• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

mueller

Omega
Äh lägg av nu. @Nilzén är en svintrevlig entusiast jag lärt känna under åren som nörd. Inga fler påhopp nu. Ta sån skit via pm istället när en faktisk grund saknas och bara en teori status.
Ursäkta mig?! Vi är på samma sida eller missade du "hellre fria än fälla" i mitt inlägg?

Sekundvisaren är lång för att 2 ggr/min passera en given punkt på bezeln och möjliggöra snabbare avläsning. På bezeln ser du, istället för sedvanlig upp- eller nedräkning två skalor (med två lume:ade utgångspunkter) en som räknar puls och en andningsfrekvens enligt typ samma princip som en tachymeter.
Aldrig hört talas om, fan vad fräckt 🫣😁
Är det mest en kul grej eller något som faktiskt användes förr i tiden?
 

Nilzén

Cartier
Aldrig hört talas om, fan vad fräckt 🫣😁
Är det mest en kul grej eller något som faktiskt användes förr i tiden?
Det användes och används i viss mån. Ett coolt exempel är Sinns EZM12. Som läkare och klocknörd är det en extra kul detalj (och det har hänt att jag använt pulsometer "i tjänst").

Av skäl som ovan är vridringen också bi-directuinal för att möjliggöra snabba avläsningar. Form genom funktion.

Kul att diskutera klockor!
 

eigenvalue

Omega
2-Faktor
Det användes och används i viss mån. Ett coolt exempel är Sinns EZM12. Som läkare och klocknörd är det en extra kul detalj (och det har hänt att jag använt pulsometer "i tjänst").

Av skäl som ovan är vridringen också bi-directuinal för att möjliggöra snabba avläsningar. Form genom funktion.

Kul att diskutera klockor!
Inte sett pulsometer på en trehandare innan, är ju vanligare bland kronografer. Kanske bra att frigöra en hand dock då man slipper starta och stoppa?

En annan användbar (?) skala är telemeter så man kan mäta hur långt bort blixten slår ner :)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Inte sett pulsometer på en trehandare innan, är ju vanligare bland kronografer. Kanske bra att frigöra en hand dock då man slipper starta och stoppa?

En annan användbar (?) skala är telemeter så man kan mäta hur långt bort blixten slår ner :)
Ett exempel är tidigare nämnda Sinn EZM12 som kan vara ett alternativ om man gillar den typen av komplikationer. Så varför inte lägga in en bild tänker jag :) (tyvärr inte i min ägo).
1697606644402.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ett exempel är tidigare nämnda Sinn EZM12 som kan vara ett alternativ om man gillar den typen av komplikationer. Så varför inte lägga in en bild tänker jag :) (tyvärr inte i min ägo).
1697606644402.png
Även bra att bezeln går att klicka bort med kniven som ingår i fullsetet så att man kan skölja bort blod och andra kroppsvätskor som ibland samlas där vid akutmedicinska händelser.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Äh lägg av nu. @Nilzén är en svintrevlig entusiast jag lärt känna under åren som nörd. Inga fler påhopp nu. Ta sån skit via pm istället när en faktisk grund saknas och bara en teori status.
Påhopp? Lugn nu. Det var helt vanliga frågor med utgångspunkt från ett tidigare förfarande. Om man tidigare gjort smygreklam för ett företag man är delägare i utan att säga det, och sedan gör reklam igen för ett annat företag och säger att ingen koppling finns, men sen dyker upp på sidan man länkat till, så får man nog vänta sig att folk har funderingar. Nu har @Nilzén förklarat läget och det behöver inte vara svårare än så för att gå vidare 👍
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Påhopp? Lugn nu. Det var helt vanliga frågor med utgångspunkt från ett tidigare förfarande. Om man tidigare gjort smygreklam för ett företag man är delägare i utan att säga det, och sedan gör reklam igen för ett annat företag och säger att ingen koppling finns, men sen dyker upp på sidan man länkat till, så får man nog vänta sig att folk har funderingar. Nu har @Nilzén förklarat läget och det behöver inte vara svårare än så för att gå vidare 👍
Sekundärkränkt deluxe 😂
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Inte direkt om jag ska vara ärlig. Det här luktar ju knappt sälj heller, kunde lika gärna varit sponsrade inlägg.
PSX_20231017_221418.jpg
Inte värre än att jag pushar för Halios, Yema och att MaBr förknippas med Squale enligt mig. Vi lyfter de märken vi är intresserade av och vill att det ska gå bra för. Hänger man i ett antal trådar kan man nog få för sig att många här skulle vara säljare eller betalda influencers, men så är det ju inte (eller?). Inga problem.
Visst har många lite business med bandföretag mm på sina respektive instakonton men det är ju helt ok och roligt för dem (de har lyckats).
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Inte värre än att jag pushar för Halios, Yema och att MaBr förknippas med Squale enligt mig. Vi lyfter de märken vi är intresserade av och vill att det ska gå bra för. Hänger man i ett antal trådar kan man nog få för sig att många här skulle vara säljare eller betalda influencers, men så är det ju inte (eller?). Inga problem.
Visst har många lite business med bandföretag mm på sina respektive instakonton men det är ju helt ok och roligt för dem (de har lyckats).
Den stora skillnaden är att jag inte tidigare har blivit påkommen med att pusha för ett märke som jag har varit associerad med utan att säga det. Med andra ord avsiktligt dold marknadsföring.
 

