• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studera utomlands

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hej.
Är i startskottet för att starta min akademiska karriär med steget att studera i flrertalet år. För stunden pluggar jag upp behörigheten på hemmafront. Ex. Historia som blivit obligatoriskt.. (var det ej) när jag gick på gymnasiet.

Utöver det har jag nu läst it vetenskap och programmering börjar jag med samtidigt som historian. Därefter är jag behörig att söka högskola på mina betyg.

Siktet är inställt på systemvetare men är riktigt velig, polis kan va kul? Ja ni förstår. Så oavsett. Någon som vill dela med sig av systemvetar utbildning? Jobb?

Annars det tråden riktar sig till. Utomlands studier. Erfarenheter?? Finansiering? Rent praktiskt? Hittat en termin, 5månader x antal veckor. Men vill man läsa hela sin studietid där?


Mvh
 

forsii

Omega
Om du funderar på att studera på några av vårt lands lite större lärosäten så kan jag rekommendera Lund. Jag studerar för närvarande en linje som kallas Service Management som ligger i Helsingborg som är en del utav Lunds Universitet. Jag bor i Lund och tycker att staden är helt underbar med allt var det innebär, något tråkig på sommaren dock då halva befolkningen i staden åker där ifrån.

Jag ska dock nu flytta till Helsingborg istället för att bo kvar i Lund eftersom det blir för mycket att pendla men sedan är väl Lund också en stad som man tenderar att tröttna på när man inte är så speciellt engagerad i allt studentliv som pågår. Jag själv är någorlunda engagerad men inte till den grad att det tär på mina studier men man har sett flertalet fall där människor helt och hållet glömmer bort varför det flyttat till Lund från första början. Människors tid och engagemang i nationerna tenderar ibland att gå lite överstyr och människor skiter fullständigt i skolan.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Om du funderar på att studera på några av vårt lands lite större lärosäten så kan jag rekommendera Lund. Jag studerar för närvarande en linje som kallas Service Management som ligger i Helsingborg som är en del utav Lunds Universitet. Jag bor i Lund och tycker att staden är helt underbar med allt var det innebär, något tråkig på sommaren dock då halva befolkningen i staden åker där ifrån.

Jag ska dock nu flytta till Helsingborg istället för att bo kvar i Lund eftersom det blir för mycket att pendla men sedan är väl Lund också en stad som man tenderar att tröttna på när man inte är så speciellt engagerad i allt studentliv som pågår. Jag själv är någorlunda engagerad men inte till den grad att det tär på mina studier men man har sett flertalet fall där människor helt och hållet glömmer bort varför det flyttat till Lund från första början. Människors tid och engagemang i nationerna tenderar ibland att gå lite överstyr och människor skiter fullständigt i skolan.

Någon flytt inom sverige blir det tyvärr inte. Precis flyttat till Sveriges finaste stad (Göteborg) haha.

Blir det att studera i sverige så blir det här på plats eller distans, ska de flyttas är det enbart utonlands som är intressant :)

Och ja, fokus kommer ligga på studier, på tok för gammal och grå för festande (bakis).. 28år :D haha

Mvh
 

pederr

Cartier
Läser du en utbildning som leder till en generell examen, typ kandidat systemvetenskap, är det lätt med utlandsstudier. Alla lärosäten har avtal om utbyte med utländska lärosäten. Kan inte polisutbildningen, men utlandsstudier kan vara knepigare i yrkesutbildningar där vissa är mer reglerade.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Läser du en utbildning som leder till en generell examen, typ kandidat systemvetenskap, är det lätt med utlandsstudier. Alla lärosäten har avtal om utbyte med utländska lärosäten. Kan inte polisutbildningen, men utlandsstudier kan vara knepigare i yrkesutbildningar där vissa är mer reglerade.
Ok, kanon.ja då skulle man kunna köra ett år/termin på något samarbetande lärosäte. Angående polis är det nog ej aktuellt, men verkar roligt.

Ingen som gjort någon termin utomlands eller hel utbildning?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag pluggade en ekonomikandidat i Uppsala och läste en termin utomlands. Störst chans är nog om du studerar vid ett av de större svenska lärosätena, då det bör finnas fler samarbetsuniversitet och fler platser att söka.
Jag körde CSN lån och bidrag, där en klumpsumma för hela terminen betalades ut innan resan, knappt 50 tusen har jag för mig. Beloppet varierar efter vilket land du ska plugga i och prisnivån där.

