyx:
yanko-brogued-balmoral-chelsea-boot.jpg

yanko-jodhpur-boot-moerkbrun.jpg

Har dock svårt att bestämma mig för vilka jag ska köra på! Och för att göra det ännu svårare för mig, är det nån som har tips på nåt liknande i samma prisklass, omkring 3000? Kan tänka mig att gå upp en bit, men helst under 4000.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Lite smakråd/tips!
Är på jakt efter ett par kängor till hösten, av en lite "roligare" design. Spanar just nu på dessa två Yanko-modeller på Skolyx:
yanko-brogued-balmoral-chelsea-boot.jpg

yanko-jodhpur-boot-moerkbrun.jpg

Har dock svårt att bestämma mig för vilka jag ska köra på! Och för att göra det ännu svårare för mig, är det nån som har tips på nåt liknande i samma prisklass, omkring 3000? Kan tänka mig att gå upp en bit, men helst under 4000.
Går i lite samma tankebanor som dig. Skulle vilja köpa mig ett par standard chukkas i mörkbrun mocka såväl som ett ytterligare par i ”roligare” design. Funderar på något liknande. https://www.herringshoes.co.uk/herring/langdale-ii_rubber-soled-brogue-boots/mahogany-grain
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Lite smakråd/tips!
Är på jakt efter ett par kängor till hösten, av en lite "roligare" design. Spanar just nu på dessa två Yanko-modeller på Skolyx:
yanko-brogued-balmoral-chelsea-boot.jpg

yanko-jodhpur-boot-moerkbrun.jpg

Har dock svårt att bestämma mig för vilka jag ska köra på! Och för att göra det ännu svårare för mig, är det nån som har tips på nåt liknande i samma prisklass, omkring 3000? Kan tänka mig att gå upp en bit, men helst under 4000.
bild 1: Min personliga åsikt är att chelsea boots inte ska ha några krusiduller med brogueing eller liknande. I så fall skulle jag sikta på en balmoral-snörkänga.
bild 2: Jag har dessa i svart och är nöjd med dem, inget spektakulärt, de är som de ser ut på bilden så att säga, så prisvärt om man gillar jodhpurs.
Kommentar på dem mer är att jag tycker att innersulan känns lite hård, men det kanske beror på att jag är van vid dubbel Dainite-sula (om det nu dämpar mer?) eller att jag inte är van vid Vibram-sula (enda paret jag har med Vibramsula). Kan även nämna att på mina fanns det bara ett hål för spännet, vilket gjorde det lite knöligt att kunna konstatera att de nog funkade bra storleksmässigt innan jag gjorde några hål extra som gjorde att de passade mig bättre. Just det, mina gnisslar lite när jag går med dem, men inte så mycket att jag stör mig på det.
 

Psykel

Patek
bild 1: Min personliga åsikt är att chelsea boots inte ska ha några krusiduller med brogueing eller liknande. I så fall skulle jag sikta på en balmoral-snörkänga.
bild 2: Jag har dessa i svart och är nöjd med dem, inget spektakulärt, de är som de ser ut på bilden så att säga, så prisvärt om man gillar jodhpurs.
Kommentar på dem mer är att jag tycker att innersulan känns lite hård, men det kanske beror på att jag är van vid dubbel Dainite-sula (om det nu dämpar mer?) eller att jag inte är van vid Vibram-sula (enda paret jag har med Vibramsula). Kan även nämna att på mina fanns det bara ett hål för spännet, vilket gjorde det lite knöligt att kunna konstatera att de nog funkade bra storleksmässigt innan jag gjorde några hål extra som gjorde att de passade mig bättre. Just det, mina gnisslar lite när jag går med dem, men inte så mycket att jag stör mig på det.
Tack för input! Skolyx säljer en Yanko balmoral-känga också, som nog kan vara ett ytterligare alternativ.
yanko-balmoral-boot-moerkbrun.jpg
 

Eidolon

Omega
Lite smakråd/tips!
Är på jakt efter ett par kängor till hösten, av en lite "roligare" design. Spanar just nu på dessa två Yanko-modeller på Skolyx:
yanko-brogued-balmoral-chelsea-boot.jpg

yanko-jodhpur-boot-moerkbrun.jpg

Har dock svårt att bestämma mig för vilka jag ska köra på! Och för att göra det ännu svårare för mig, är det nån som har tips på nåt liknande i samma prisklass, omkring 3000? Kan tänka mig att gå upp en bit, men helst under 4000.
Chelsean från Yanko känns väldigt plottrig. Jag skulle slå ett slag för något mer cleant. RM Williams hamnar lite utanför budget, men här finns t ex en motsvarande modell från C&J för under 4 000 kr.

