• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skrönor, påhitt och vandringssägner

Torsten

Vacheron
2-Faktor
uploadfromtaptalk1423227233324 (1).png

Putsade med vatten och fiberduk. Har för mig att jag testade med ett vanligt suddgummi också.
Men det där är ju bezelen!?
Trodde du repat själva caset.
 

Joakim C

Cartier
Undersköterskans eminenta inlägg a.k.a. omegareklam är alltid en trevlig kvällslektyr. Jag kan också erkänna att AT lockade ett tag fastän jag inte gillade den modellen speciellt mycket. :D
Jag gillar också Undersköterskans inlägg. Oavsett märkesfaiblessen är han saklig, påläst och skriver roliga, informativa texter som är sköna att läsa... :) Det behövs folk som tänker annorlunda annars blir tillvaron så jäkla tråkig. Bara de är snälla i hjärtat.
 

POO

Panerai
Alla seriösa tillverkare följer ISO, bara att läsa på om du inte litar på infon på tillverkarnas hemsidor.
Jag är så oerhört sarkastisk att det knappt är sant. Jag har gång på gång hävdat att eftersom tillverkarna själva bokstavligen säger att klockfan går att bada med så borde det i rimlighetens namn vara på det viset. Men folk vägrar ju tro på detta, den logiska genen saknas uppenbarligen hos vissa.
Att sen KS-Podden forstätter på samma spår första gången jag lyssnade gjorde att det också blev den sista och hoppet om (klock)mänskligheten minskade.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är så oerhört sarkastisk att det knappt är sant. Jag har gång på gång hävdat att eftersom tillverkarna själva bokstavligen säger att klockfan går att bada med så borde det i rimlighetens namn vara på det viset. Men folk vägrar ju tro på detta, den logiska genen saknas uppenbarligen hos vissa.
Att sen KS-Podden forstätter på samma spår första gången jag lyssnade gjorde att det också blev den sista och hoppet om (klock)mänskligheten minskade.
:D Jag tyckte det (förra) var ett okaraktäristiskt inlägg från din sida.
 
  • Like
Reactions: POO
Jag gillar också Undersköterskans inlägg. Oavsett märkesfaiblessen är han saklig, påläst och skriver roliga, informativa texter som är sköna att läsa... :) Det behövs folk som tänker annorlunda annars blir tillvaron så jäkla tråkig. Bara de är snälla i hjärtat.

I agree.
Har inte sett honom skriva på ett tag, har han skickats till Biel för uppdatering tro? :D
 

niclashill

Cartier
Finns förmodligen världens bästa svar på detta men...
...varför skriver tillverkarna 30 meter på en klocka man inte kan bada med?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men det blir det ju!
Det statiska trycket är det samma på 10 m oavsett om du rör dig eller inte.

Om du är helt stilla är det dynamiska trycket 0 men så fort du börjar flaxa uppstår ett dynamiskt tryck som är ”mycke högre” än 0.

Statiskt tryck + dynamiskt tryck är mer än bara statiskt om du rör dig.

Detta har diskuterats ungefär en miljard gånger. Läs på lite istället för att hålla myten vid liv, du fick exempelvis en länk ovan.
Min förståelse av det hela och även efter att ha läst länken är att det enligt matematiken och fysiken är en skillnad på trycket klockan utsätts för om man står helt still eller rör på sig. Däremot så är skillnaden försumbar och effekten på klockan är nära noll - dock inte exakt noll... :bookworm:
 

Brage

Omega
Jag ställer mig även ifrågasättande till hommageklockor som ej är tillverkade av annat än företaget själva som gjort klockan till en början. Inspirerad är en sak, men en regelrätt kopia är lite väl i mitt tycke.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Det där är direkt felaktigt. Några av historiens mest exakta / jämngående ur, har tidmätare med låg svängningsfrekvens. Marinkronometrar, pendelur och armbandsurskronometrar med relativt stort balanshjul hör till dessa.

Ett urverk av samma storlek, liknande specifikationer med högre svängfrekvens har troligen bättre tidshållning. Den med högre svängfrekvens ska vara mindre känslig för positionellvarians. Kommer ej ihåg var jag läste detta dock.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Vet att jag är 2a eller 3a på bollen men har ett minne av att en släkting till mig en gång drog denna när jag var rätt liten "Det här är safirglas, går inte att repa" - demonstrerar med att dra en nyckel fram och tillbaka över glaset.
 
Topp