• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedy reduced VS Professional

Hejsan!
Jag är riktigt sugen på en Omega Speedmaster, jag är dock 17 år gammal och plånkan tillåter inte ett inköp av en professional. Jag är lite nyfiken på vad ni på KS anser om dessa två speedmasters, blir man bara besviken av en reduced för att senare byta upp sig? Vissa anser ju inte att en reduced är en "riktig" speedy.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning, Simon
 

poormans

Rolex
Rakt av svarar de flesta speedy pro då det är den legendariska månklockan

Kör själv en transitional pre moon 861 ifrån 1968

Men det är ju även en pris och storleksfråga
Reduced är billigare och mindre och kan vara en vettig start på klockintresset
IMG_20170207_123048_121.jpg
 
Rakt av svarar de flesta speedy pro då det är den legendariska månklockan

Kör själv en transitional pre moon 861 ifrån 1968

Men det är ju även en pris och storleksfråga
Reduced är billigare och mindre och kan vara en vettig start på klockintresset
IMG_20170207_123048_121.jpg
Riktigt snygg patina på den! Visst vill man ha en moonwatch, plånboken håller som sagt inte med. Det värsta som kan hända är ju att jag säljer en reduced och köper en pro. Tack för input! ;)
 

DrKlocka

Audemars
Finns många trådar om detta dilemma som många nyintresserade av Speedmasters ställs inför. Sök!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Servicekostnaden på en reduced är löjlig i förhållande till vad klockan kostar beggat, tyvärr. Har du otur kan det sluta på samma summa alltså :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testa en Reduced och en Pro och se vilken du gillar bäst. Mitt tips är dock att skippa en Reduced om det är en Pro du egentligen vill ha. Testa runt lite helt andra klockor istället tills du har möjlighet till en Pro. Det blir roligare! :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Om man inte stirrar sig blind på namnet speedmaster och jämför med legenden PRO är ändå de automatiska väldigt mycket klocka för pengarna och då de är just automatiska lämpligare / bekvämare att ha en längre tid som enda klocka
Vad gäller de automatiska är vissa , de med 2892 Dubois depraz moduler ganska krångliga att serva men det finns ju äldre med 7750 verk också så titta efter en sån istället
( har för mig att de med 7750 har de mindre visarna vid kl 6/9/12 medans Dubois depraz modellerna vid 3/6/9 , dock inte säker på om det stämmer på alla ..... )
 

Camo00

Patek
Mitt tips är någon av de andra automatiska Speedys som finns, då de överlag har mer lättservade (läs billigare) verk än Reduced. För 10-15 k kan Du tex få en fin Date vilket är en grym auto-kronograf...
Bild från nätet:
om81.jpg
 
Testa en Reduced och en Pro och se vilken du gillar bäst. Mitt tips är dock att skippa en Reduced om det är en Pro du egentligen vill ha. Testa runt lite helt andra klockor istället tills du har möjlighet till en Pro. Det blir roligare! :)
Jo jag skulle gärna testa båda och se vilken som passar min handled bäst, jag har faktiskt inte haft någon av dem på mig. Har dock blivit kär i speedys genom bilder på KS. ;)
 
Om man inte stirrar sig blind på namnet speedmaster och jämför med legenden PRO är ändå de automatiska väldigt mycket klocka för pengarna och då de är just automatiska lämpligare / bekvämare att ha en längre tid som enda klocka
Vad gäller de automatiska är vissa , de med 2892 Dubois depraz moduler ganska krångliga att serva men det finns ju äldre med 7750 verk också så titta efter en sån istället
( har för mig att de med 7750 har de mindre visarna vid kl 6/9/12 medans Dubois depraz modellerna vid 3/6/9 , dock inte säker på om det stämmer på alla ..... )
Jag får absolut kolla lite med dessa olika modeller, du verkar vara aningen mer insatt i det tekniska gällande speedys än mig! ;) Tack för tipset!
 
Mitt tips är någon av de andra automatiska Speedys som finns, då de överlag har mer lättservade (läs billigare) verk än Reduced. För 10-15 k kan Du tex få en fin Date vilket är en grym auto-kronograf...
Bild från nätet:
om81.jpg
Jag får hålla ett öga på en date speedy, har dock inte sett alltför många till salu. Jag är dock inte helt säker om jag föredrar den tavlans design men det absolut ett bra alternativ, tack för tipset! ;)
 
Topp