Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Styr en oerfaren pojkvasker på rätt väg

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lasselito, 24 juli 2016.

1. Lasselito
    Trådstartare

Lasselito Torpare

Från:
    Lund
    God eftermiddag Klocksnack!

Jag är en 18-åring som varit intresserad av klockor en stund nu och det börjar bli dags för mig att inhandla den första, men jag är kluven.
    Mitt intresse började med att jag blev kär i en Omega Speedmaster.

Har sparat undan pengar ett tag nu och har tänkt att spendera under 30 tusen på första klockan.

Omega Speedmaster Professional

Speedyn är min nr 1 i nuläget och jag älskar verkligen hur klockan ser ut och dess historia. Har varit i butik och provat klockan och kunde där fastställa att det var rätt klocka för mig. Men den har en stor nackdel, det verkar vara omöjligt att få tag på den på den svenska marknaden.

Jag har letat ett tag och för att få tag på den i min prisklass verkar man behöva vända sig utomlands eller köpa en klocka i risigt skick. Här har jag två frågor:
    Om det visar sig att jag en dag tappar förälskelsen för klockan och vill sälja, hur väsentligt är det då att man köpte den med papper och box?
    Och sedan undrar jag vad ni har för erfarenheter av olika sätt att köpa klockor på? (Chrono24.se, AD, gråhandlare etc.) Vad rekommenderar ni och vad bör man akta sig för?

Hoppas ni kan svara på mina frågor och göra mig lite visare.
    Allt gott
    Lasselito

theargonaut gillar detta.
  2. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    För vissa är Box och papper ett måste så jag hade lagt till en slant för att få komplett klocka OM risken finns att den flippas...

3. hampuseriksson

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Alltså du kan få en helt ny Moonwatch för 29 från en italiensk handlare på c24. Med trusted checkout.

ZtaFfaN, Dru, Gummo och 1 annan gillar detta.
  4. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
  5. JayJay

JayJay Biskop

Enligt Nymans prislista kostar det från 7000:- med en helservice på dessa. Vid köp av beg bör du alltid räkna med att den kan ha behov av det. Är helt säker på att du kan hitta dessa ny i butik och få bra rabatt. Jag hade nog börjat med att undersöka den möjligheten.

slimjim gillar detta.
  6. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Hej och välkommen till forumet.
    Du säger att du inte vill lägga mer än 30k och det har jag givetvis all respekt för. Men om du ser på gråhandelssidan så säljer de nya speedy pro för 34k. Det innebär att de ligger 20% under listpriset. Med detta sagt så verkar det ju garanterat att finnas marginal på modellens prissättning. Jag skulle nog överväga att gå upp någon tusning till och köpa nytt inom landet. Nytt är alltid nytt, och risken att bli lurad minskar samtidigt som att det är en fantastisk känsla köpa nytt.
    Jag skulle även vända mig till forumsponsorerna nymans och eriksons och ödmjukt förklara läget och se om de kunde matcha eller iaf närma sig urets pris. Om du känner att du är på väg att bli än mer klockintresserad så kan det vara en god ide att börja upprätta en relation till AD/ ÅF.

http://www.uret.se/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-first-man-on-moon-p-334.html

Rojalisten, ZtaFfaN, Dru och 5 andra gillar detta.
  7. Wiliamo

Wiliamo Präst

Konungen har talat! Nä men seriöst, instämmer helt och hållet med slimmen. Bra tips!

slimjim gillar detta.
  8. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Precis! Tycker allt fler borde kolla med våra sponsorer o övriga AD först.

tissoter, hampuseriksson och slimjim gillar detta.
  9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
  10. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Absolut, sen får man inte glömma att de behöver betala för lokaler, personal och säkerhet på ett helt annat sätt. Det medför att de kanske inte kan hålla samma pris. Det får man ju självklart acceptera och förstå. Men att fråga om pris och ge dem möjligheten till sälj är ju inte fel.

Icaras och Räven gillar detta.
  11. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
  12. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Ett mycket gott råd.

13. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Gå till en AD och säg att du drar kortet om de kan släppa en för låt säg 32k, borde inte vara helt omöjligt. Alla med några år på nacken får du som redan nämnts räkna med 7k för service och då är vi uppe i någon tusenlapp från gråhandlarpris.

14. Mekmek

Mekmek Friends of KS

+ 1 på den :)

galácticon gillar detta.
  15. Lasselito
    Trådstartare

Lasselito Torpare

Från:
    Lund
    Det verkar vara en god tanke att ta fram sparbössan då, men det kan ju löna sig i slutändan för det är ju faktiskt roligt att öppna nya paket. :)

16. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Säger inte vad som är rätt eller fel jag uppmärksammar endast alternativen. Bara du vet vad som är rätt.

...Men visst är det kul med paket! :hungry:

17. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Absolut!

18. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
  19. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Problemet verkar vara löst!

Ett alternativ till AD är ju annars att vänta på rätt ex till ok pris här på ks. Precis som annonsen ovan.

20. Lasselito
    Trådstartare

Lasselito Torpare

Från:
    Lund
    Skall in till AD:arna i Malmö nästa vecka tillsammans med en erfaren som moralisk stöd. Hoppas att jag kan få ett OK pris!

slimjim, P-vakten och Zalath gillar detta.
  21. P-vakten

P-vakten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lycka till. Du kommer inte ångra dig, speedyn kommer du aldrig tröttna på ;)

22. Namaste

Namaste Torpare

Hur gick det, har det blivit köp?

Lasselito gillar detta.
  23. Rasmus Andersson

Rasmus Andersson Stadsbo

Från:
    Norrköping
    Om du kollar hans tidigare poster ser du att han verkar ha köpt en Speedmaster Pro (från AD)..

Lasselito och Namaste gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield