• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snart 100 år. Tråden för gamla armbandsur fram t.o.m. 1939

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast hur rimmar det egentligen? Första Reverson kom väl 1931 och var väl i Rostfritt? En sådan som du och @Psykel har.
Sant, inte hunnit tänka än... De ser också lite udda ut på baksidan av bandhornen. Kanske runt 34 de ser solida ut. Är nog i vilket fall en bra fingervisning, stål måste varit dyrt och exklusivt i början.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Sant, inte hunnit tänka än... De ser också lite udda ut på baksidan av bandhornen. Kanske runt 34 de ser solida ut. Är nog i vilket fall en bra fingervisning, stål måste varit dyrt och exklusivt i början.
Intressant, du menar att de hade någon typ av rostfritt på stål eller mässing likt senare guld på stål?

I citerade artikeln ovan stod det att rostfritt stål var ca dubbelt så dyrt som stål, dvs inte helt olikt idag. Däremot hade de stora problem att bearbeta materialet då det var så mycket hårdare än guld, silver och mässing som använts innan.

@eriksson850 , hur ligger det till med din Tissot tank här ovan?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant, du menar att de hade någon typ av rostfritt på stål eller mässing likt senare guld på stål?

I citerade artikeln ovan stod det att rostfritt stål var ca dubbelt så dyrt som stål, dvs inte helt olikt idag. Däremot hade de stora problem att bearbeta materialet då det var så mycket hårdare än guld, silver och mässing som använts innan.

@eriksson850 , hur ligger det till med din Tissot tank här ovan?
Jag undrar faktiskt vad de använde för tillverkningsprocess då det nästan ser pressat ut. Var dock ett tag sedan jag reflekterade över det så behöver plocka fram de äldre boetterna och detaljstudera. Tror inte det finns en kärna av annat material, borde stått då? Men jag vet inte.
 

fc2

Rolex
Härlig tråd. Äger tyvärr ingen klocka äldre än 1964 längre. Sämre vattentäthet, stöttålighet samt användande av radium och svårare service håller mig tyvärr borta i dagsläget.

En notis: på Omegamuseet förra veckan påstods att det första armbandsuret tillverkats på 1500-talet (om jag minns rätt). Nyhet för mig, något som nån annan kan styrka?
 

robyl

Omega
En 30-tals tank
20180822_173019.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min Bulova är från 1931 och Eterna från 1932, båda daterade med serienummer och med boett i rostfritt stål.
Men är Eternan verkligen rostfri? Ser kromad ut på bilden. Bulovan då? Hur ser den ut på baksidan? Stål på stål? Verkar ju märkligt om den var rostfri och från 1931? Eller så har artikeln helt fel?
 

Psykel

Patek
Men är Eternan verkligen rostfri? Ser kromad ut på bilden. Bulovan då? Hur ser den ut på baksidan? Stål på stål? Verkar ju märkligt om den var rostfri och från 1931? Eller så har artikeln helt fel?
Tog lite badrumsmakron på Eternan. Tycker absolut att det ser ut att vara rostfritt om man granskat dingsen. Jag kan inte se nåt som skulle kunna vara genomnötningar. Speciellt med tanke på hur kronan ser ut, så borde ju boetten blivit nött iallafall. Sen är det ju möjligt att dom serienummerlistor jag kollat inte stämmer med året.
6459F262-8544-4640-BBDB-C8D44CBCCEB5.jpeg
A9EC3638-E727-4C20-9D35-9B5BF8C38786.jpeg
AD764B0D-C552-4934-A152-3F1AE496F1F0.jpeg

Bulovan har inte heller några genomnötningar, men konstruktionen känns annorlunda, lite plåtig. Min Ingraham har vikta bandhorn och är liknande i konstruktionen.
Edit: finns inga märkningar på Bulovan, men lite googlande pekar mot att den eventuellt är gold filled med vitt guld (och gult, utmed sidorna om tavlan). Har ingen aning om materialet under, eftersom det inte finns några genomnötningar. Nickel?
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tog lite badrumsmakron på Eternan. Tycker absolut att det ser ut att vara rostfritt om man granskat dingsen. Jag kan inte se nåt som skulle kunna vara genomnötningar. Speciellt med tanke på hur kronan ser ut, så borde ju boetten blivit nött iallafall. Sen är det ju möjligt att dom serienummerlistor jag kollat inte stämmer med året.
6459F262-8544-4640-BBDB-C8D44CBCCEB5.jpeg
A9EC3638-E727-4C20-9D35-9B5BF8C38786.jpeg
AD764B0D-C552-4934-A152-3F1AE496F1F0.jpeg

Bulovan har inte heller några genomnötningar, men konstruktionen känns annorlunda, lite plåtig. Min Ingraham har vikta bandhorn och är liknande i konstruktionen.
Edit: finns inga märkningar på Bulovan, men lite googlande pekar mot att den eventuellt är gold filled med vitt guld (och gult, utmed sidorna om tavlan). Har ingen aning om materialet under, eftersom det inte finns några genomnötningar. Nickel?
Ja, på dessa bilder ser det inte ut som kromat. Men ser det inte lite bockat/klätt eller liknande på bandhornen, kring bandhorn (kl 11, eller bara repor/spricka)? Kanske stål på stål som Reverson eventuellt har? Annars kanske du sitter på en av de första rostfria boetterna :D
Förresten, kanske dags att rengöra klockan?..
 

