Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Spekulation om rolex DJ storlek

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 20 juni 2015.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

sitter och funderar på rolex datejust, har tidigare haft en 116200 en mycket fin klocka har även haft en 1601 och kommer säkert skaffa en datejust till i framtiden. Datejust för herrar finns ju i två storlekar, 36mm och 41mm i form av modellen datejust 2. Känslan man får av att surfa på nätet och vad man ser irl är ju att det är 36mm original storleken som är den populära, tycker inte det är så ofta man ser den större modellen.
    Samma storlekar finns ju även på day-date modellerna 36 och 41, även här tycker jag man inte sett så många day-date 2 i 41mm. Men i år på baselmässan så presenterades ju den nya day-date i 40mm, det må skilja bara en millimeter men på bilder ser ju den nya 40mm day-date mycket bättre ut än DD2 gör. På samma mässa presenterades en ny oyster perpetual som tidigar funnits i som störst 36mm men nu fr.o.m. I år även skall finnas i 39mm, samma storlek som Explorer 1 som för några år sedan hoppade upp från 36 till 39.

Tror vi att datejust går samma väg nästa år? Att vi får se en ny datejust i 39mm nästa år? Jag hade tyckt det vore smutt.

Folke08 och yonsson gillar detta.
  2. Folke08

Folke08 Bonde

Från:
    Stockholm
    Förhoppningsvis blir det som du säger. Går själv i tankarna på att spara ihop och köpa ny OP på grund av storleken. Skulle det komma en dj på 39 mm skulle jag nog köpa det istället :)

yonsson gillar detta.
  3. par

par Friends of KS

Tyvärr så tror jag att det kommer hända med DJ också.... Tyvärr!

Räven, Tobias Eriksson och WHU gillar detta.
  4. Taxman

Taxman Friends of KS

Jag är tveksam till om trenden med stora klockor är över ännu. Dock är jag övertygad om att vi, förr eller senare, kommer se allt fler mindre klockor igen. Med detta sagt tror jag att 41mm mycket väl kan utgå till förmån för tex 39mm. Men kanske inte så snart som nästa år

Ber om ursäkt för OTmen jag måste fråga! Vad tror ni oddsen är för en GMT Coke i stål nästa år?

5. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Nu ska vi inte hänga läpp, jag tror och hoppas att 36mm kommer vara kvar precis som de gjort med day date och perpetual. Men jag tror att valmöjligheten med en DJ i 39 hade varit en homerun

DrDre, Boris Balkan och Folke08 gillar detta.
  6. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Felpost

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tror också det kommer en 39mm DJ. Det hade ju inte direkt förvånat. DJII är på tok för stor. Hoppas nya OP blir bra och att de släpper tavlor utan accentfärger framöver. Tyvärr tror jag 39mm blir för stort och att 38mm hade varit en bättre storlek.

Räven, Folke08 och Beastie gillar detta.
  8. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Här är en suddig bild från nyår på en väns DJ 36mm av nyare referens. Hade gärna sett den i 1-3mm större på mina 18.5cm handleder. Men 36mm har en charm i sig..
    image.jpg

Man och Folke08 gillar detta.
  9. M021

M021 Friends of KS

DJ går nog samma öde till möte. Anledningen till att du ser få DJ II samt DD II är på av proportionerna. Ägde själv en DJ II och måste säga att den satt bättre än jag trodde. Men Bezel ringen är aningen över dimensionerad. DJ och DD tycker jag man ska hålla till 36. Punkt. OPn i sig tycker jag fått ett lyft over all så i min mening är dom OK med 39.

10. Mekmek

Mekmek Friends of KS

I min värld är 36mm på DJ perfekt. Men 39mm vore intressant att glutta på :)

11. yonsson

Från:
    GBG
    Stämmer det att nya OP har EXAKT samma boett som nya exp? Läste det någonstans.

12. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Vet inte om det är på din handled där men tycker det ser väldigt passande ut.

WHU, aleks, yonsson och 4 andra gillar detta.
  13. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

vet ej, DJ boetten brukar ha mjukare kanter än explorer ii 40 mm

14. yonsson

Från:
    GBG
    Förstår ju att DJ och exp inte har samma i och med att de är olika stora, men det har påståtts att exp 39mm och OP 39mm har exakt samma boett och länk. Tyckte det lät som en märklig genväg, en sådan som Rolex inte brukar ta. I så fall borde man ju bara kunna byta tavla på en exp för att "bygga" en OP. :bored:

vonbahr gillar detta.
  15. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Time will tell!
    De har väl olika polering?
    Hur ligger de olika modellerna prismässigt?
    Rolex och deras AD:s släpper ju dock inte ut delar så lätt, så att bygga en lär inte bli en enkel manöver.

DJ på 36 mm passar de flesta mäns handleder utan problem tycker jag, delvis pga att länkens 20 mm är rätt bred. Omega AT 38,5 mm har ju t.ex. smalare länk på 19 mm.

16. yonsson

Från:
    GBG
    1: Ingen aning, därav min fråga.
    2: Nya OP är ju inte ens släppt ännu.

17. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Men hur är priserna idag, OP vs EX1?

18. yonsson

Från:
    GBG
    joF gillar detta.
  19. joF

joF Friends of KS

OP 39 mm 48 k
    EX1 55 k

Har jag hört.

20. joF

joF Friends of KS

Boetten vet jag inte riktigt. När jag kollar på bilder så tycker jag Explorer ser lite biffigare ut, men det kanske är inbillning?

Länken är dock ej samma, låset är olika.

21. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Denna storlekshets... Nåväl, så länge de fortsätter med DD i 36mm under hela min livstid så är jag nöjd.

Räven, Warwian och Tobias Eriksson gillar detta.
  22. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Vad jag har förstått så har Op inte samma spänne som exp1 men att länken är samma.
    Sen ska det skilja på glasringen exp är slät och OP är rundad. Det är säker möjligt att byta tavla och visare, frågan är om någon AD skulle utföra detta då det är en annan klocka.
    image.jpg

yonsson gillar detta.
  23. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Svaret där är ju nej, om de följer reglerna. De byter inte heller armband. Eller boettring.

24. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Precis:)

Mårtenssons ur Brookfield