• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stötsäkerhet för mekaniska ur?

Rivalen

Rolex
Var hittar man info typ videoklipp, sprängskisser etc om hur ett armbandsur konstrueras för att vara stötsäkert?

Vi har COSC som riktmärke för bra gångavvikelse och vi kan trycktesta för att kolla vattentäthet, men finns det en norm för stöttålighet?

Tänker mig att de flesta kan bygga en stark och vattentät boett. Säker infästning av glaset - är det mycket som kan gå fel där? En del kan bygga fantastiska verk. Kvar blir hotet att man fibblar med klockan och tappar den från 1-1,5 m rakt ner i stengolvet. Hur många mekaniska ur har ett stötskydd som gör att man klarar det? Är Incabloc ett byggsätt som t ex Rolex använder?
Lossnar visare också?

Finns det klipp dom visar tester?

Hur hög är ambitionen vad gäller stötsäkerhet hos våra mest vanliga märken?

Ser fram emot era kommentarer och ev tips var jag kan fördjupa mig.
 

Sten

Cartier
Taget från Sinns hemsida:

shock resistance
Watches which are shock resistance must meet the requirements set out in DIN 8308. The testing equipment must deliver a hammer blow at a speed of 4.43 m/s. The resulting change in the watch rate should not exceed +/- 60 seconds per day. The speed of 4.43 m/s is derived from the previous requirement that a fall from a height of 1 m onto a wooden floor should not result in any defect in the movement. All Sinn watches are shock resistance as defined by DIN 8308.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Taget från Sinns hemsida:

shock resistance
Watches which are shock resistance must meet the requirements set out in DIN 8308. The testing equipment must deliver a hammer blow at a speed of 4.43 m/s. The resulting change in the watch rate should not exceed +/- 60 seconds per day. The speed of 4.43 m/s is derived from the previous requirement that a fall from a height of 1 m onto a wooden floor should not result in any defect in the movement. All Sinn watches are shock resistance as defined by DIN 8308.

Använder Sin enbart incabloc eller har dem något ytterligare skydd?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När klockan väl är på armen tror jag den i princip tål mer än armen den sitter på. ;)
Jag är mest orolig för att klockan ska lossna från armen och falla ner i golvet. Ett fall rakt ner i ett klinkergolv lär förstöra även den bästa DIN testade klocka.
 

MBx

Cartier

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sjukt cool! Nu vill jag ha en :p


Köp en! Väldigt underskattad klocka enligt mig... :)

PlJunrT.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Incabloc och liknande har rubinlagren för balansaxeln fjäderupphängda för att minska risken för att axeln knäcks vid hårda stötar. Vad jag vet använder alla nya mekaniska klockor någon form av konstruktion av detta slag (patentet på incabloc gick ut för ett bra tag sedan).

Sedan har jag svårt att se att andra metoder inte används (i vissa klockor). Det jag vet är Orient M-force (sorry att jag nämnde Orient i denna tråd men det är ett exempel jag känner till). Där är urverket flytande, det har ingen direkt kontakt med boetten utan sitter monterat i plastringar (som i sin tur är monterade i boetten) vilka tillåter att urverket kan röra sig lite, med andra ord flyta. Utöver att urverket flyter deformeras plastringarna en aning vid hårda stötar och tar där med upp en del av rörelse enrgin. Detta gör att g-krafterna på urverket vid en hård smäll blir lägre än de g-krafter boetten känner eller ett urverk med direktkontakt med boetten känner. Det leder även till nätta M-force klockor på 45-49 mm :p

En annan metod är att göra som Casio och ha ett "mjukt" plastskal.

Det jag vill säga med detta långa utlägg är att det finns metoder att göra mekaniska klockor mer stötsäkra och jag har svårt att tro att Orient är ensamma om detta. Dock tror jag aldrig vi kommer nå G-shock stötsäkerhet.
 

leicaphile

Panerai
När klockan väl är på armen tror jag den i princip tål mer än armen den sitter på. ;)
Jag är mest orolig för att klockan ska lossna från armen och falla ner i golvet. Ett fall rakt ner i ett klinkergolv lär förstöra även den bästa DIN testade klocka.

Räknade lite på detta.

om d = 1/2*gt^2 så är t=sqrt(2d/g)
d= 1m (om man tappar den från typ midjehöjd)
då är t = sqrt(2/g)
g = 9.81 m/s^2
t = sqrt(2/9.81) = 0.45...s tills den når golvet

v=gt så 9.81 * 0.45... = 4.43 m/s hastighet när den når golvet (antar att DIN standarden var för 1 meters fall?)

energi, säg en Sinn väger 250g
K = 1/2 * mv^2 = 1/2 * 0.25 * 4.43^2 = 2.45 Joule

Om en hammare väger runt samma, så borde det väl vara ganska nära?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Incabloc och liknande har rubinlagren för balansaxeln fjäderupphängda för att minska risken för att axeln knäcks vid hårda stötar. Vad jag vet använder alla nya mekaniska klockor någon form av konstruktion av detta slag (patentet på incabloc gick ut för ett bra tag sedan).

Sedan har jag svårt att se att andra metoder inte används (i vissa klockor). Det jag vet är Orient M-force (sorry att jag nämnde Orient i denna tråd men det är ett exempel jag känner till). Där är urverket flytande, det har ingen direkt kontakt med boetten utan sitter monterat i plastringar (som i sin tur är monterade i boetten) vilka tillåter att urverket kan röra sig lite, med andra ord flyta. Utöver att urverket flyter deformeras plastringarna en aning vid hårda stötar och tar där med upp en del av rörelse enrgin. Detta gör att g-krafterna på urverket vid en hård smäll blir lägre än de g-krafter boetten känner eller ett urverk med direktkontakt med boetten känner. Det leder även till nätta M-force klockor på 45-49 mm :p

En annan metod är att göra som Casio och ha ett "mjukt" plastskal.

Det jag vill säga med detta långa utlägg är att det finns metoder att göra mekaniska klockor mer stötsäkra och jag har svårt att tro att Orient är ensamma om detta. Dock tror jag aldrig vi kommer nå G-shock stötsäkerhet.


Kul, har aldrig testat en Orient men ska nog göra det någon dag.

För övrigt tror jag det var Certina som utvecklade det där stötskyddet iom sina DS klockor. Plast/gummiupphängning var hi-tech på 70-talet :)
 

Minuteman

Rolex
Är det någon större praktisk skillnad mellan dem olika systemen? Känns som dem uppfyller samma funktion men med lite olika lösningar...
Ibland är det nog nästan lite av en gimmick med ett "eget system". Det hävdas ju att t.ex KIF är stabilare med tre tryckpunkter på motstenen i stället för två på incabloc. Svårt att veta hur stor skillnad det gör i praktiken ur stötskyddssynpunkt.

Hanteringsmässigt kan jag tycka att incabloc är det smidigaste att jobba med. T.ex Seikos diashock kan vara ganska pilligt att demontera/montera, och även KIF är pilligare än incabloc. Kan ju dock vara en vanesak :)
 

Rivalen

Rolex
Tack för all info, mycket att läsa där. Det fall jag ser som mest troligt är från ca 1 m ner till golv/mark.

Enda egna erfarenheten jag har är Sinn U1 dängd i betongpelare vid brådska. Tappade precision och behövde ruckas tillbaks till god precision.

Rolex cal 59 från 1940 tappad i laminatgolv från ca 1 m. Tappade all precision och servades (behövdes oavsett) och en sliten del byttes. God precision efteråt.

Vad har din klocka varit med om för stötar och vad blev konsekvensen?

Såg att Rolex pratade om 5000G, men jag vet inte hur stor impact det blir med metallklocka mot stengolv och om det kan översättas till G. Klarar inte att tolka uträkningen ovan för att kunna jämföra med Rolex snack om 5000G. Sinns beskrivning gillar jag för den är lätt att relatera till - 1 m ner i trå skall kunna ruckas tillbaks till god precision. Ungefär som -4/+6 (COSC förenklat) eller vattentät till 200m om man samtidigt vet att de flesta här rekommenderar 100m för att bada och 200m för att sportdyka även om en del badar med sina 50m Speedys och det funkar.

Har ni mer att ge är jag bara tacksam. Skall nu läsa alla länkar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Googla på de olika stötsystemen. Finns ganska bra beskrivningar online av incabloc och diashock, vilka är de vanligaste.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad är förresten skillnaden mellan iso 1413 och den DIN 8308 folk hänvisar till här?

Jag hittar 0 info om DIN 8308 medans det framgår att för ISO 1413 skall klockan klara en smäll på boetten kl 9 och en smäll vinkelrät mot tavlan motsvarande energin för 3 kg som rör sig 4,43 m/s med max tillåten gångavvikelse efter båda smällarna på +/- 60 s/d (låter väldigt likt DIN 8308 men energimängden är definierad i detta fall)
 
Topp