• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Viktigt dock att inte blanda ihop kroppsvikt och fettfri massa.

Nej men blir inte G/kg ännu högre om du "ska" ligga på 3.1 FFM översatt till kroppsvikt?

Det framgår inte riktigt varifrån siffran 3,1 kommer ifrån. Tror hursomhelst inte det är många som sitter i den speciella sitsen så att de kan motivera 3g/kg /dag protein-intag..

Nej, det tror inte jag heller. Menade väl mest att det finns tillfällen då det kan vara gynnsamt (tung diet inför tävling t.ex)
 
Isf kör du aminosyror hela förmiddagen bara tills du bryter fastan vid lunch. Sedan en stor middag efter kvällspasset
Efter att ha läst lite om detta så är det tydligen så här man bör göra när man kör morgonpass. Man kör alltså EAA strax innan träningen sedan kör man ca: 10 g varannan timme fram till man bryter fastan vid lunch. Berkhan förespråkade ju BCAA men det verkar vara ganska värdelöst så EAA är nog absolut bäst att köra på verkar det som.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Jag har lite problem med mina armar, får stickande smärtor som vandrar lite hursomhelst, gör sig påtagligt ibland när jag kör bänkpress, axelpress och latsdrags. Jag har sett att det finns armbågsstöd att köpa. Frågan lyder ifall jag skulle prova att köra med armbågsstöd, vilket blir i de flesta övningar där jag lär använda armarna, kan det påverka något negativt längre fram? Har googlat men inte hittat något konkret.
 

morrism

Audemars
Jag har lite problem med mina armar, får stickande smärtor som vandrar lite hursomhelst, gör sig påtagligt ibland när jag kör bänkpress, axelpress och latsdrags. Jag har sett att det finns armbågsstöd att köpa. Frågan lyder ifall jag skulle prova att köra med armbågsstöd, vilket blir i de flesta övningar där jag lär använda armarna, kan det påverka något negativt längre fram? Har googlat men inte hittat något konkret.

Låter som att du klämmer en nerv, antagligen behöver du balansera upp musklerna fram/bak så att inte nerven ständigt ligger i tryck.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Och för att balansera upp det bör du bland annat träna rotatorkuffen. Flera av de musklerna drar ”ner och bak” överarmen och skapar på så vis mer utrymme i leden. Det skadar aldrig att lägga till lite direkt rotatorkuffträning då och då!

Eller att värma upp den inför varje pass. Rätt trevlig försäkring mot en riktigt elak skada som tar dig att komma över.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Undrar om någon har lite tips på övningar/något enklare pass jag kan köra om jag vill prova på lite crossfit-aktig träning? Styrketränar 5-6 dagar i veckan som det är nu, mest för volym, men skulle kunna tänka mig att trappa ner det något och väva in lite mer metabolisk träning. Behöver öka min uthållighet lite och det finns mycket jag gillar med hela crossfit-konceptet.
 
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Kul tråd!
Tävlar i klassisk styrkelyft i -66 kg.
180 cm / 63 kg
Böj: 135 kg
Bänk: 85 kg
Mark: 182,5 kg

Ska succesivt försöka gå upp i -74 kg, är egentligen alldeles för lång för både -66 kg och -74 kg men får ta ett steg i taget. Har alltid varit en smal kille. Tränar just nu efter lite idéer från styrkelyftstränaren Patrik Andersson och planerar att fortsätta med det upplägget så länge jag gör framsteg. Bänken går trögt men i marken och böjen så tuffar det på. :)
 

Connor94

Omega
23 år
189cm
112kg

Mark:250kg
Bänk:150kg
Böj: 190kg

Kanske tävlar i framtiden men inget som lockar för tillfället, älskar mat för mycket:D
Snapchat-2138690529.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Undrar om någon har lite tips på övningar/något enklare pass jag kan köra om jag vill prova på lite crossfit-aktig träning? Styrketränar 5-6 dagar i veckan som det är nu, mest för volym, men skulle kunna tänka mig att trappa ner det något och väva in lite mer metabolisk träning. Behöver öka min uthållighet lite och det finns mycket jag gillar med hela crossfit-konceptet.
Anyone? Annars kanske någon kan peka mig lite i rätt riktning där jag kan lära mig lite mer och kanske kan hitta lite enklare pass
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Anyone? Annars kanske någon kan peka mig lite i rätt riktning där jag kan lära mig lite mer och kanske kan hitta lite enklare pass
Eftersom det är så omfattande är det ju svårt att säga exakt vart man ska börja.
Är det styrkan, tyngdlyftningen eller metconsen du vill åt?
Alla kör ju olika. Själv har jag följande upplägg:
1. Oly (ryck/stöt varannan gång)
2. Styrka
3. Gymnastik (muscle ups, ringar, pull ups osv)
4. Metcon
Här är ju alla enklare metcons samlade.
a9cd6a92f113b9821b831074ee3560a1.png
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Eftersom det är så omfattande är det ju svårt att säga exakt vart man ska börja.
Är det styrkan, tyngdlyftningen eller metconsen du vill åt?
Alla kör ju olika. Själv har jag följande upplägg:
1. Oly (ryck/stöt varannan gång)
2. Styrka
3. Gymnastik (muscle ups, ringar, pull ups osv)
4. Metcon
Här är ju alla enklare metcons samlade.
a9cd6a92f113b9821b831074ee3560a1.png
Sant, förstår att det blir lite svårt att komma med bra förslag när jag inte preciserar så mycket. Men det här var skitbra - tack!! Är nog metcons jag främst är ute efter. Blir nog bra att komplettera min nuvarande träning med det, borde bli en rätt ok bredd utan att frångå det jag främst vill (öka volym). :)
 
