• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SM 300 Projekt

tdn-dk

Panerai
PART ONE:

Hej!

Jeg söker en vintage SM300 men de er dyre og svære at hitta i gott skick utan de koster 25-30 tusinde.

Så indtil jeg hittar den rigtige vintage SM300 vil jeg lave en wonna bee SM300 af nya og gamla dele.

Først skal jeg hitta en donor klocka for at få et urværk. Fant en Geneve på Tradera som inte kostat så mycket.




Det er en caliber 565, så jeg må köpa en boett som passer. Ref. 166.024 passer med et caliber 565, så på Couisinsuk og finde denna reference.



Så der blev köpt komplet boett 166.0324 der passer til 165.024 och 166.024, tavla, og visare.




Dissa dele kom på 25 timer fra England til Danmark med TNT!!

Jeg mätte også finde case clamp, case clamps screws och stem (vet inte hvad de heter på Svensk), dette blev bestilt och kom i dag med posten.

Posten havde også en pakke med fra Sverige i dag, med et Omega Geneve. Den fungerer men skal servas.



Nu er alle dele klar til at blive samlat :)

 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Spännande, jag är riktigt sugen på en SM300 trots min tidigare tråkiga erfarenhet med en franken.
Hur ser din budget ut för detta projekt och hur mycket har det kostat än så länge?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kul projekt! Blir mer och mer sugen att bara bygga ihop en klocka för sakens skull. Men som virrooo sa, så undrar jag också hur din budget ser ut.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Donor klocka fra Tradera SEK 1.375
Cousinsuk, Boett, tavla och visare SEK 11.950
Case clamps m.v. SEK 390
Service och samling SEK ???

Mvh. Thomas

Låter helt rimligt ändå :) Jag har passande ändlänkar som jag köpte till min franken om du är intresserad av att köra den på länk sen!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag har lite delade känslor om dessa, det är ju ett ihop plock, men samtidigt skulle jag hellre vilja ha en sådan här än många andra som bad, semester, fiske klocka.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag har lite delade känslor om dessa, det är ju ett ihop plock, men samtidigt skulle jag hellre vilja ha en sådan här än många andra som bad, semester, fiske klocka.
Kul projekt. Om man plockar ihop en själv för att ha som beater är det väl inga problem. Skulle man sälja den utan att redogöra för vad det är, är en annan sak.
 

KMS

Rolex
Också delade känslor om man pratar rent allmänt. Speciellt till hela konceptet med watchco delar osv. Tycker det verkar rätt vanligt att dessa brukar landa ute på marknaden förr eller senare å inte alla lägger till den lilla detaljen om nybygge...
Å andra sidan för privat bruk är det väl upp till var och en.
Sen vet jag inte riktigt hur billigt det blir men om delar landar på ca 14.000, lämnar man in för service och montering så borde man ju landa på 16-19k ish. Om man inte sätter ihop själv dvs.
 

tdn-dk

Panerai
Jag har en vän som är urmakare så service og samling er vel omkring 800 SEK.

Det er en beater til mig selv, den skal inte säljes för jeg finder den rigtige vintage SM300

Om jeg säljer den vil alle detaljer oplyses om klockan. Desuten er referencen i boetten 166.0324 som kun findes som en service case reference och inte som en vintage reference.

Mvh. Thomas
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har ett 565 i lådan om någon annan är sugen. Från en Genéveguldis, funkade, men behöver service.

Kul projekt! (Jag är inte så känslig och tror att TS av alla människor skulle vara bland de sista att släppa ut en sådan här klocka bland "pöbeln")
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobb! Har varit sugen på att göra detta många gånger, min inte kommit till skott.
 
Topp