Balmoralen från Yanko som du själv postade är också ett bra alternativ. Den har jag själv kikat på några gånger men ännu inte slagit till.
 

Psykel

Patek
Chelsean från Yanko känns väldigt plottrig. Jag skulle slå ett slag för något mer cleant. RM Williams hamnar lite utanför budget, men här finns t ex en motsvarande modell från C&J för under 4 000 kr.

Balmoralen från Yanko som du själv postade är också ett bra alternativ. Den har jag själv kikat på några gånger men ännu inte slagit till.
Mja, men som sagt så är jag inte ute efter nåt "cleant", utan nåt mer lite flair. Har gott om cleana skor, så känner inget behov av nåt mer sånt. Jodhpuren är lite mer clean, men modellen i sig är ju lite annorlunda och ovanlig.
Skulle ärligt talat kunna tänka mig mer av en full brouge om jag skulle skaffa en regelrätt känga, och sneglar på denna från Berwick:
Berwick-386-Tudor-Dark-Brown-Grain-Calf-1.jpg
 

Eidolon

Omega
Mja, men som sagt så är jag inte ute efter nåt "cleant", utan nåt mer lite flair. Har gott om cleana skor, så känner inget behov av nåt mer sånt. Jodhpuren är lite mer clean, men modellen i sig är ju lite annorlunda och ovanlig.
Skulle ärligt talat kunna tänka mig mer av en full brouge om jag skulle skaffa en regelrätt känga, och sneglar på denna från Berwick:
Berwick-386-Tudor-Dark-Brown-Grain-Calf-1.jpg
Full brogue på snörkängor är guld. Gärna med grain-läder som de Berwicks du länkade. Kör på!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor

Psykel

Patek
Herring Exmoor
Helt klart ett skoj alternativ, men efter moms och frakt landar dom ca 2000 över Berwick-kängan ovan. Tyvärr inte pengar som jag är beredd att lägga just nu, men värt att ha i åtanke i framtiden!
 
Trillade in nytt för första gången på länge. C&J Egerton från Handgrade Collection. Lite konstig färg, Tan Antique Calf, så har ingen aning om när jag skall använda dom men gillade verkligen modellen:

IMG_20211007_173156.jpg


Bonusbild på nuvarande samlingen snart 10 år in. Samtliga C&J, första raden Handgrade, övrigt Benchgrade. Använder egentligen bara Oxfordsen och Derbysen när det regnar. Gillar verkligen inte kängor eller Chelseas så ett par kängor är mer än nog. Borde nog köpa ett par svarta oxfords, men det är inte kul att skaffa något bara för att man borde.

IMG_20211007_173914.jpg
 
Snygga! Molton och 336 läst?
Har deras Chelsea 5 i rough out som höst/vinter sko.

Har ett par väl använda Chelsea 5 som jag faktiskt lät fixas till av C&J. Nu är de redo att användas många år framåt.

Var så nöjd med Chelsea 5 som bara sprayades och användes i ur och skur där de tvättades ner en eller två gånger per säsong om saltet tog för hårt på dem. Köpte ett par Molton förra året som kommer att användas på samma sätt. De blir bara snyggare med patina.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Har ett par väl använda Chelsea 5 som jag faktiskt lät fixas till av C&J. Nu är de redo att användas många år framåt.

Var så nöjd med Chelsea 5 som bara sprayades och användes i ur och skur där de tvättades ner en eller två gånger per säsong om saltet tog för hårt på dem. Köpte ett par Molton förra året som kommer att användas på samma sätt. De blir bara snyggare med patina.
Ja, blev sjukt sugen på ett par Molton oxå när jag såg bilderna tidigare i tråden... (och som du säger, väldigt lätt att ta hand om rough-out skinnet)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som vet vad som hände med The Sabot?
Gick dem i konkurs eller?
Synd, kul med lite annorlunda märken som inte fanns på Svenska marknaden annars.
 

Kamp

Omega
Sömnaden på mina kängor har släppt. Finns det något enkelt sätt att fixa själv eller är det bara att lämna till skomakaren? Tänkte om man kunde limma eller liknande
 

Bilagor

  • B351102F-60C3-45CB-8557-FA43A5D81E15.jpeg
    B351102F-60C3-45CB-8557-FA43A5D81E15.jpeg
    421.5 KB · Visningar: 17
Topp