• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

rickards

Rolex
2-Faktor
Ja helt klart. Men har lärt mig hitta glädjen i att bara vara på gymmet och lyfta för det är kul i sig. Förr stirrade jag mig ofta blind på styrkan och hela dagen var misslyckad om jag inte var stark i marken det passet.
Låter bra. Själv är jag för gammal och har för mkt annat att göra för att hinna träna som jag egentligen vill, Gett upp på att jaga rekord 😊
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Låter bra. Själv är jag för gammal och har för mkt annat att göra för att hinna träna som jag egentligen vill, Gett upp på att jaga rekord 😊

Jag har nog på sin höjd 10 bra år till innan ålder kommer bli en faktor. Får försöka ta vara på sånt men efter 30 kände jag blev tvungen att ta det mer försiktigt och stelnade till mer. Så lägger sedan ett par år tillbaka ca 30min per dag på stretching.
 

injection

Omega
”Pump”
IMG_1738.jpeg
 

injection

Omega
Som mina lår ungefär 😁
Maxade verkligen armar den dagen, ser inte alls ut så i verkligheten när man är avslappnad och inte har pump. Många fitness influensers är inte ärliga om detta och tar bilder direkt efter träningen i speciella ljusförhållanden och sedan säljer skitsnack till random människor , och resten som går på 💉 och påstår vara naturliga ska jag inte ens prata om 🤢
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Maxade verkligen armar den dagen, ser inte alls ut så i verkligheten när man är avslappnad och inte har pump. Många fitness influensers är inte ärliga om detta och tar bilder direkt efter träningen i speciella ljusförhållanden och sedan säljer skitsnack till random människor , och resten som går på 💉 och påstår vara naturliga ska jag inte ens prata om 🤢
Visst är det så. Men köttig klubba hur som 😊
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Maxade verkligen armar den dagen, ser inte alls ut så i verkligheten när man är avslappnad och inte har pump. Många fitness influensers är inte ärliga om detta och tar bilder direkt efter träningen i speciella ljusförhållanden och sedan säljer skitsnack till random människor , och resten som går på 💉 och påstår vara naturliga ska jag inte ens prata om 🤢

Stått bredvid dessa töntar i gymmet alltför många gånger och de är inte särskilt imponerade i verkligheten. Många är väldigt små och taniga och formen är inte alls så bra som den ser ut på en överredigerad instagrambild. Dom enda som jag blivit imponerad av är vissa CBB och CF atleter som kör hårt och gör sin grej. Men det är ju snubbar som väger 95-100kg scenvikt också. Resten känns mest som små vättar med mindervärdeskomplex om jag ska vara ärlig.
 

injection

Omega
Stått bredvid dessa töntar i gymmet alltför många gånger och de är inte särskilt imponerade i verkligheten. Många är väldigt små och taniga och formen är inte alls så bra som den ser ut på en överredigerad instagrambild. Dom enda som jag blivit imponerad av är vissa CBB och CF atleter som kör hårt och gör sin grej. Men det är ju snubbar som väger 95-100kg scenvikt också. Resten känns mest som små vättar med mindervärdeskomplex om jag ska vara ärlig.
Helt rätt! ✅
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Ligger galet sjuk nu så är verkligen inte optimistisk men tipsen är fortfarande välkomna såklart 💪🏻
Första passet sedan insjuknandet. Kände mig riktig stark innan sjukdom. Nu känner jag mig superklen och vinglig. Varken kroppen eller psyket är där det var för 10 dagar sedan. Känns som jag ska vara glad om jag är tillbaka där jag var i början på december mot årsslutet.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Första passet sedan insjuknandet. Kände mig riktig stark innan sjukdom. Nu känner jag mig superklen och vinglig. Varken kroppen eller psyket är där det var för 10 dagar sedan. Känns som jag ska vara glad om jag är tillbaka där jag var i början på december mot årsslutet.
Om man inte är jätteformtoppad eller elitidrottare brukar det i regel ta ungefär lika lång tid att komma tillbaka som man varit sjuk av min erfarenhet. Skillnad såklart om varit helt sängliggandes i 10dagar eller "bara" förkyld och ändå varit uppe och rört på sig men inte tränat.

Det första passen är såklart hemska men det brukar gå snabbare än man tror, värre med kondition än styrka. Kämpa på!
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Om man inte är jätteformtoppad eller elitidrottare brukar det i regel ta ungefär lika lång tid att komma tillbaka som man varit sjuk av min erfarenhet. Skillnad såklart om varit helt sängliggandes i 10dagar eller "bara" förkyld och ändå varit uppe och rört på sig men inte tränat.

