Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Specifik fråga om tidshållning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Cisse, 1 juli 2014.

1. Cisse
    Trådstartare

Cisse Torpare

Har blivit erbjuden en "vintage" klocka ca 20 år på nacken. Klockan har dock gått extremt lite på dessa år. Ingen service gjord av denna anledning. Den har ett COSC-cert och ett Valjoux 7750 verk. Säljaren (som har gott rykte) har precis startat klockan och den tickar på utan problem. Dock, han anger tidsavvikelse på 2 minuter på 1 vecka dvs cirka 17s om dagen. För min del är det en del av en begynnande samling, dvs ingen klocka till vardags utan då och då. Tacksam för råd från mer erfarna vänner här på forumet. Vad anser Ni? Är det akut servie som gäller. Kan det vara risk för stor renovering....annat jag skall tänka på? TACK på förhand.

2. hedbrg

hedbrg Borgare

En service bör du absolut kosta på, men drar den bara 17sek om dagen är det verkligen inget att bråka om.
    Vad är det för klocka det gäller?

eriksson850 gillar detta.
  3. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag vet inte hur lång tid det tar, men olja och packningar torkar med åren. Även det som står stilla bryts ner :)

4. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Räkna med en service. En utbildad urmakare borde kunna fixa det verket relativt enkelt.

5. Cisse
    Trådstartare

Cisse Torpare

Tissot Janeiro, har någon känsla för servicekostnad....?

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Häftig klocka! Som sagt, räkna med service. Den kanske kan gå några år till utan service, men det känns ovärt att ta risken. Är oljan så pass gammal så slits delarna. Pris beror på vem som servar, men räkna med runt 2000kr+-500 hos en oberoende urmakare förutsatt att den är ok inuti.

john b gillar detta.
  7. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

En klocka som legat i 20 år skall servas punkt!

yonsson, 80talisten, 16610 och 2 andra gillar detta.
  8. john b

john b Präst

Är det plus eller minus den går?
    Generellt har jag för mig att minus är värre. Något med torkade oljor som kläggar igen.

yonsson gillar detta.
  9. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Köp - serva - njut.

Budgetera 3 000 - 4 000 för ett Valjoux 7750.

10. yonsson

Från:
    GBG
    Sen vet man ju inte om någon dragit upp hastigheten i den (utan att serva den).

eriksson850 och john b gillar detta.
  11. Invo

Invo Torpare

vad är det för skillnad på att rucka och serva ?

12. john b

john b Präst

När man ruckar skruvar man (indirekt) på fjädern i balansen och korrigerar tidsavvikelse. Ganska liten operation jämförelsevis
    När man servar skruvar man isär verket, tvättar bort klet och oljar på nytt efter ha funktionstestat alla delar. I bästa fall.

16610 gillar detta.
  13. yonsson

Från:
    GBG
    Vem som helst kan "rucka" (eller regulera som det heter) en klocka. Det är en klassiker på vintage att någon regulerar den så att den går okej och därefter säljer den på ebay/tradera. Köparen är nöjd som får en klocka som fungerar och håller tiden, men ett halvår senare rasar klockan.

Köper man en klocka som man gillar så bör man självklart undersöka klockan och serva den om behov finns.

Invo, 80talisten och Spencer gillar detta.
  14. Invo

Invo Torpare

då förstår jag :)

Mårtenssons ur Brookfield