• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jockinho

Patek
2-Faktor
Min mikroduo just nu :pompus:
C9D110D2-05C8-41A9-AEF1-02E4A026248B.jpeg

Nya Makairan är onekligen bra (ingen vidare på nato iof) och känns som ett roligt och billigt komplement men tycker ändå Gamman piskar den lite i allt :cigar:

En sak på Makairan jag gillar är att den inre bezeln har klick, väldigt smidig att använda kontra många andra tillverkare där ringen roteras.

Edit: någon borde köpa Trident nedan till sig själv i julklapp ;)
https://klocksnack.se/threads/christopher-ward-c60-trident-pro-vintage.103921/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min mikroduo just nu :pompus:
C9D110D2-05C8-41A9-AEF1-02E4A026248B.jpeg

Nya Makairan är onekligen bra (ingen vidare på nato iof) och känns som ett roligt och billigt komplement men tycker ändå Gamman piskar den lite i allt :cigar:

En sak på Makairan jag gillar är att den inre bezeln har klick, väldigt smidig att använda kontra många andra tillverkare där ringen roteras.

Edit: någon borde köpa Trident nedan till sig själv i julklapp ;)
https://klocksnack.se/threads/christopher-ward-c60-trident-pro-vintage.103921/
Mycket känsla i den där Gamman. På ett lite mer patinerat/åldrat band är den riktigt fin. Försök att behålla den så länge du kan.
 
H2O har något på gång som ser rätt spännande ut. Vet inget om pris eller släppdatum än men man kommer tydligen inte att köra pre-order utan sälja den direkt. Ska bli spännande att få se mer framöver..

FB_IMG_1544570202312.jpg

Idag kom det fler bilder på H2O:s Facebook-sida:

FB_IMG_1545349030024.jpg

FB_IMG_1545349017607.jpg


H2O Tiburon heter den tydligen.
Lite oklart för mig om det blir olika tavlor och bezels m.m. att välja mellan eller om de fortfarande är på prototypstadiet och testar olika design. Men H2O har ju en del modeller där man får "designa själv" på hemsidan så det kanske blir så med den här också. Återstår att se..:)
 

LennyK

Panerai
Min mikroduo just nu :pompus:
C9D110D2-05C8-41A9-AEF1-02E4A026248B.jpeg

Nya Makairan är onekligen bra (ingen vidare på nato iof) och känns som ett roligt och billigt komplement men tycker ändå Gamman piskar den lite i allt :cigar:

En sak på Makairan jag gillar är att den inre bezeln har klick, väldigt smidig att använda kontra många andra tillverkare där ringen roteras.

Edit: någon borde köpa Trident nedan till sig själv i julklapp ;)
https://klocksnack.se/threads/christopher-ward-c60-trident-pro-vintage.103921/
Riktigt fin duo. Där har du två kanonklockor!
Ps vintage warden har jag kollat på både en och två ggr, riktigt fin! Men är på jakt efter annat...
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Idag kom det fler bilder på H2O:s Facebook-sida:

FB_IMG_1545349030024.jpg

FB_IMG_1545349017607.jpg


H2O Tiburon heter den tydligen.
Lite oklart för mig om det blir olika tavlor och bezels m.m. att välja mellan eller om de fortfarande är på prototypstadiet och testar olika design. Men H2O har ju en del modeller där man får "designa själv" på hemsidan så det kanske blir så med den här också. Återstår att se..:)
Ser trevlig ut. Den ser ut att ha en lagom höjd, inte så överdrivet kraftig.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Förra gången jag var nere i klockträsket var för drygt tio år sen. Jag minns inte lika många "microbrands" då som det finns nu, och det var ju långt innan explosionen av Kickstarter och liknande. Nåväl, klockor fanns ju fortfarande och en som fastnade i mitt nät då var Marcello C Nettuno 3, ännu en dykarmodell som är tydligt inspirerad av Rolex Submariner med ett välfungerande ETA 2824-2 under skalet.

