• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora sköna tråden om sängar.

stigge

Omega
2-Faktor
Det låter onekligen märkligt! J5 var väl, om jag inte missminner en av de mer exklusiva modellerna och jag minns dem som mjukare i känsla än t.ex. J3, precis som du är inne på!
Väldigt nöjd med J5
Carpes kommentar var typ oxå ”märkligt”. Som sagt, en reklamation kan jag köpa/förstå (även om man inte såklart vill vara med om det) men 3st och samma sak, där går gränsen.
 

Hawk100

Rolex
Kunde inte sagt det bättre själv. Har noll koll på sängar men har man som jag en Tempur-madrass spelar sängen mindre roll. Lite som att sova på halvstelnad cement dom första veckorna, men har man väl vant sig sover man som en kung. Materialet användes först i stolarna till Apollokapslarna och senare inom sjukvården för brännskador. Det krävs en hel del kraft för att trycka ner madrassen men i princip inget för att hålla den kvar nertryckt. Den anpassar sig med andra ord perfekt efter din kropp och ger samma stöd över hela kroppen.

Efter ett diskbråck för ca 15 år sedan med stora sömnproblem som följd under en lång tid fick jag rådet att skaffa en Tempurmadrass. Efter tillvänjningen har jag sovit som en gris ... :happyhappy:
jag har också haft Tempur. Grymt skön första åren men min blev sedan mer som helstelnad cement än halvstelnad tyvärr.......
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu var det ett tag sedan jag lämnade branschen men bidrar lite kort med mina tankar. Sitter lite tight till med tiden så hinner inte läsa in mig på modellerna du länkat.

Generellt säger jag samma sak som @Bramserud, jag rekommenderar alltid ramsäng när vi snackar 120cm. Utseendet är det enskilda argumentet för kontinental men nackdelarna tycker jag väger över. Det blir vingligare, otympligare och oftast sämre material sett till pengen man betalar. Vill man bara ha något som är högt så köper man 23cm ben och en sängkappa i linnetyg eller liknande. Då har man dessutom förvaringsmöjligheter under sängen och en perfekt säng till det första egna boendet (som ofta är litet).

Fjäderdjup är viktigt men inte bara. Såg att någon av sängarna ovan hade kallskum som stoppningsmaterial, det är av lägsta kvalitet. Det är "hårt" slits ut fort och du får sättningar och gropar i sängen inom en ganska snar framtid. Jag hade letat efter en säng med ett lite bättre stoppningsmaterial, det borde gå att hitta i prisklassen. Jag vet att Hilding kör med bra material för pengarna och finns dessutom med utbytbara tyger.

Är det en tonåring så borde sängen absolut inte vara fastare än "medium" om det inte är en krallig kille. Jag som referens är 181cm och väger dryga 70kg och ligger i medium hos de flesta och mjuk i Hästens.

Behövs mer info så hojta så svarar jag när jag har mer tid!

Jag hör vad ni säger angående kontineltalsäng vs ramsäng men det ligger bortom min kontroll :) Tänker att en 120cm med största sannolikhet kommer att stå med gavel/sida mot vägg tillskillnad från större storlekar som står med enbart gaveln mot väggen vilket borde stablilisera något.

Det verkar som att samtliga ovan har skum/kallskum som stoppningsmaterial men jag har inte lyckats hitta någon annan säng som skiljer sig i det avseendet. Det är tyvärr inte möjligt att höja budgeten utan 8´ är redan maxat för hennes ekonomiska förutsättningar. Tittade på Hilding och de jag hittade hamnar en bit på andra strecket om 10´ och det är tyvärr uteslutet.

Han är lång, nära 190 men inte så tung, ca 75, så medium låter perfekt. Hon får all info som jag har fått och så får hon bestämma själv helt enkelt. Tack :)
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag hör vad ni säger angående kontineltalsäng vs ramsäng men det ligger bortom min kontroll :) Tänker att en 120cm med största sannolikhet kommer att stå med gavel/sida mot vägg tillskillnad från större storlekar som står med enbart gaveln mot väggen vilket borde stablilisera något.