Det första passen är såklart hemska men det brukar gå snabbare än man tror, värre med kondition än styrka. Kämpa på!
Var mer eller mindre sängliggandes i ca 4 dagar följt av klassiska förkylningssymtom i ca 1v. Tror det var Covid pga smak och lukt som försvann. Jag kommer i vilket fall inte satsa mot 100kg bänk i mellandagarna. Ska ta det men siktar mot slutet på Jan 😊
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Har ni erfarenhet av smärta i it-band eller "gtps"-liknande smärta från knäböj?

Böjer jag för ofta eller tungt kommer det som ett brev på posten. Alltid höger sida.

Min gissning är att gluteus inte håller emot ordentligt och mitt höger knä roterar då in mot kroppen.

Övningar som jag upplever hjälper till åt rätt håll: Bulgarian splitsquat, musslan med gummiband, sidgång med gummiband, enbensmarklyft.

Det går oftast bra under programmen. När jag närmar mig max eller förbi så kommer smärtan, och då går det ruskigt fort. Från en dag till en annan typ.

Edit: jag har självklart varit hos fysioterapeut. Han har identifierat smärtan som beskrivet ovan, men han verkar lite osäker på hur jag ska kunna leva ett böjarliv. Borde kanske byta till en mer styrkelyft-inriktad fysioterapeut.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har ni erfarenhet av smärta i it-band eller "gtps"-liknande smärta från knäböj?

Böjer jag för ofta eller tungt kommer det som ett brev på posten. Alltid höger sida.

Min gissning är att gluteus inte håller emot ordentligt och mitt höger knä roterar då in mot kroppen.

Övningar som jag upplever hjälper till åt rätt håll: Bulgarian splitsquat, musslan med gummiband, sidgång med gummiband, enbensmarklyft.

Det går oftast bra under programmen. När jag närmar mig max eller förbi så kommer smärtan, och då går det ruskigt fort. Från en dag till en annan typ.

Edit: jag har självklart varit hos fysioterapeut. Han har identifierat smärtan som beskrivet ovan, men han verkar lite osäker på hur jag ska kunna leva ett böjarliv. Borde kanske byta till en mer styrkelyft-inriktad fysioterapeut.
Ganska vanligt att man blir "stel" och överansträngd i senstråket som löper på utsidan låret, dvs it bandet som går från gluteus och fäster vid utsidan av knät.
Antingen är man lite för svag i gluteus och den blir överansträngd eller så är den lite för stark och överaktiv, i din beskrivning låter det lite som att du kanske är lite för svag / står i en tuffare position för att kunna trycka isär knäna när du böjer.

Beroende på hur man ser ut och hur mycket man vill laborera med sin böjstil kan du testa ställa dig liter smalare och mer utåt med tårna istället, så står man i en position där det är lättare att trycka isär knäna.

Jag skulle oavsett testa stretcha glutes och massera senstråket på utsidan lår med en foamroller tex (gör väldigt ont om man är stel men försök slappna av så gott det går) innan varje träningspass för släppa lite spänningar, sen som du redan gör stärka upp i separata övningar. Men se till att vara lite mer elastisk och avslappnad i senstråket innan varje gång du böjer.

Stretchen bör vara någon såhär variant där du får med rotationen av knät
Skärmavbild 2023-12-17 kl. 15.44.30.png



Edit: jag har själv haft smärtor till och från när jag tränat mycket och att massera utsida lår innan varje pass med foamroller har hjälpt väldigt mycket, blir väldigt stel i senstråket och det gör att knäskålen dras utåt i en mindre gynnsam position och skapar smärta i knät.
getty%2F6e497117560a4aec9fd630978b9645a5.jpg
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Ganska vanligt att man blir "stel" och överansträngd i senstråket som löper på utsidan låret, dvs it bandet som går från gluteus och fäster vid utsidan av knät.
Antingen är man lite för svag i gluteus och den blir överansträngd eller så är den lite för stark och överaktiv, i din beskrivning låter det lite som att du kanske är lite för svag / står i en tuffare position för att kunna trycka isär knäna när du böjer.

Beroende på hur man ser ut och hur mycket man vill laborera med sin böjstil kan du testa ställa dig liter smalare och mer utåt med tårna istället, så står man i en position där det är lättare att trycka isär knäna.

Jag skulle oavsett testa stretcha glutes och massera senstråket på utsidan lår med en foamroller tex (gör väldigt ont om man är stel men försök slappna av så gott det går) innan varje träningspass för släppa lite spänningar, sen som du redan gör stärka upp i separata övningar. Men se till att vara lite mer elastisk och avslappnad i senstråket innan varje gång du böjer.