Såklart en hel del att fixa och tänka på innan man sticker iväg men om du pluggar genom ett utbytesprogram så får du mycket serverat i form av boende och liknande.

Om du får chansen tycker jag absolut att du ska ta den, det var det bästa halvåret i mitt liv! :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag pluggade en ekonomikandidat i Uppsala och läste en termin utomlands. Störst chans är nog om du studerar vid ett av de större svenska lärosätena, då det bör finnas fler samarbetsuniversitet och fler platser att söka.
Jag körde CSN lån och bidrag, där en klumpsumma för hela terminen betalades ut innan resan, knappt 50 tusen har jag för mig. Beloppet varierar efter vilket land du ska plugga i och prisnivån där.

Såklart en hel del att fixa och tänka på innan man sticker iväg men om du pluggar genom ett utbytesprogram så får du mycket serverat i form av boende och liknande.

Om du får chansen tycker jag absolut att du ska ta den, det var det bästa halvåret i mitt liv! :)


Cool :D låter kul. När du skriver hjälp med boende, är det ett rum i en korridor?;) tanken är att sambon ska med och jobba nämligen :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Cool :D låter kul. När du skriver hjälp med boende, är det ett rum i en korridor?;) tanken är att sambon ska med och jobba nämligen :)
Jo det var ett rum i en korridor, dock nyrenoverat, centralt och alldeles intill campus. Beroende på var du vill studera så kanske det inte är något problem att hitta ett eget boende. Tänk dock på att om du/ni tänkt bo i en större mångmiljonstad och vill slippa sitta på tunnelbanan 45 minuter varje morgon, får ni kanske vara beredda på att öppna stora plånboken. Det är inte bara i sverige det kostar att bo centralt. :)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Gjorde en utlandstermin när jag pluggade på högskolan. Allt fixades av skolan. Helt klart en bra erfarenhet och ser bra ut på CV't om inte annat :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jo det var ett rum i en korridor, dock nyrenoverat, centralt och alldeles intill campus. Beroende på var du vill studera så kanske det inte är något problem att hitta ett eget boende. Tänk dock på att om du/ni tänkt bo i en större mångmiljonstad och vill slippa sitta på tunnelbanan 45 minuter varje morgon, får ni kanske vara beredda på att öppna stora plånboken. Det är inte bara i sverige det kostar att bo centralt. :)


Ok. Haha jo så är det ju såklart.. Takvåning i singapore. Blire ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok. Haha jo så är det ju såklart.. Takvåning i singapore. Blire ;)
Haha nej såklart inte :) Jag bodde i Taipei.

Tänk på att det kanske kan vara svårt att komma in i gemenskapen om du inte bor runt de andra studenterna. En stor del av upplevelsen med utbytestermin ligger imo utanför själva studierna, sedan betyder inte det detsamma som att man måste hänga med och spela beerpong och festa varje kväll... :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Haha nej såklart inte :) Jag bodde i Taipei.

Tänk på att det kanske kan vara svårt att komma in i gemenskapen om du inte bor runt de andra studenterna. En stor del av upplevelsen med utbytestermin ligger imo utanför själva studierna, sedan betyder inte det detsamma som att man måste hänga med och spela beerpong och festa varje kväll... :)


Förstår tanken, frugan tror jag dock inte är så sugen på att dela 9kvm med mig i en studentkorridor ;) haha

Får se hur man kompromissar där. Tanken är ju dock att hon ska jobba så får bli takvåning nära studenthaken :D
 

Calfen

Panerai
Jag pluggade en ekonomikandidat i Uppsala och läste en termin utomlands. Störst chans är nog om du studerar vid ett av de större svenska lärosätena, då det bör finnas fler samarbetsuniversitet och fler platser att söka.
Jag körde CSN lån och bidrag, där en klumpsumma för hela terminen betalades ut innan resan, knappt 50 tusen har jag för mig. Beloppet varierar efter vilket land du ska plugga i och prisnivån där.

Såklart en hel del att fixa och tänka på innan man sticker iväg men om du pluggar genom ett utbytesprogram så får du mycket serverat i form av boende och liknande.

Om du får chansen tycker jag absolut att du ska ta den, det var det bästa halvåret i mitt liv! :)

Pluggade också en ekonomikandidat i Uppsala och gjorde min utlandstermin i Prag, mycket kul!
 
Topp