Det verkar som att samtliga ovan har skum/kallskum som stoppningsmaterial men jag har inte lyckats hitta någon annan säng som skiljer sig i det avseendet. Det är tyvärr inte möjligt att höja budgeten utan 8´ är redan maxat för hennes ekonomiska förutsättningar. Tittade på Hilding och de jag hittade hamnar en bit på andra strecket om 10´ och det är tyvärr uteslutet.

Han är lång, nära 190 men inte så tung, ca 75, så medium låter perfekt. Hon får all info som jag har fått och så får hon bestämma själv helt enkelt. Tack :)
Nemas! om ni hittat en hilding ni gillar som kostar lite över budget så testa att pruta ner under budget. kan va värt ett försök. jag köpte min säng med ca 25% prutat.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Jag hör vad ni säger angående kontineltalsäng vs ramsäng men det ligger bortom min kontroll :) Tänker att en 120cm med största sannolikhet kommer att stå med gavel/sida mot vägg tillskillnad från större storlekar som står med enbart gaveln mot väggen vilket borde stablilisera något.

Det verkar som att samtliga ovan har skum/kallskum som stoppningsmaterial men jag har inte lyckats hitta någon annan säng som skiljer sig i det avseendet. Det är tyvärr inte möjligt att höja budgeten utan 8´ är redan maxat för hennes ekonomiska förutsättningar. Tittade på Hilding och de jag hittade hamnar en bit på andra strecket om 10´ och det är tyvärr uteslutet.

Han är lång, nära 190 men inte så tung, ca 75, så medium låter perfekt. Hon får all info som jag har fått och så får hon bestämma själv helt enkelt. Tack :)
Missade det helt i mitt förra inlägg men glöm inte kolla Ikea heller. De har tidigare inte gjort sängar som kan konkurrera med specifika sängleverantörer men i de "nedre segmenten" skiljer det inte mycket mellan sängar, there's only so much man kan klämma in i en säng under 10'. Ikea har sjuka skalfördelar här och bör i alla fall testas också!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sorry för tusen frågor, men skulle ni säga att det är stor skillnad i kvalitet på den här från de jag länkat tidigare @Bramserud @N.M.O ?


Han kunde sänka till 8.500sek och det är polyeten istället för kallskum.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Sorry för tusen frågor, men skulle ni säga att det är stor skillnad i kvalitet på den här från de jag länkat tidigare @Bramserud @N.M.O ?


Han kunde sänka till 8.500sek och det är polyeten istället för kallskum.
Svårt att hitta några detaljer men ja, slipper du kallskummet är det ett bättre val. Byggs av Hilding i Småland vilket bådar för högre kvalitet rent allmänt!
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor

Nedro

Panerai
2-Faktor
För egen del så säger jag bara att provligga. Är ju en del pengar och förhoppningsvis har man kvar den ett tag. Är ju inte lika lättflipplat som en klocka ;P

när jag och frun skulle köpa säng för några år sedan blev det ett par vändor och funderande. Men hamnade sedan på en Carpe Diem Sandö. Grym säng!
Jag skulle kanske valt en Hästen då jag själv verkligen gillade den, men frun tyckte om Carpe Diem så vi kompromissade ;P
 

Snilsson

Cartier
Återupplivar denna gamla tråd. :)
Jag och frugan är på väg hem till Sverige och behöver nytt allt i stort sett. Vi har kikat på några sängar idag på IKEA och Mio men det känns som att kvalitén är sådär och vi vill gärna upp ett snäpp. Budget är runt 20k och storleksmässigt tänker vi 180, är Jensen, Carpe Diem m.fl. fortfarande bra eller finns det några nya rekommendationer?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Återupplivar denna gamla tråd. :)
Jag och frugan är på väg hem till Sverige och behöver nytt allt i stort sett. Vi har kikat på några sängar idag på IKEA och Mio men det känns som att kvalitén är sådär och vi vill gärna upp ett snäpp. Budget är runt 20k och storleksmässigt tänker vi 180, är Jensen, Carpe Diem m.fl. fortfarande bra eller finns det några nya rekommendationer?
Jensen och Carpe är bra sängar.
Är 20k totalt eller per 90cm del?
En Continental 180cm från Carpe/Jensen kan bli tight men ramsängar ryms i den budgeten. Mio har ofta kampanjer som ligger på den prisnivån och det verkar vara ok (ingen erfarenhet själv)
 
Senast ändrad:

PANI

Cartier
Återupplivar denna gamla tråd. :)
Jag och frugan är på väg hem till Sverige och behöver nytt allt i stort sett. Vi har kikat på några sängar idag på IKEA och Mio men det känns som att kvalitén är sådär och vi vill gärna upp ett snäpp. Budget är runt 20k och storleksmässigt tänker vi 180, är Jensen, Carpe Diem m.fl. fortfarande bra eller finns det några nya rekommendationer?
Hej! Kan försöka komma med lite inputs
Jag har senaste 10 åren sovit i Hästens, Carpe Diem, Jensen och Tempur
Vilken ni kommer föredra i slutändan är såklart en smaksak men prismässigt ligger Carpe Diem och Hästens en bra bit över er budget.
Jensen har modeller i det prisläget men som mycket annat får ni vad ni betalar för.
Kan ni sträcka er några tusenlappar så har ni en modell från Tempur, där ni i mitt tycke inte kan få mer säng för pengarna:

Vill ni gå upp mot 40.000 så är Carpe Diem ett alternativ och vill ni kliva upp mot en 60.000 så är Hästens en aktör.

Oavsett rekommenderar jag er att besöka en återförsäljare med många olika sängleverantörer så kan ni i lugn och ro provligga sängarna och se vad ni fastnar för.
Skicka ett PM om du vill ha mer utförlig hjälp så behöver vi inte kladda i tråden för mycket :)

Lycka till!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Hej! Kan försöka komma med lite inputs
Jag har senaste 10 åren sovit i Hästens, Carpe Diem, Jensen och Tempur
Vilken ni kommer föredra i slutändan är såklart en smaksak men prismässigt ligger Carpe Diem och Hästens en bra bit över er budget.
Jensen har modeller i det prisläget men som mycket annat får ni vad ni betalar för.
Kan ni sträcka er några tusenlappar så har ni en modell från Tempur, där ni i mitt tycke inte kan få mer säng för pengarna:

Vill ni gå upp mot 40.000 så är Carpe Diem ett alternativ och vill ni kliva upp mot en 60.000 så är Hästens en aktör.

Oavsett rekommenderar jag er att besöka en återförsäljare med många olika sängleverantörer så kan ni i lugn och ro provligga sängarna och se vad ni fastnar för.
Skicka ett PM om du vill ha mer utförlig hjälp så behöver vi inte kladda i tråden för mycket :)

Lycka till!
Tempur har ju en del olika madrasser.
En del madrasser sugs man in i för mycket och en del för lite.
Jag gillade faktiskt Curem bättre och tror det kan fungera ok till budgeten.
 

PANI

Cartier
Tempur har ju en del olika madrasser.
En del madrasser sugs man in i för mycket och en del för lite.
Jag gillade faktiskt Curem bättre och tror det kan fungera ok till budgeten.
Just den modellen jag skickade är en Tempur Cloud dvs något mjukare än en traditionell Tempurmadrass.