Psykel

Patek
Ja, på dessa bilder ser det inte ut som kromat. Men ser det inte lite bockat/klätt eller liknande på bandhornen, kring bandhorn (kl 11, eller bara repor/spricka)? Kanske stål på stål som Reverson eventuellt har? Annars kanske du sitter på en av de första rostfria boetterna :D
Förresten, kanske dags att rengöra klockan?..
Mja, känns rätt solid tycker jag. Men jag är långt ifrån en stålexpert, så kan ha fel! Den är rätt tung för att vara så liten, tyngre än Bulovan.
Jo, ska rengöra den bättre. Men boettlocket är knepigt, snap on utan någon glipa för kniv, så har inte lyckats öppna den. På insidan av locket kanske det finns en märkning för materialet, så får se om jag får till det. Isåfall åker verket ur och boetten ska få en ordentlig rengöring.
 

TomGanks

Panerai
I den här tråden tänkte jag att vi kan visa upp våra äldre klockor, klockor som är eller börjar närma sig 100 år.

Prolog
Sista tiden har jag burit några av mina äldre klockor. Klockorna är lite mindre men klart bärbara då jag under flera år burit mycket vintage och ”avprogramerat” mig från senaste årens over-size trend. (Jag bär dock ibland fortfarande stora klockor men då modernare kronografer och dykarur). Man får helt enkelt gå ner i storlek och vänja sig vid ”normala” klassiska storlekar kring 34mm +/- ca 2mm. När man väl gjort det är det svårt att se hur man i all världen kan bära stora 42mm trevisare-konfigurationer. Klassiska herrur är perfekta på handleden, proportioner (klockans och klockan i proportion till handleden), slinker under manschetten, känns knappt runt handleden etc. Men nog om det, det var inte det jag ville ta upp. Klockorna jag burit är tex min gamla Reverso från tidigt trettiotal, en 14k guld Longines som är från ca 1920-30 tal samt även min JLC Duoplan som är sen trettiotal. Klockor som snart närmar sig 100 år i ålder. 100 år, det är länge det. Tänk vad mycket som hänt i utveckling, teknik och mode. Så här såg tex modet ut på 1920-talet;

1200px-Douglas_Fairbanks_and_Mary_Pickford_02.jpg
1920s-mens-hats-suits.jpg

Dogulas Fairbanks och Mary Pickford samt några gentlemän på 20-talet

Och jämför det med dagens dressade mode. Oj oj oj, vad saker har hänt! Eller..

pitti5-580x360.jpg

a.jpg


Allting går i cykler. T.ex. dagens ungdomar som väljer bort armbandsuret mot en mobil i fickan (klockan i fickan, fickklocka... fickur!!). Snart börjar väl klädtillverkarna sy fickor speciellt avsedda för att placera mobilerna i... Déjà vu!


Armbandsurens historia
De flesta här har säkert bra koll på historien av armbandsur, men jag drar en kort repetition av början av historien.

År 1810-1812. Initialt var det bara damer som bar armbandsur. Som uppfinnare och pionjär inom urmakarhistorien var Abraham-Louis Breguet först och gjorde på beställning det absolut första armbandsuret år 1812 till Caroline Murat, Napoleon Bonaparte yngsta syster och drottning och regent av Neapel. Enda beviset på detta finns dock i Breguets orderböcker från den tiden som beskriver klockan som en minute repeater.
Caroline-Bonaparte-Queen-of-Naples-kings-and-queens-15360288-503-600.jpg

Caroline Murat (Bonaparte)

År 1868 - Tvåa var Patek Philippe som tog fram ett armbandsur till den ungerska grevinnan Koscowicz (nedan).
patek 5564473fe53fc.jpg


År 1880. Nästa händelse i historien är faktiskt de första herruren. Kejsaren av Tyskland, Kaiser Wilhelm, beställde av Girard Perregaux två tusen armbandsur åt tyska flottan som hjälpmedel till marinofficerarna för att utföra koordinerade anfall. Klockorna kom dock även att användas i andra Boerkriget (Sydafrika 1899-1902) samt Spansk-Amerikanska kriget 1898. Men klockorna användes enbart som verktyg och i inledningen på 1900-talet ansågs klockorna fortfarande som tjejiga nymodigheter som ingen man frivilligt skulle sätta på sig privat utanför tjänstgöring.
330px-Kaiser_Wilhelm_II_of_Germany_-_1902.jpg
46336_slideshow_std_h_watch1.jpg

Kejsaren av Tyskland, Kaiser Wilhelm, beställde klockor av Girard Perregaux

Cartier
Cartier har rätt mycket med utvecklingen av armbandsur att göra. I orderböckerna har man hittat det första damarmbandsuret företaget tillverkat år 1888.

