• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nicke75

Patek
2-Faktor
Hammerhead idag med ett Zulu
49A4A23D-391C-4647-A299-3147DB027409.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag undrar seriöst, inte min mening att vara ironisk över huvudtaget men hur har du lyckats magnetisera klockorna? Jag undrar för det är typ en OCD jag har, blir alltid superskraj för att min automatiska ska magnetiseras.
Tror den största boven är såna där magnetiska flip-lock-skal till mobiltelefoner, paddor m.m.
Som tur är inte hela världen att åtgärda, finns dessutom enkla billiga avmagnetiserare för hemmabruk 🙂
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag undrar seriöst, inte min mening att vara ironisk över huvudtaget men hur har du lyckats magnetisera klockorna? Jag undrar för det är typ en OCD jag har, blir alltid superskraj för att min automatiska ska magnetiseras.

Induktionshäll är vanlig orsak skulle jag tro

Ingen aning, har ingen induktionshäll heller.
Men kan hända överallt där det finns magneter eller magnetfält.
Larmbågar vid utgången på affärer t.ex.
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Jag undrar seriöst, inte min mening att vara ironisk över huvudtaget men hur har du lyckats magnetisera klockorna? Jag undrar för det är typ en OCD jag har, blir alltid superskraj för att min automatiska ska magnetiseras.
Det finns massor med sätt att magnetisera en klocka idag!
Laptops, mobilen, fodral till ipads och mobiler osv osv.

Ingen ko på isen om klockan blir magnetiserad, köp en avmagnetiserare om du är orolig och behöver kunna fixa det.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jahapp, då var det dags för ännu en gummi-recension med alldeles för mycket bilder och jag vet att ni ÄLSKAR dem! 😅 Den här gången är det en snabb jämförelse mellan Isofrane, Helm och Boarealis. Nytt in i samlingen och anledningen till jämförelsen är en isofrane-kopia från Helm och för att sammanfatta så känns det väldigt prisvärt. Bra finish på hårdvaran och själva gummit som sägs vara av FKM-typ känns bra om än något stelare än Isofrane. Det är fortfarande bekvämt och jag kan tänka mig att det blir kanon när det har format sig lite efter armen. För att göra jämförelsen relevant så slänger jag också in aktuella priser inklusive moms men exklusive frakt:
Helm: $30.00
Borealis: $57.38
Isofrane: $166.80

Helm-Isofrane-Isofrane-Isofrane-Borealis-Borealis. Här ser man verkligen att Isofrane är grått och inte vitt.
DSCF7722.jpg


Isofrane-Helm-Borealis-Isofrane-Borealis. Isofrane är den starka vinnaren på både hårdvara och gummi men det kostar också därefter.
DSCF7727.jpg

DSCF7724.jpg DSCF7725.jpg

Konstruktionen på spännet är rätt lik men Helm sticker ut med en tunnare "tunga" och lite sämre tolerans. Inget att oroa sig över dock, det är sannolikt att gummit (eller din arm) kommer att ge sig innan den gör det. 😁
DSCF7738.jpg


En intressant detalj med Helm är att det är likadant fram och bak vilket gör att man kan vända på den långa biten om man vill slippa ha Helm-loggan synlig. Kommer säkert också att andas lite sämre än övriga men jag skulle tro att skillnaden är marginell.
DSCF7739.jpg

DSCF7743.jpg


Jag beställde två band och det ena får initalt pryda min Squale Master, passar jäkligt bra tycker jag!
DSCF7745.jpg

DSCF7742.jpg


Detaljbilder i mindre format, ni får klicka upp dem om ni ska kolla nära. Rekommenderar att göra det på Isofrande, det är fan porr.
Ordningen är Helm-Isofrane-Gamla Borealis-Nya Borealis
DSCF7730.jpg DSCF7731.jpg DSCF7732.jpg DSCF7733.jpg DSCF7734.jpg DSCF7735.jpg DSCF7736.jpg DSCF7737.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Summering då?