Företaget håller en rätt låg profil, men lite kan man läsa på nätet, t.ex. nån som skrev detta:

Just an update on the story of Marcell Kainz and Marcello C (note that there are two 'l's in his Christian name). Marcell Kainz, now aged 60 or 61, is a native of Herzogenrath and went to school there, the son of a miner father and a housewife mother. Initially, he undertook an apprenticeship as an electrician after which he spent two and a half years working as a sales rep for a Swiss watch company. On becoming self-employed, Marcell sold Swiss watches, then finally succeeded in his aim to produce a watch of his own, creating his company which he tends to think of as a family business (his wife is in charge of the accounts).

The first Marcello C collection was launched in 2002, and two years later Marcell won the "Golden Balance" award for best watch in the world. At its height, and the firm employed 9 watchmakers but this number has fallen back to 5 due to the subsequent downturn in the economy. Kainz sources his components from all over the world, with an emphasis on Europe. He is not averse to repairing watches (even to the extent of creating new replacenment components) in addition to producing his own Marcello C watches and profit maximisation is not his main aim in business. He would rather concentrate on producing high quality watches for reasonable prices, and is modest about his own status in the, admitting that he himself is not a watchmaker - indeed this modesty prevented him from putting his own name on his products.

This post has taken information from a German language piece by Verena Muller (umlaut on 'u') in Aachener Zeitung, last updated 21 July, 2017.

(från https://www.thewatchforum.co.uk/index.php?/topic/117668-marcello-c/ )


Mitt exemplar såldes nytt i USA 2006 och jag köpte det senare samma år via forumet på Timezone.com. Uret har inte varit på min arm varje stund sen dess, men det har regelbundet ingått i min lilla rotation av 2-3 armbandsur. Nån enstaka service har det fått hos min lokala urmakare men i höst fick klockan åka ned till tillverkaren för service på plats nere i Tyskland. Förutom normal service av verk och täthet fick den också en polering vilket behövdes efter tolv år med användning som .. tja, inte avsiktlig "beater", men i alla fall när jag inte alltid varit så försiktig. De fick också byta glaset till en modell utan förstoringsbubblan (som ärligt talat inte förstorade så mycket).

Fick den nyss åter och kan bara konstatera att det finns en anledning till att jag gillar den. Skön, tydlig, stabil. Och nu mer ytterligare lite historia. För stunden får ni nöja er med mobilfoto, men förr eller senare ska jag nog lägga lite tid med storkamera och stativ för att jämföra den med andra ur jag har, t.ex. Ginault Ocean Rover.

Motsvarande modell idag kostar drygt 8000 kr direkt från tillverkaren: https://www.marcelloc.de/en/uhr/nettuno-3-2027-2/


DSC_0373.JPG
 
Senast ändrad:

Waldorf

Audemars
Förra gången jag var nere i klockträsket var för drygt tio år sen. Jag minns inte lika många "microbrands" då som det finns nu, och det var ju långt innan explosionen av Kickstarter och liknande. Nåväl, klockor fanns ju fortfarande och en som fastnade i mitt nät då var Marcello C Nettuno 3, ännu en dykarmodell som är tydligt inspirerad av Rolex Submariner med ett välfungerande ETA 2824-2 under skalet.

Företaget håller en rätt låg profil, men lite kan man läsa på nätet, t.ex. nån som skrev detta:



(från https://www.thewatchforum.co.uk/index.php?/topic/117668-marcello-c/ )


Mitt exemplar såldes nytt i USA 2006 och jag köpte det senare samma år via forumet på Timezone.com. Uret har inte varit på min arm varje stund sen dess, men det har regelbundet ingått i min lilla rotation av 2-3 armbandsur. Nån enstaka service har det fått hos min lokala urmakare men i höst fick klockan åka ned till tillverkaren för service på plats nere i Tyskland. Förutom normal service av verk och täthet fick den också en polering vilket behövdes efter tolv år med användning som .. tja, inte avsiktlig "beater", men i alla fall när jag inte alltid varit så försiktig. De fick också byta glaset till en modell utan förstoringsbubblan (som ärligt talat inte förstorade så mycket).