De var några år sedan jag var aktiv i branschen så produktkunskapen är inte vad den varit.
Ingen egen erfarenhet av Curem, så kan inte uttala mig. Det enda jag vet är att jag alltid varit otroligt nöjd med Tempur, och att de är världens största återförsäljare av madrasser/sängar tycker jag visar på någon form av kundnöjdhet / trygghet :)

Men som jag skrev till @Snilsson - besök en återförsäljare med många varumärken. Ta hjälp av personalen och sedan är det bara provligga hur mycket sängar ni vill!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Just den modellen jag skickade är en Tempur Cloud dvs något mjukare än en traditionell Tempurmadrass.

De var några år sedan jag var aktiv i branschen så produktkunskapen är inte vad den varit.
Ingen egen erfarenhet av Curem, så kan inte uttala mig. Det enda jag vet är att jag alltid varit otroligt nöjd med Tempur, och att de är världens största återförsäljare av madrasser/sängar tycker jag visar på någon form av kundnöjdhet / trygghet :)

Men som jag skrev till @Snilsson - besök en återförsäljare med många varumärken. Ta hjälp av personalen och sedan är det bara provligga hur mycket sängar ni vill!
Jag tyckte att cloud var för mjuk och plufsig.
Det är ju självklart en smaksak och man bör prova sig fram.
Så prova så många som möjligt är ju en bra väg.
Framför allt så bör man testa Tempur, både klassiska och Cloud. Sedan tycker jag att man kan prova en Curem när man ändå är igång.
Antingen gillar man Tempurstuket eller så gillar man det inte.
 

Snilsson

Cartier
Jensen och Carpe är bra sängar.
Är 20k totalt eller per 90cm del?
En Continental 180cm från Carpe/Jensen kan bli tight men ramsängar ryms i den budgeten. Mio har ofta kampanjer som ligger på den prisnivån och det verkar vara ok (ingen erfarenhet själv)
Jag hade tänkt totalt men kanske är lite för snål. :) Ska hålla lite utkik!
Hej! Kan försöka komma med lite inputs
Jag har senaste 10 åren sovit i Hästens, Carpe Diem, Jensen och Tempur
Vilken ni kommer föredra i slutändan är såklart en smaksak men prismässigt ligger Carpe Diem och Hästens en bra bit över er budget.
Jensen har modeller i det prisläget men som mycket annat får ni vad ni betalar för.
Kan ni sträcka er några tusenlappar så har ni en modell från Tempur, där ni i mitt tycke inte kan få mer säng för pengarna:

Vill ni gå upp mot 40.000 så är Carpe Diem ett alternativ och vill ni kliva upp mot en 60.000 så är Hästens en aktör.

Oavsett rekommenderar jag er att besöka en återförsäljare med många olika sängleverantörer så kan ni i lugn och ro provligga sängarna och se vad ni fastnar för.
Skicka ett PM om du vill ha mer utförlig hjälp så behöver vi inte kladda i tråden för mycket :)

Lycka till!
Tack, väldigt bra info! 20 är nog maxtaket för tillfället dock, lite svårt just nu bara för jag bor kvar i USA och vi försöker beställa allt vi behöver så det är knepigt att testa något.
Vi får kanske köpa något billigt att stå ut med ett par år för att sen investera i något vettigare framöver. :)
 

PANI

Cartier
Jag hade tänkt totalt men kanske är lite för snål. :) Ska hålla lite utkik!

Tack, väldigt bra info! 20 är nog maxtaket för tillfället dock, lite svårt just nu bara för jag bor kvar i USA och vi försöker beställa allt vi behöver så det är knepigt att testa något.
Vi får kanske köpa något billigt att stå ut med ett par år för att sen investera i något vettigare framöver. :)
Förstår. Såklart problematiskt om ni inte har möjlighet att prova fram vad ni gillar
Svårt att läsa sig till var skillnaden är i prislägen: 15-20k, 20-25k, 25-30k , trots att de är väldiga skillnader som i en butik där man kan prova blir lättare att förstå/känna :)

Lycka oavsett till!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tänkte lägga 30tkr på en kontinentalsäng, 180.