Personligen så tycker jag att Helm sparkar rumpa med Borealis pga prisvärdhet, dubbla pengen är det inte värt imho.
Jag håller helt med. Om det varit som tidigare när ett Borealis kostade lika mycket som ett Helm så hade man kunnat välja Borealis för att det är ett bekvämare gummi och lika bra hårdvara. När Borealis nu har höjt sitt pris och satt dit riktigt dålig hårdvara så är det inte värt det.
 

Kreacon

Audemars
Jahapp, då var det dags för ännu en gummi-recension med alldeles för mycket bilder och jag vet att ni ÄLSKAR dem! 😅 Den här gången är det en snabb jämförelse mellan Isofrane, Helm och Boarealis. Nytt in i samlingen och anledningen till jämförelsen är en isofrane-kopia från Helm och för att sammanfatta så känns det väldigt prisvärt. Bra finish på hårdvaran och själva gummit som sägs vara av FKM-typ känns bra om än något stelare än Isofrane. Det är fortfarande bekvämt och jag kan tänka mig att det blir kanon när det har format sig lite efter armen. För att göra jämförelsen relevant så slänger jag också in aktuella priser inklusive moms men exklusive frakt:
Helm: $30.00
Borealis: $57.38
Isofrane: $166.80

Helm-Isofrane-Isofrane-Isofrane-Borealis-Borealis. Här ser man verkligen att Isofrane är grått och inte vitt.
DSCF7722.jpg


Isofrane-Helm-Borealis-Isofrane-Borealis. Isofrane är den starka vinnaren på både hårdvara och gummi men det kostar också därefter.
DSCF7727.jpg

DSCF7724.jpg DSCF7725.jpg

Konstruktionen på spännet är rätt lik men Helm sticker ut med en tunnare "tunga" och lite sämre tolerans. Inget att oroa sig över dock, det är sannolikt att gummit (eller din arm) kommer att ge sig innan den gör det. 😁
DSCF7738.jpg


En intressant detalj med Helm är att det är likadant fram och bak vilket gör att man kan vända på den långa biten om man vill slippa ha Helm-loggan synlig. Kommer säkert också att andas lite sämre än övriga men jag skulle tro att skillnaden är marginell.
DSCF7739.jpg

DSCF7743.jpg


Jag beställde två band och det ena får initalt pryda min Squale Master, passar jäkligt bra tycker jag!
DSCF7745.jpg

DSCF7742.jpg


Detaljbilder i mindre format, ni får klicka upp dem om ni ska kolla nära. Rekommenderar att göra det på Isofrande, det är fan porr.
Ordningen är Helm-Isofrane-Gamla Borealis-Nya Borealis
DSCF7730.jpg DSCF7731.jpg DSCF7732.jpg DSCF7733.jpg DSCF7734.jpg DSCF7735.jpg DSCF7736.jpg DSCF7737.jpg
Tack, hatten av!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag håller helt med. Om det varit som tidigare när ett Borealis kostade lika mycket som ett Helm så hade man kunnat välja Borealis för att det är ett bekvämare gummi och lika bra hårdvara. När Borealis nu har höjt sitt pris och satt dit riktigt dålig hårdvara så är det inte värt det.
Gumminörderi på en nivå som egentligen är på gränsen till sjukligt, bra! 😄
Jag tycker verkligen du ska ge dig på Deep Blues variant också, hade varit väldans intressant att se hur du rankar det.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Gumminörderi på en nivå som egentligen är på gränsen till sjukligt, bra! 😄
Jag tycker verkligen du ska ge dig på Deep Blues variant också, hade varit väldans intressant att se hur du rankar det.
Du kan vara en nörd! Hmm, det har jag faktiskt inte provat. Var får man tag på såna och finns de i någon rolig färg? 🤔
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag håller helt med. Om det varit som tidigare när ett Borealis kostade lika mycket som ett Helm så hade man kunnat välja Borealis för att det är ett bekvämare gummi och lika bra hårdvara. När Borealis nu har höjt sitt pris och satt dit riktigt dålig hårdvara så är det inte värt det.

Har inte Borealis gått tillbaka till det gamla spännet?
Hela namnet står där nu iaf... inte bara ett B.
 
Topp