Fick den nyss åter och kan bara konstatera att det finns en anledning till att jag gillar den. Skön, tydlig, stabil. Och nu mer ytterligare lite historia. För stunden får ni nöja er med mobilfoto, men förr eller senare ska jag nog lägga lite tid med storkamera och stativ för att jämföra den med andra ur jag har, t.ex. Ginault Ocean Rover.

Motsvarande modell idag kostar drygt 8000 kr direkt från tillverkaren: https://www.marcelloc.de/en/uhr/nettuno-3-2027-2/


DSC_0373.JPG
Tack för den lilla anekdoten, alltid roligt att få lite mer historia. Och så lär man sig nåt nytt igen. :wideyed: Fantastisk tråd det här.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tack för den lilla anekdoten, alltid roligt att få lite mer historia. Och så lär man sig nåt nytt igen. :wideyed: Fantastisk tråd det här.

En sak man kan lära sig av nästan bortglömda märken som var dåtidens hype är ju att man kan hitta fynd som andra missar. Kolla t.ex. den här annonsen som förvisso är ett par år gammal där en klocka ganska lik min såldes för 2000 spänn:

https://klocksnack.se/threads/marcello-c-nettuno-3-submariner.31200/

Hade jag sett den annonsen idag hade det varit svårt att inte hugga den. :)

Själv blev jag lite lockad av https://www.ebay.com/itm/Marcello-C-Grossdatum/153303706577 nyss.. men jag har lovat mig respektera mitt inköpsstopp fram till min Meraud Bonaire kommer i alla fall.
 

ikaroess

Cartier
Idag kom det fler bilder på H2O:s Facebook-sida:

FB_IMG_1545349030024.jpg

FB_IMG_1545349017607.jpg


H2O Tiburon heter den tydligen.
Lite oklart för mig om det blir olika tavlor och bezels m.m. att välja mellan eller om de fortfarande är på prototypstadiet och testar olika design. Men H2O har ju en del modeller där man får "designa själv" på hemsidan så det kanske blir så med den här också. Återstår att se..:)

Den såg spännande ut! Men hur fungerar det med kronan när man ska dra ut och ställa tiden? :confused:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Mycket känsla i den där Gamman. På ett lite mer patinerat/åldrat band är den riktigt fin. Försök att behålla den så länge du kan.

Har lite svårt för läder men ett mörkgrönt tjockare canvas lär skaffas. Gillar dock annars gummiband överlag, ett 24mm tjockare tropic kanske kunde funka med om jag hittar.

Den behålls nog, fick lite hjärnsläpp när jag började fundera på flipp. Räckte med att ta på sig den för att inse så inte blir fallet :)
 
Senast ändrad:

Eternalis

Cartier
Förra gången jag var nere i klockträsket var för drygt tio år sen. Jag minns inte lika många "microbrands" då som det finns nu, och det var ju långt innan explosionen av Kickstarter och liknande. Nåväl, klockor fanns ju fortfarande och en som fastnade i mitt nät då var Marcello C Nettuno 3, ännu en dykarmodell som är tydligt inspirerad av Rolex Submariner med ett välfungerande ETA 2824-2 under skalet.

Företaget håller en rätt låg profil, men lite kan man läsa på nätet, t.ex. nån som skrev detta:



(från https://www.thewatchforum.co.uk/index.php?/topic/117668-marcello-c/ )


Mitt exemplar såldes nytt i USA 2006 och jag köpte det senare samma år via forumet på Timezone.com. Uret har inte varit på min arm varje stund sen dess, men det har regelbundet ingått i min lilla rotation av 2-3 armbandsur. Nån enstaka service har det fått hos min lokala urmakare men i höst fick klockan åka ned till tillverkaren för service på plats nere i Tyskland. Förutom normal service av verk och täthet fick den också en polering vilket behövdes efter tolv år med användning som .. tja, inte avsiktlig "beater", men i alla fall när jag inte alltid varit så försiktig. De fick också byta glaset till en modell utan förstoringsbubblan (som ärligt talat inte förstorade så mycket).