År 1904 tar Louis Cartier fram ett armbandsur till sin vän, den kände brasilianska piloten Alberto Santos-Dumont som hade behov av att avläsa tid utan att släppa händerna under flygning. Denna klocka, Cartier Santos, släpptes dock först 1911 till allmänheten och blev mot förmodan en relativ försäljningsframgång då män ville efterlikna den populära modiga piloten. Denna klocka är dessutom original till alla dagens klockor vad gäller klockarmband och den standard som de flesta har hur man fäster och utformar bandinfästningen mellan boett och armband. Tacka Cartier!
Dumont-1910-1.jpg

Cartier Santos, första "piloturet"

Fortsatt släppte Cartier klassiska modellerna Tonneau (1906), Tortue and Baignoire (1912) och Tank år 1917.


År 1912 (ca). Klockan blir en modeaccessoar. Stor ny modetrend i Europa bland de unga och starka "nya" kvinnorna. Små Cartier armbandsur i platina med juveler. New York Times rapporterat från 1912 års Paris;
NTtimes paris.PNG

cartier.PNG


Cartier i platina

1914-1919 - Första världskriget. Många officerare tilldelas armbandsur och sk. Trench watches (”skyttegravs klockor”) togs fram. Klockorna var mer eller mindre fickur som antingen placerades på handleden i läderfodral eller kompletterades/byggdes med fästen för armband. Det stora sköra glaset var ett stort problem som ofta krossades eller fukt som trängde in (då klockorna tidigare legat skyddat i fickan innan). Man försökte med olika galler och skydd innan "okrossbart" glas togs fram och revolutionerade marknaden (slutet av 20-talet).
sHamilton+Trench+Watch.jpg
sdac107d6b2bf63e4c8334864f200bf6e.jpg

Trench watches

Kriget med hjältar och maskulinitet omvände synen på att inte män kunde bära armbandsur. New York Times rapporterar sommaren 1916 med viss förvåning och förfäran från Europas gator att män även privat börjar bära de kvinnliga klockattributen:
NYtimes.PNG
6584288a8.jpg

Amerikansk officer från första världskriget

Mot slutet av kriget tog klocktillverkarna vara på denna trend och började masstillverka armbandsur för män. Klockorna var till för; “for men with the promise that this watch could make a man more soldierlike, more martial, more masculine. And they don’t just have some random soldiers out in Africa, they now have the most modern of all heroes of World War I—the aviator—[wearing wristwatches]. … By the 1920s, you have aviation, you have automobiles. The pocket watch was really intimately associated with the railroad. And so it seems very antiquated, it’s like something your dad wore. A modern man’s going to wear a wristwatch.” https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/05/history-wristwatch-apple-watch/391424/

I slutet av 1920-talet hade armbandsuren sprungit om fickuren i produktion och idag ser marknaden ut som den gör.

Gamla armbandsur som närmar sig 100-år och är fortfarande användbara som tidvisare och modeaccessoar, är det inte fantastiskt? Vilken kvalitet och till vilka små pengar man kan hitta dessa fantastiska klockor. Att dagligdags bära en nästan 100-år gammal mekaniskt ingenjörs- och hantverks-mässigt underverk som dessutom hjälper oss att nu liksom då visa tiden. Kan det bli bättre? Vad är egentligen en ny glänsande safir stål-Rolex mot en gammal handtillverkad Longines i guld från 20-talet? Dessutom till en bråkdel av priset.

Så, visa nu upp dina gamla klockor. Begränsningen sätter vi vid år 1939, annars platsar så många av våra dagliga vintigeklockor in (och hade vi begränsat oss till 1929 så få ur, det var ju nu det började sätta fart på produktionen!).

//Rozzy :)

Källor bl.a;
https://www.interwatches.com/cartier-history
https://www.history.com/news/how-world-war-i-led-to-the-apple-watch
https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/05/history-wristwatch-apple-watch/391424/

Tack för att du delar med dig av din tid och kunskap, det är trådstarter som denna som verkligen förgyller forumet!