På vilket sätt är EAA bättre än BCAA, sett till om man inte vill elda ännu mer pengar än endast BCAA?
Vill minnas att jag läst att BCAA saknar de delar som bidrar till muskelbyggande signaler eller något sånt där. Jag minns dåligt och är inte särskilt insatt. Men om man hängt lite på Kolozzeum så har "husguden" King Grub där ganska nyligen beskrivit det och avslutade med orden "helt värdelöst".

EDIT: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227446
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
BCAA och EAA är inga fullvärdiga protein, därför de inte har så stor verkan. Jag skulle aldrig få för mig att köpa något sådant, såvida inte framtida forskning entydigt visar någon vettig effekt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
I teorin fungerar både bcaa och eaa för vad de är till för. Dock tror jag knappast det ger någon större effekt i verkligheten. Får du i dig tillräckligt med protein i kosten finns det ingen anledning, vill du komplettera med mer protein är vassle eller kasein bättre och billigare! :)
 
På vilket sätt är EAA bättre än BCAA, sett till om man inte vill elda ännu mer pengar än endast BCAA?
EAA ger en effekt på muskelprotiensyntesen, det gör inte BCAA. Därmed kan man säga att BCAA är effektlöst. Enkelt uttryckt så ger BCAA en signal som sedan inte kan vidarebefordras till muskeltillväxt, fördelningen av aminosyror är ofördelaktig.

BCAA kan minska nedbrytningen av muskler något, eftersom man vid intag får en förhöjning av insulin. Insulin är i den aspekten antikatabolt. Men vill man bygga muskler genom muskeproteinsyntes funkar inte ens BCAA i teroin, det gör dock EAA men inte lika effektivt som vassle. Dock kan det finnas en poäng att ta EAA isf vassle om man nu skulle gå på en extremt kalorisrestrktiv diet, annars är vassle mycket effektivare för att bygga muskler.
 

Belfort

Omega
EAA ger en effekt på muskelprotiensyntesen, det gör inte BCAA. Därmed kan man säga att BCAA är effektlöst. Enkelt uttryckt så ger BCAA en signal som sedan inte kan vidarebefordras till muskeltillväxt, fördelningen av aminosyror är ofördelaktig.

BCAA kan minska nedbrytningen av muskler något, eftersom man vid intag får en förhöjning av insulin. Insulin är i den aspekten antikatabolt. Men vill man bygga muskler genom muskeproteinsyntes funkar inte ens BCAA i teroin, det gör dock EAA men inte lika effektivt som vassle. Dock kan det finnas en poäng att ta EAA isf vassle om man nu skulle gå på en extremt kalorisrestrktiv diet, annars är vassle mycket effektivare för att bygga muskler.

Ska bli fint när allmänheten inser att hela NOCOO/BCAA-industrin är "fejk". Mängden NOCCO-burkar man ser varje dag i omklädningsrummet är horribelt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ska bli fint när allmänheten inser att hela NOCOO/BCAA-industrin är "fejk". Mängden NOCCO-burkar man ser varje dag i omklädningsrummet är horribelt.
Ja när folk inser att man kan köpa koffeintabletter för några kronor styck och en burk light-läsk för några kronor istället.
Dricker man nocco för att bli ”pigg” eller för att för att det är gott är det bara bullshit!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ja när folk inser att man kan köpa koffeintabletter för några kronor styck och en burk light-läsk för några kronor istället.
Dricker man nocco för att bli ”pigg” eller för att för att det är gott är det bara bullshit!
Man ska dock inte underskatta den psykiska effekten. Samt belöningssystemet vid träning.

Även om det ger begränsad effekt kan det bidra mycket till brukaren.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Samma belöningssystem av koffein eller läsk för sig? Dock 18kr billigare/gång
Ja precis det ger säkert samma effekt prestationsmässigt.
Men vissa tycker väl det är viktigt.
Och om det gör att dom går till träninge. Är det väl en bra grej ? Sen är väl inte 20 kr speciellt mycket även om man tränar ca 3 ggr i veckan.

Personligen kör jag veganskt proteinpulver.
 

Belfort

Omega
Ja precis det ger säkert samma effekt prestationsmässigt.
Men vissa tycker väl det är viktigt.
Och om det gör att dom går till träninge. Är det väl en bra grej ? Sen är väl inte 20 kr speciellt mycket även om man tränar ca 3 ggr i veckan.

Personligen kör jag veganskt proteinpulver.
20kr skulle jag säga är väldigt mycket för varje träningstillfälle.
För 60kr så får man 50st koffeintabletter av kemisk variant hos apoteket.
Om man snittar 200 pass per år och ska dricka nocco till varje så är man uppe i 4000kr.
Sen är ju inte läsk av den typen speciellt skonsam för tänderna heller. Så man får räkna med härliga frätskador också.
 
Topp