Stretchen bör vara någon såhär variant där du får med rotationen av knät
Skärmavbild 2023-12-17 kl. 15.44.30.png



Edit: jag har själv haft smärtor till och från när jag tränat mycket och att massera utsida lår innan varje pass med foamroller har hjälpt väldigt mycket, blir väldigt stel i senstråket och det gör att knäskålen dras utåt i en mindre gynnsam position och skapar smärta i knät.
getty%2F6e497117560a4aec9fd630978b9645a5.jpg
Tack för utförligt svar! Jag lär ju ha något mekaniskt fel eller fel i tekniken som gör att höger sida blir belastad till den grad att jag får den här inflammationen.

Jag ska testa foamroller. Det ser jag inte fram emot. Annars kanske det bara är att gneta på och skynda långsammast. Känns så otroligt tråkigt att skadorna ska begränsa så.

Förra gången var jag bara borta två månader från tunga böj. Gången innan det sex månader. Nu lär det bli något liknande. Jag har inte så ont den här gången.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Stretcha 30min om dagen och foamrolla 10min så löser du majoriteten av alla problem med rörelse eller skada du har. Inte svårare än så egentligen. Gör det ont när du foamrollar är det en bra indikator på att du är för hård i muskulaturen.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Herre j*vlar, hur ofta kan du köra ett sånt pass? Själv hade man nog fått vila 3v efter det där.
Kör mark en gång per vecka och 6 av 11 veckor är passen sådana, fast med olika vikter. Följer sedan i somras upplägget från boken 531 Forever med 531's Pro BBB i två cykler + en veckas deload, följt av en cykel 351 FSL 5x5 och en veckas 1RM-test.

Deload-veckan är skön.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Stretcha 30min om dagen och foamrolla 10min så löser du majoriteten av alla problem med rörelse eller skada du har. Inte svårare än så egentligen. Gör det ont när du foamrollar är det en bra indikator på att du är för hård i muskulaturen.
Jag har stretchat säte och ökat rörlighet i fotlederna. Nästan dagligen sedan du skrev detta.

Hittade äntligen en foamroller. Det var otroligt obekvämt. Det gjorde mer ont på höger sida.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag har stretchat säte och ökat rörlighet i fotlederna. Nästan dagligen sedan du skrev detta.

Hittade äntligen en foamroller. Det var otroligt obekvämt. Det gjorde mer ont på höger sida.

Snyggt! Kör på med foamroller tills det inte gör ont någonstans längre. Du ska kunna foamrolla överallt på kroppen utan att det gör påtagligt ont. Då är dina muskler i bra skick och är mjuka och fina. :)

Själv har jag äntligen börjat komma tillbaka i marken efter skada. I helgen blev det 6 repetitioner på 220kg och där nöjde jag mig. Behöver dubbla det för att vara tillbaka ordentligt men väldigt glad att jag fick noll smärta. När jag körde 240kg i början på december som i bilden ovan gjorde det fortfarande lite ont nämligen. Får se om man lyckas ta 300kg nån gång under sin livstid.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Efterlängtat köp till hemmagymmet; Kensui Swissers.

Jag passade på att köpa både den raka och 45-gradersvarianten. 45'an är smart för att man kan byta plats på dem för att ändra mellan pronerat och supinerat grepp. Den raka är grym både för pullups och skivstångsrodd.
IMG_6166.jpeg

IMG_6167.jpeg

IMG_6173.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Efterlängtat köp till hemmagymmet; Kensui Swissers.

Jag passade på att köpa både den raka och 45-gradersvarianten. 45'an är smart för att man kan byta plats på dem för att ändra mellan pronerat och supinerat grepp. Den raka är grym både för pullups och skivstångsrodd.
IMG_6166.jpeg

IMG_6167.jpeg

IMG_6173.jpeg

Najs.
Snålo som jag är använder jag en vanlig v-fattnings handtag avsedd för rodd i hiss. Hänger den på skivstången och gör fattigmans-chins.

Vad kostar såna där käcka handtag?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Efterlängtat köp till hemmagymmet; Kensui Swissers.

Jag passade på att köpa både den raka och 45-gradersvarianten. 45'an är smart för att man kan byta plats på dem för att ändra mellan pronerat och supinerat grepp. Den raka är grym både för pullups och skivstångsrodd.
IMG_6166.jpeg

IMG_6167.jpeg

IMG_6173.jpeg
Har också dom (45 grader). Mycket användbara!
 
Topp