Fick den nyss åter och kan bara konstatera att det finns en anledning till att jag gillar den. Skön, tydlig, stabil. Och nu mer ytterligare lite historia. För stunden får ni nöja er med mobilfoto, men förr eller senare ska jag nog lägga lite tid med storkamera och stativ för att jämföra den med andra ur jag har, t.ex. Ginault Ocean Rover.

Motsvarande modell idag kostar drygt 8000 kr direkt från tillverkaren: https://www.marcelloc.de/en/uhr/nettuno-3-2027-2/


DSC_0373.JPG
Kul och intressant :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Någon som har en Sternglas?
Riktigt snygga klockor måste jag säga.
https://www.sternglas.com/

Jag tycker också de är riktigt snygga. Har hört varierande omdömen, inklusive jämförelser med DW baserat på pris, kvalitet och tillverkningsland. För ett tag sen var det lite rykten om att nån enstaka modell drogs tillbaka efter att advokatbrev från nån annan tillverkare, vilket ledde till att modellprogrammet gjordes om. https://kaminskyblog.com/2018/08/14/sternglas-will-discontinue-their-whole-collection-whats-next/

Det är faktiskt andra modeller på deras site nu än när jag sist tittade på de och de jag gillade mest är borta. Trist. Men så får man väl lära sig gilla andra modeller. :)

Nu när jag tänker efter, inte helt olikt svenska Bravur heller: https://bravurwatches.com/
 
Jag tycker också de är riktigt snygga. Har hört varierande omdömen, inklusive jämförelser med DW baserat på pris, kvalitet och tillverkningsland. För ett tag sen var det lite rykten om att nån enstaka modell drogs tillbaka efter att advokatbrev från nån annan tillverkare, vilket ledde till att modellprogrammet gjordes om. https://kaminskyblog.com/2018/08/14/sternglas-will-discontinue-their-whole-collection-whats-next/

Det är faktiskt andra modeller på deras site nu än när jag sist tittade på de och de jag gillade mest är borta. Trist. Men så får man väl lära sig gilla andra modeller. :)

Nu när jag tänker efter, inte helt olikt svenska Bravur heller: https://bravurwatches.com/
Okej, blev lite sugen att ev testa en framöver :)
Ja, dom hade också några snygga modeller!
 

ekan76

Omega
Vad tror ni Microbrandexperter om pris ifall jag skulle lägga ut en av klockorna till försäljning? Båda är ju i princip nya och i nyskick med lådor, länkbitar o.s.v., köpte båda nya. Är 3500kr för mycket? Hade jag vetat om Everesten hade jag nog inte köpt Traskan.

Sen har jag ju även min Boldr Explorer ute på K&S men det har gått trögt. När den fanns att beställa kostade den 2800kr till Sverige och min ligger ute för 1400kr. Jag köpte den ju visserligen beggad men det är inte ett märke på den och den kommer också fullset. Fått bud på 1100kr och diverse byten. Skall jag sänka priset?

... kan inte microklockorna lika bra som Seikosarna :p

Tack på förhand :D

Micro är som G-Shock dvs svårsålt i Sverige. För liten marknad helt enkelt. Var tidigare samlare av G-Shock och hade främst modeller som inte funnits/fanns i Sverige. Helt kallt på säljfronten... Tyvärr tror jag att du får räkna med att få ut halva nypriset när du säljer en micro. Hade jag varit du så hade jag behållit båda och använt dem, för att sälja ena senare. Tror inte du tappar mycket på det.
 