Då jag inte äger något vintage (ännu, tror det måste bli en vintage nu när det är dags för ny dressare) så får jag bara slänga in informationen att kläder med fickor specifikt för smartphones finns. Utöver träningskläder som nog finns i större utsträckning så köpte jag ett par shorts i sommar som har en extra ficka på höger sidan just för det ändamålet. Fungerar ganska bra faktiskt och blir skönt att plocka upp telefonen ur den när man står upp :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av din tid och kunskap, det är trådstarter som denna som verkligen förgyller forumet!

Då jag inte äger något vintage (ännu, tror det måste bli en vintage nu när det är dags för ny dressare) så får jag bara slänga in informationen att kläder med fickor specifikt för smartphones finns. Utöver träningskläder som nog finns i större utsträckning så köpte jag ett par shorts i sommar som har en extra ficka på höger sidan just för det ändamålet. Fungerar ganska bra faktiskt och blir skönt att plocka upp telefonen ur den när man står upp :)
Tack, det värmer att få höra :)

Förlåt, jag var lite ironisk när jag skrev om fickorna till mobiler. Jag har själv kavajer och rockar med specialsydda fickor avsedda till nallen ;)
 

Fadershan

Patek
Jag gjorde en ficka större i min folkdräkt för min dåvarande iphone.
Hur skulle jag kunna veta att telefonerna skulle bli jättestora? :(
Trender vet du, upp och ner.. innan det skulle man ju ha mobiler inte större än en tändsticksask! :) F.ö. är det sällan jag orkar årsbestämma mina ur så vågar inte posta i denna eminenta tråd men jag uppskattar trådstarten innerligt @Rozzy :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Två gamla ur. Har för mig att den första i silver och emalj rundat 100-årstrecket.
118EA410-DC34-4FC2-8360-00377066460B.jpeg


Den andra är ruskigt nära, eller klockan har säkert rundat 100 år även den.
F03E2327-E8A5-43D1-9E67-3ED9DB3FFD72.jpeg
B25EEE52-9206-49EF-9418-2932A41C9147.jpeg


Har några fler välkända som är lite oklarare åldermässigt men som iaf lanserades för 100 år sedan. Lägger upp dem här vid tillfälle.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Kul tråd och väl skrivet @Rozzy!
Här min Longines med 12.68Z-verk från 1932. Dessvärre ser boettlocket inte så kul ut men jag bär den på perlon för att slippa känna av det :) Fantastisk boettformettform och egentligen inte så farligt liten för mina klena handleder
IMG_20180905_073749.jpg
IMG_20180206_200626.jpg
IMG_20180206_200609.jpg
IMG_20180206_201211.jpg
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Chicago 1928
Ok, ganska långt ifrån ett fungerande ur.. Men med denna gravyren blir jag minst sagt nyfiken på vad klockan varit med om under sina 90 år.
Verket är märkt Hafis Watch Co.
8F93BEB6-4954-47E1-ADF9-21F60AAEB600.jpeg
 

Bilagor

  • AE64FFE4-5ACA-40B1-828B-04AB563F6B49.jpeg
    AE64FFE4-5ACA-40B1-828B-04AB563F6B49.jpeg
    240.9 KB · Visningar: 4
  • 2A912230-5C14-420B-920A-23F0EEFC5A43.jpeg
    2A912230-5C14-420B-920A-23F0EEFC5A43.jpeg
    257.8 KB · Visningar: 4

Räv

Cartier
2-Faktor
Den här fick min fru stulen från sig i november förra året. Inbrott. Hade vid tillfället ett svart skinn-"NATO". De som är i den här tråden kan väl säga till om den skulle dyka upp någonstans. Silverboett med nya pålödda bandbyglar. Kronan kommer från Werner (och han gjorde en service). Underbar patina. Hon saknar den.

6026636662_d94d2c4f0e_b.jpg


6026636728_7fb4b1ca28_b.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Toppentråd! Här, ett stycke äldre kronograf märkt Abercrombie & Fitch Co. men från tiden innan de tillverkades av Heuer (som tog vid kring mitten på 40-talet). I klockan sitter ett Angelus 210-verk, ett av Angelus första kronografverk för armbandsur som introducerades under mitten på 30-talet. Skulle tro att den är från slutet av 30-talet, men har ännu inte grävt djupare i exakt datering så kan vara ett gränsfall?
C6F907AA-0A68-4696-B027-D97E60EA81EA.jpeg
 

Fadershan

Patek
Nu har jag tidsbestämt ett ur som platsar i denna tråd med två års marginal :) Det är en noname kronograf med härligt blånerade visare och jämt patinerad tavla. Den drivs av ett Landeron cal 47 flyback som endast tillverkades -37 innan det ersattes av den mer kända 48-serien. Ganska coolt att man resetter på en inbyggde knapp på kronan
(Sorry för kassa bilder men kom på det nu på kvällskvisten)
IMG_20180909_232312.jpg

IMG_20180909_232338.jpg
 
Topp