Vad ska jag titta på? Carpe diem verkar bli för dyrt. Jensen verkar ha en modell (Diplomat).
 

PANI

Cartier
Tänkte lägga 30tkr på en kontinentalsäng, 180.

Vad ska jag titta på? Carpe diem verkar bli för dyrt. Jensen verkar ha en modell (Diplomat).
Hej! Skrivit i tråden någon gång tidigare med rekommendation ang sängar. Har 10 års erfarenhet inom sängförsäljning, men har sedan några månader tillbaka bytt branch.
Ska du lägga 30k totalt för sängen så slår jag ett slag för denna:

Väldigt mycket säng för pengarna men sedan är det en annan fråga om ni gillar komforten i Tempur. Denna säng är ej att jämföra med traditionella Tempur-madrasser som är väldigt "obekväma".

Annars är det tråkiga tipset att besöka en återförsäljare som säljer många olika varumärken och som har utbildad personal som kan guida genom köpprocessen.

Jensen är en väletablerad aktör som gör bra sängar. Just diplomat är deras instegsmodell och min personliga åsikt är att man måste upp en modell (till ambassadör) där man får väldigt mycket mer säng, men då kliver du en bra bit över budgeten.

Dra ett PM om du behöver mer vägledning, och finns du i sthlm kan jag rekommendera en butik/säljare som kan hjälpa er med ett eventuellt köp.

/ Patrik
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte lägga 30tkr på en kontinentalsäng, 180.

Vad ska jag titta på? Carpe diem verkar bli för dyrt. Jensen verkar ha en modell (Diplomat).
Jensen är bra. Toknöjd mer min jag köpte för 8 år sedan. Bör finnas rabatterat nu under mellandagsrean.

benifysova12 ger 12% rabatt i Sova's webbutik. Vet dock inte om de har bra priser på sängar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej! Skrivit i tråden någon gång tidigare med rekommendation ang sängar. Har 10 års erfarenhet inom sängförsäljning, men har sedan några månader tillbaka bytt branch.
Ska du lägga 30k totalt för sängen så slår jag ett slag för denna:

Väldigt mycket säng för pengarna men sedan är det en annan fråga om ni gillar komforten i Tempur. Denna säng är ej att jämföra med traditionella Tempur-madrasser som är väldigt "obekväma".

Annars är det tråkiga tipset att besöka en återförsäljare som säljer många olika varumärken och som har utbildad personal som kan guida genom köpprocessen.

Jensen är en väletablerad aktör som gör bra sängar. Just diplomat är deras instegsmodell och min personliga åsikt är att man måste upp en modell (till ambassadör) där man får väldigt mycket mer säng, men då kliver du en bra bit över budgeten.

Dra ett PM om du behöver mer vägledning, och finns du i sthlm kan jag rekommendera en butik/säljare som kan hjälpa er med ett eventuellt köp.

/ Patrik
Jensen är bra. Toknöjd mer min jag köpte för 8 år sedan. Bör finnas rabatterat nu under mellandagsrean.

benifysova12 ger 12% rabatt i Sova's webbutik. Vet dock inte om de har bra priser på sängar.

Missar jag något här eller är det bara fett bra rabatt?
 

PANI

Cartier

Missar jag något här eller är det bara fett bra rabatt?
Precis som @zippan är inne på så är det rätt stor variation på leveranstid/kundbemötandet.

Verkar bara vara ett tyg att välja (dock står det grå och beige på olika hårdhet men iom att det bara finns medium, fast eller medium/fast så utgår jag från att det är ett skrivfel - men ändå intressant vilken färg som levereras beige eller grå).
Uppgraderingen på 1000:- för en softline III - vilket medför att ni får latex istället för kallskum (cellex xo) rekommenderar jag alltid om man ska köpa en ambassadör.

Drar ett PM till dig med ett förslag!

/ Patrik.
 
Topp