• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FOQ

Audemars
Har jag missat nåt i din fråga? Det finns väl 100+ talet tillverkare som bara jag har på lista (finns säkert många fler)? Första inlägget i tråden rabblar ju rätt många (vet inte om de finns fortfarande) och sen finns hur många som helst i tråden?! Problemet är väl inte för få utan för många? o_O (eller det är väl det roliga :))

Tror han syftar på handvevade. :)
 

Chumba

Rolex
@Nilas
Jag provade även Turtle. Även den kändes för liten. För ändamålet. :(
Dom här rackarna är ju 49mm..
Screenshot_20200524_215314_com.android.chrome.jpg
 

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Nope inget billigare tobaksfritt.
Jag kör de starkaste lyft. Mer drag i dem än Göteborg eller General imo. Skulle köra det under utfasning men blev kvar med dem ett tag till. Men det är nåt annat. Håller med med vitare tänder men saknar tobakssmaken.
426A0D5F-8DF1-42E7-A1D1-41F040313095.jpeg

Postar en bild på min affordable Holy grail. Känner jag mig själv har väl känslorna svalnat om en vecka men nu är den högst upp på listan. Tycker den slår Sinns tavla faktiskt.
Bara köp! Den är fantastisk:) men om du hittar någon som har den i lager, så se till att det är den uppdaterade modellen.
 

Waldorf

Audemars
Vad finns det för mekaniska affordable? De enda jag vet är hamilton. Som verka vara fantastiska. Men de bör finnas fler som är nytillverkade.
Tror han syftar på handvevade. :)
Jaha, ok. Ja det finns ju också en hel del om inte så många... En sökning på nya manuella på c24 gav 12900+ klockor som börjar på vostok för 700 spänn...
https://www.chrono24.se/search/inde...uery=*&redirectToSearchIndex=true&sortorder=1
:)
 

[Bobo]

Rolex
Förlåt, det var de första klockor jag kom att tänka på över 50mm...
Inget att be om ursäkt för.:)
Just Invicta har jag dock lite svårt för.

Jag är ute efter ett stort verktygsur. Seiko Tuna 1000m är 53-ish, men dom är ganska dyra om man som jag vill ha automat.
Skulle gärna ha något i den stilen utan massa extra designelement. Funktion över form. Jag gillar när det snarare ser ut som utrustning än smycken. Som @KlockTotte kan intyga har jag inte en särskilt blingig framtoning.:D:p

Det kan vara så att det egentligen är en Ploprof 1200 jag ska ha, men då är jag ju i fel tråd.:rolleyes:

Edit: ah, Det var ju dieselklockan du tipsade om. Fyyyy!:D
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Inget att be om ursäkt för.:)
Just Invicta har jag dock lite svårt för.

Jag är ute efter ett stort verktygsur. Seiko Tuna 1000m är 53-ish, men dom är ganska dyra om man som jag vill ha automat.
Skulle gärna ha något i den stilen utan massa extra designelement. Funktion över form. Jag gillar när det snarare ser ut som utrustning än smycken. Som @KlockTotte kan intyga har jag inte en särskilt blingig framtoning.:D:p

Det kan vara så att det egentligen är en Ploprof 1200 jag ska ha, men då är jag ju i fel tråd.:rolleyes:

Edit: ah, Det var ju dieselklockan du tipsade om. Fyyyy!:D
Nej det är nog lättare att du letar själv än att få tips, och det gäller ju egentligen alla :) Smålog för mig själv när jag såg tipsen dock :p
 

Herr Gås

Banned
Hur är det med ev service av mikrour? Om det är ett vanligt ETA2824 eller dylikt, kan man då vända sig till svensk urmakare när det är dags efter några år?

Tänker framåt på den Ginault Ocean rover 2 jag skrivit upp mig på väntelista för.

Man vet ju inte om tillverkaren finns kvar om 10 år.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Fan vad styltigt det blir när man ska besvara ett helt gäng olika inlägg så här men med tanke på aktiviteten i tråden har man inte mycket till alternativ. ;)
Blev sugen på en ny protrek efter att jag blev påmind om min gamla igår..någon som testat denna? @parasec kanske? :)
Screenshot_20200524_104621_com.android.chrome-01.jpeg
Jag såg den i butik igår (eller om det bara var en liknande modell?) och reagerade på hur liten den såg ut men den stod i och för sig i samma monter som G-shock så allting är väl relativt. ;)
Stort tack för alla trevliga bilder på era samlingar! Väldigt roligt att inspireras av. Här är mitt bidrag på min samling. Mycket har hänt sedan slutet av december. Den har helt bytt skepnad. Jag är väldigt nöjd så här. Klart att finns det mycket på listan som man vill ha, men jag skriver upp allting på en lista och efter ett tag har det ofta svalnat. Dock blir listan bara längre och längre. :) Det känns skönt att låta det marinera lite grann så att man inte slår till på allt för tokiga infall och att försöka ha en röd linje i sin samling (känns skönt i argumentationer med sambon om inte annat :hilarious:).