StaffanS

Cartier
2-Faktor
Tycker det är kanon att det ifrågasätts motiv när när det är tveksamheter. Inte minst för en annan, som är relativt ny här på forumet och inte har historiken klar för sig. Sen svarade ju den ifrågasatte klart och tydligt. Upp till var och en att tro vad man vill därefter 👍

Bild för.. varför inte?!
1000004111.jpg
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Stämmer bra! Överraskande bra känsla också i byggkvaliteten. Känns som mycket pang för pengarna 😊
Ang. Baltany så har jag länge varit sugen på ett ur med Tuxedotavla och den här är ju faktiskt rätt kul och billig. Dock är den bara 36 mm i Ø och "smärtgränsen" för min del går nog vid 38 mm, men känns den för liten så kan man ju alltid ge bort den.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Den har ju vart där länge och nu är den verklig. Ja länken var kanon plus att den var perfekt för min handled. Ska testa med lite olika band senare 😁😁
Ser ut att sitta bra på din handled också. Du behöver definitivt ett ljusgrått Isofrane som komplement till länken sen. ;) Jag har redan en länk till min men är sugen på att beställa en sån du har bara för att komma åt ändlänkarna. 😅
 

dodds

Omega
2-Faktor
Ang. Baltany så har jag länge varit sugen på ett ur med Tuxedotavla och den här är ju faktiskt rätt kul och billig. Dock är den bara 36 mm i Ø och "smärtgränsen" för min del går nog vid 38 mm, men känns den för liten så kan man ju alltid ge bort den.
Kan lätt vara värt de pengarna. Lär inte förlora många kronor om du inte får känslan för den. Ett tips kan vara att kika på deras officiella butik på aliexpress. Tror de har rea under november så du kan spara några kronor till där.
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Kan lätt vara värt de pengarna. Lär inte förlora många kronor om du inte får känslan för den. Ett tips kan vara att kika på deras officiella butik på aliexpress. Tror de har rea under november så du kan spara några kronor till där.
Jo, det är på Ali jag i så fall köper den. Har köpt fem ur där de senaste två månaderna och det går att göra klipp där. Bifogade länken till Baltany mest för att göra det tydligare, ty ibland är det för mycket som "skymmer sikten" på Ali. 😀
 
Ser ut att sitta bra på din handled också. Du behöver definitivt ett ljusgrått Isofrane som komplement till länken sen. ;) Jag har redan en länk till min men är sugen på att beställa en sån du har bara för att komma åt ändlänkarna. 😅
Har ett svart som sitter super faktiskt. Fick med två uppsättningar ändlänkar. Vet inte om den ena uppsättningen är för maranez-homagen eller om de passar båda. Kan kolla sen.
C2236E31-4DF9-4C40-BC39-CB832A8C6675.jpeg
 
Senast ändrad:

Sebastard

Vacheron
Glad jag fångade tillbaks denna illa kvickt. Haft ett par stycken tidigare och högg detta, knappt använda ex, för under en tuss inkl frakt. Bara idioti att sälja.

65280F6C-B4C7-4DD7-89E5-9DF63478AD6F.jpeg


Fick bli en liten kvällsbild på Saturation också. Förbaskat nykär.

2D886C63-E648-475B-8ACB-8F243C717F41.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp