Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Stora servicetråden

Diskussion i 'Diskussion' startad av fc2, 29 december 2014.

1. fc2
    Trådstartare

fc2 Borgare

Hej, dags att skapa en tråd där vi pratar om allt som hör service till - priser, kvalité, med mera.

Frågor kring service är något som berör alla klocknördar men kanske främst vintagefolket. I vintagedelen här på forumet finns stor kunskap om vilka modeller, märken och urverk som är lätta respektive svåra att serva, hur mycket det kostar och var man kan lämna in klockan men eftersom service gäller även moderna klockor passar tråden bäst i den allmänna forumdelen. Servicekostnad och tillgång på delar är något som ständigt plågar mig vid köp av klockor och som gör att jag undviker modeller som jag annars skulle vilja äga.

Mina erfarenheter av service är få för jag har lyckats köpa flera av mina klockor färdigservade vilket är tur för vissa modeller kan vara riktigt bökiga att serva om man inte känner en drös med viktigt folk i branchen eller har en välgödd plånbok. Som Omega-nörd med en cal. 321 (Speedmaster) och en cal. 980 (Memomatic) kan jag bara säga att dessa två verk generellt måste skickas till Schweiz för service eftersom delar till verken inte distribueras av Omega. Denna operation passar Omega givetvis på att ta betalt för och de stressar inte direkt ihjäl sig för att skicka tillbaka klockan till dig. Andra klockor som jag haft har det inte funnits delar till eller så har urmakare helt enkelt valt att inte ta emot klockorna. "För mycket jobb" eller "finns inga delar till de där" är två vanliga skäl. Har även fått vänta 12 månader, med tre returer, för att få tillbaka en Lemania cal. 1341-försedd klocka.

Nu några frågor:

1. Någon som har erfarenhet kring servicekostnader på Breguet, 90-talare eller nyare. Svårt, dyrt, omständigt?
    2. I tråden om AP Royal Oak pratas det en hel del diskussionen om service servicekostnader och där är det smärtsamt uppenbart att dyra klockor = dyr service.
    3. Hur ser det ut med service på Longines cal. 13ZN? Går det? Kostar det som en bättre begagnad Volvo?
    4. Vet att vintage VC är kända för dyra servicar men hur står sig andra high end-märken när det kommer till service av vintage? Hur gammal måste en klocka vara för att kostnaden för servicen ska skjuta i höjden?

Ge oss nu dina erfarenheter!

Om det redan finns en liknande tråd beklagar jag och mod kan kasta denna tråd.

jabla och Icaras gillar detta.
  2. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Min gamla VC har en servicekostnad på runt 20' vilket jag tror beror till viss del på att delarna måste tillverkas för servicen. Klockan är ifrån 82. Vet att samma verk kan servas hos fristående urmakare för en femtedel av priset men det kanske bara är auktoriserad service som är aktuell.

men garfield kanske kan inflika med info om service för sin gamla PP?

3. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    jabla gillar detta.
  4. fc2
    Trådstartare

fc2 Borgare

Kanon Niklas.

Guinness - hur ser det ut med delar till en VC frå tidigt 80-tal?Många kategoriserar inte ens -82 som vintage men är de klockorna redan så pass gamla att vissa tillverkare ser de som "vintage" och således kräver in klockorna, och då till ohyggligt höga priser? 20k är trots allt ganska mycket för en service om du frågar mig men det kanske var mycket som behövde bytas?

5. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har en JLC Memovox från ca 1960 som har fått en renovering en gång hos Rob Engström till en kostnad av ca 7.000kr, dock ca 10 år sedan. Därefter har jag faktiskt servat den hos Dr Watch en gång. Gick bra trots att det kan vara svårt att få tag på delar. Pris ca 3.000kr.

6. stelah

stelah Biskop

Har du någon erfarenhet av om prislistan för service brukar överensstämma med det man till slut betalar?

7. jbripley

jbripley Bonde

Ser att Blancpain inte står listad där, fast de är återförsäljare. Nån som har kolla på vad en Blancpain med 1315 urverk har för ungefärlig service-kostnad?

8. RBJSWE

RBJSWE Bonde

Nyfiken på det här med ruckning. Man läser att klockor går tokfel och forummedlemmar svarar att klockan förmodligen behöver ruckas. Det verkar magiskt. Vad är det man gör rent tekniskt när en klocka ruckas?

Mårtenssons ur Brookfield