Eterna 1935. Denna jagade jag länge. Ibland drömmer jag om en Reverso men denna har sin egen charm.
20200524_101817.jpg

Omega Seamaster från -51, 25 års present från bror.
20200524_101901.jpg

Raketa, tror den kallas Star Wars. Fått av Svärfar.
20200524_101941.jpg

Seiko 5a som jag också fått av Svärfar. Den hade han på sig när han flydde till Sverige så den har enormt sentimentalt värde.
20200524_102101.jpg

SKX009. Självklar del i samlingen. Just denna är ny men SKX var den klocka som fick in mig i klockintresset för cirka tio år sedan. Fick köpa brorsans avlagda. Just 7s26 verket har jag faktiskt också plockat isär och ihop igen. Den tickade på fint och så fick jag hjälp av en kompis med Timegrapher att justera den.
20200524_102159.jpg

Squale 1521, min andra. Sålde den första för att finansiera ett bryggverk men jag kunde inte släppa den blå tavlan.
20200524_102245.jpg

Sinn 556i. Den här låg på listan många år och i januari slog jag till. Den har inte många svagheter faktiskt.
20200524_102330.jpg

F-91w. Prisvärt så det förslår.
20200524_102353.jpg

GW-M5610. Skulle jag vara OWG tror jag bannemig att det skulle bli med denna.
20200524_102420.jpg
Arvegods från Farfar. Graverad P.W.
20200524_102503.jpg
På ingång. Christopher Ward C60 Trident Pro 600 MK3
CWMK3.png

På ingång. San Martin 62 Mas Homage Bronze.
SM62MAS.jpg
Trevlig samling och ffa en fantastisk Eterna!
Svårt men saknar också en tuffing nu när du nämner det, Tiger Final Edition är ganska tuff i mina ögon.
cfBELfK.jpg
Är det inte en sån som ligger ute på K&S? :)
Snyggt :). Själv är jag helt knäckt gällande min bronsare. Fick meddelande igår att den anländer på tisdag. Idag fick jag detta???
PSX_20200524_133719.jpg
Var det inte någon annan här i tråden som hade beställt en klocka genom DHL men att avsändaren åkte dit och plockade ut den för att skicka med Fedex istället för att den skulle komma fram snabbare? Tänker att det kanske är samma sak här. Jag minns inte vem det var men jag är rätt säker på att det var igår så om du bläddrar tillbaka 45 sidor hittar du nog inlägget jag tänker på. :D
Dubbelt affordable idag i Skaune
F637DB29-15B7-4964-82F1-FCCC78E069D2.jpeg
Cool Seiko! Har den någon speciell funktion eller är det bara ett designval?
Jag har en fundering.

Den här tråden handlar om micromärken och affordables. Vad som är "affordable" är ju väldigt relativt. Självklart kan man inte sätta en direkt gräns, men vill ändå höra hur ni tänker och tycker.

Det mesta vi ser här i tråden är micromärken eller kloxkie som ligger <10k, sedan när jag ser olika (otroligt fina, jag vill ha) SS-klockor så blir jag lite konfunderad som sagt.

Detta var en liten tanke jag hade medan jag satt här på en bänk...bara för att göra det här inlägget ännu mer oklart så bär jag min RS. :p

tmp-cam-4777589430313197702.jpg
Allting är relativt men jag skulle säga att affordable innebär att de flesta skulle kunna köpa den på studs utan att behöva spara osv. så jag skulle spontant säga kanske 5k. Alla har givetvis olika förutsättningar men typ så. Vad som är affordable är som sagt även relativt, jag tycker att min Oceanking t.ex. är hyfsat affordable jämfört med dyrare märken som erbjuder liknande modeller (*host* Rolex *host*) men knappast billig. Samma sak med Squalen i helguld som jag tror att @M26 har om jag inte minns fel? Relativt dyr med sina 40-50k men snorbillig för att vara tillverkad helt i guld så allt beror på vad man utgår ifrån och jämför med.
C45324CA-996E-4917-B3DA-F172D87D9FD6.jpeg

Borde tänka på morgondagens anställningsintervju.
Borde spara till husets projekt.
Varken tankarna eller sparandet är på rätt håll.
Det finns mycket man borde göra här i livet men man brukar ha roligare om man struntar i det. :D
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Fler än jag som känner igen sig i detta dilemma som tas upp i videon nedan?
Jag har klockor jag gillar och använder men ändå tittar man hela tiden efter nytt. Lägger ut krokar här och var, funderar på vad som ska in etc. Även fast de flesta klockorna jag äger känns bra. Är man beroende av klockor eller egentligen den ”materiella lyckan/tillfredsställelsen ” över att få jaga och sen köpa dem som styr? :confused:
Klockor är onekligen kul och en oerhört smidig hobby att utöva tom. under en pandemi.

Jakten är ju helt klart roligast..
Helt enig!

Det du tar upp, och klippet träffar mig mitt i prick. Man har hållit på ett tag nu. Klockor man trodde var sin holy grail har liksom passerat en efter en. Man har bytt, sålt, testat större, mindre, sparat till nåt dyrare etc.. Som alla ni andra känner igen sig i.
Men det spelar ingen roll vad man har. Man är nyfiken på det man inte har.
Jag sa att jag skulle dra lite i handbromsen när jag haffat en black bay. Men nej, man letar annat ändå liksom.

Man får väl köra igång ett 12 stegs avvänjnings program eller nåt.
Jag funderar på att sätta igång en avvänjning när jag skaffat klocka nr 50 sedan det drog igång med SKX007 i oktober 2016. Det lutade först åt en Zelos Horizons GMT med den vita urtavlan, därefter blev jag sugen på en Squale 1521 Blue Soleil (blästrad) innan jag till slut lutar mig mot att klocka nr 50 blir en gul Octagon G-SHOCK från @gdae om den inte är för stor (har dock haft både Rangeman, Gulfmaster och Gravitymaster så det bör inte vara några problem).
Lutar samtidigt åt att jag ska avyttra min sån här: https://www.klockia.se/casio-g-shock-bluetooth-solar-gw-b5600bc-1er
(En G-SHOCK in = en G-SHOCK ut).

Vi är många potentiella medlemmar från start iaf :D Men att lyckas bli nöjd med vad man har kanske är viktigare än köpen i sig. Dvs att inte flippa allt konstant, lite för egen del, men att däremellan försöka njuta lite av de man har vore nog smart. En långsiktig plan vore ju bra men går ju inte när man hänger i denna tråd med alla frestelser hela tiden...
Denna tråden har helt klart bidragit till mitt flippande.

Ja, det där stämmer väl in på var jag är just nu, funderar på att vila ifrån en stund och vara nöjd med vad jag har. Bara en såld och en köpt i januari i år (förutom en till hustrun). Tänkte göra ett ryck till innan sommaren så får vi se, antingen tillbaka i selen eller så kanske en "urpluggning" helt ett tag sen. Om jag inte råkar på en Halios Seaforth gmt förstås eller en.... :(:confused::)
Min gula Seaforth är den endra mikron kvar i samlingen. Funderar på urpluggning ett tag för att se hur det går. Har haft perioder där jag endast varit inne och kikat en gång i veckan eller ännu mindre men denna tråden har gjort att jag är inne nästan dagligen :D mycket pga. alla roliga klockor man får se men även den trevliga stämningen som råder!
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Denna kanske? En San Martin på 47 mm men känns betydligt mindre. En turtle känns utan tvekan större.
Outstanding kvalité och finish samt en lume som får dom flesta andra att blekna.
DNfAatP.jpg
Sluta att retas, min skeppades för ett par dagar sedan men man vet ju inte om den kommer om ett par dagar eller om ett par månader :D
Eller nä förresten, sluta inte med bilder, dom är ju grymma!
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Fan vad styltigt det blir när man ska besvara ett helt gäng olika inlägg så här men med tanke på aktiviteten i tråden har man inte mycket till alternativ. ;)
Jag såg den i butik igår (eller om det bara var en liknande modell?) och reagerade på hur liten den såg ut men den stod i och för sig i samma monter som G-shock så allting är väl relativt. ;)
Trevlig samling och ffa en fantastisk Eterna!
Är det inte en sån som ligger ute på K&S? :)
Var det inte någon annan här i tråden som hade beställt en klocka genom DHL men att avsändaren åkte dit och plockade ut den för att skicka med Fedex istället för att den skulle komma fram snabbare? Tänker att det kanske är samma sak här. Jag minns inte vem det var men jag är rätt säker på att det var igår så om du bläddrar tillbaka 45 sidor hittar du nog inlägget jag tänker på. :D
Cool Seiko! Har den någon speciell funktion eller är det bara ett designval?
Allting är relativt men jag skulle säga att affordable innebär att de flesta skulle kunna köpa den på studs utan att behöva spara osv. så jag skulle spontant säga kanske 5k. Alla har givetvis olika förutsättningar men typ så. Vad som är affordable är som sagt även relativt, jag tycker att min Oceanking t.ex. är hyfsat affordable jämfört med dyrare märken som erbjuder liknande modeller (*host* Rolex *host*) men knappast billig. Samma sak med Squalen i helguld som jag tror att @M26 har om jag inte minns fel? Relativt dyr med sina 40-50k men snorbillig för att vara tillverkad helt i guld så allt beror på vad man utgår ifrån och jämför med.
Det finns mycket man borde göra här i livet men man brukar ha roligare om man struntar i det. :D
Jo men det är ju inte det primära problemet i mitt fall. Väntan visste jag men när den var över och klockan började sin resa så fick jag från DHL att den anländer på tisdag. Sen rörde den på sig igen och därefter vid nästa uppdatering så var den på väg tillbaka till avsändaren i retur.
 
Topp