Hjelm

Rolex
Micro är som G-Shock dvs svårsålt i Sverige. För liten marknad helt enkelt. Var tidigare samlare av G-Shock och hade främst modeller som inte funnits/fanns i Sverige. Helt kallt på säljfronten... Tyvärr tror jag att du får räkna med att få ut halva nypriset när du säljer en micro. Hade jag varit du så hade jag behållit båda och använt dem, för att sälja ena senare. Tror inte du tappar mycket på det.
Inte helt nödvändigtvis. Jag har sålt några av mina micros för runt 80% av nypris. Så helt kört är det inte :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Micro är som G-Shock dvs svårsålt i Sverige. För liten marknad helt enkelt. Var tidigare samlare av G-Shock och hade främst modeller som inte funnits/fanns i Sverige. Helt kallt på säljfronten... Tyvärr tror jag att du får räkna med att få ut halva nypriset när du säljer en micro. Hade jag varit du så hade jag behållit båda och använt dem, för att sälja ena senare. Tror inte du tappar mycket på det.

Usch va trist :p Men Traskan är såld, 5 som anmälde sitt intresse på ett eller annat sätt innan den skulle annonseras ut. Smiths och Tisell behåller jag och min Boldr ligger ute för under halva priset, men någon gång kanske någon plockar den också.

Men det är ju lättare med lite mer hypade och ovanliga dinkor antar jag. G-shocks låter lite konstigt att de är så svårsålda, tycker det dyker upp och försvinner g-shocks varje dag på köp&sälj.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Micro är som G-Shock dvs svårsålt i Sverige. För liten marknad helt enkelt. Var tidigare samlare av G-Shock och hade främst modeller som inte funnits/fanns i Sverige. Helt kallt på säljfronten... Tyvärr tror jag att du får räkna med att få ut halva nypriset när du säljer en micro. Hade jag varit du så hade jag behållit båda och använt dem, för att sälja ena senare. Tror inte du tappar mycket på det.
Nej då, men det handlar som alltid om tid och tillfälle. Rätt micromärke säljer direkt. En del annat är lite svalare. Just nu är väl ca alla klockor som inte är kraftigt prisdumpade verkligen iskalla pga jul.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Micro är som G-Shock dvs svårsålt i Sverige. För liten marknad helt enkelt. Var tidigare samlare av G-Shock och hade främst modeller som inte funnits/fanns i Sverige. Helt kallt på säljfronten... Tyvärr tror jag att du får räkna med att få ut halva nypriset när du säljer en micro. Hade jag varit du så hade jag behållit båda och använt dem, för att sälja ena senare. Tror inte du tappar mycket på det.

Nja tycker inte g-shocks är så svårsålt längre, många mer intresserade nu. Men visst påverkar priset och modellens efterfrågan plus estetik. Vissa modeller är lätta sälja vidare.

:)
 

FilleS

Omega
Min mikroduo just nu :pompus:
C9D110D2-05C8-41A9-AEF1-02E4A026248B.jpeg

Nya Makairan är onekligen bra (ingen vidare på nato iof) och känns som ett roligt och billigt komplement men tycker ändå Gamman piskar den lite i allt :cigar:

En sak på Makairan jag gillar är att den inre bezeln har klick, väldigt smidig att använda kontra många andra tillverkare där ringen roteras.

Edit: någon borde köpa Trident nedan till sig själv i julklapp ;)
https://klocksnack.se/threads/christopher-ward-c60-trident-pro-vintage.103921/
Håller med dig. Den där gramman är riktigt vacker
 

Waldorf

Audemars
Okej, nu är det dags för en lek! I den här bilden så finns det en klocka som inte passar in i tråden. Vem är inkräktaren? Bonuspoäng för varje klocka man kan säga vad det är för något!
PSX_20181221_221107.jpg
Håller med @Birchgrove om tropic och zelos och tycker mej känna igen visarna som en seiko men 1521 känner jag inte igen utan att i så fall gå och kolla på webben och det är väl fusk...
 
Senast ändrad:
Topp