• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner Date eller ej?

MJ24

Patek
2-Faktor
Tycker om att tavlan är så "clean" på subben utan datum, men utan datum blir livet svårt.
Så, datum!:)
 

Capo

Omega
2-Faktor
Beror på modell och prisbild. Av alla "discontinued models" spelar det ingen större roll - "alla" är lika nice oavsett datum eller inte, typ. Och äldre är coolare. Men annars är de moderna klassikerna14060m/16610 bra eftersom de påminner om några av de äldre subbarna men är moderna = mindre krångel (inbillar iaf jag mig).

Anledningen till att jag köpte mig en 14060m istället för 16610 är för att jag gillar att den är/upplevs som lite, lite, lite tightare - eller mindre om man så vill (39,5 mm mot 40mm). OBS: Märk väl att det finns 14060M med 2 lines och även 4 - googla så ser du skillnaden. Värt att tänka på. Jag är väldigt nöjd men tror att jag hade varit exakt lika nöjd med en 16610 runt min handled. Att jag glömmer bort datumet i tid och otid är en annan femma - datukomplikationen uppfyller en bra funktion... Men en sub upplevs som mer harmonisk utan datum då den är mer clean, enligt mig.

Med det som sagts ovan skulle jag välja, av de som är i produktion idag, en 114060 (sub c utan datum).
Med andra ord: köp vilken sub som helst. Förr eller senare kommer du antagligen vilja ha något annat eller komplettera en väldigt mångsidig klocka med ännu en. :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tycker de är snyggare utan datum, framför allt nyare modeller. Om du ska köpa en äldre model så är det lite upp till vilken. Sedan är det ganska så avgörande att som du skrev ifall man har flera, själv byter jag ganska så ofta klocka från dag till dag och då är det bara jobbigt med datum. Är inte helt ovanligt i att jag struntar i att ställa datum.
 
Jag har med bubbla och har tyvärr svårt att vänja mig. Bubblan gör det dels otydligt att se datumet från andra vinklar än rakt framifrån. Dessutom tar det bort ifrån ett annars väldigt stilrent utseende. Enda anledningen att jag ändå kan leva med den är för att det är en skrytbubbla som i någon mening kännetecknar Rolex som varumärke.
 

Bolio

Panerai
Med datum och utan bubbla så klart valet är sk.. enkelt säger jag som har en 116610ln själv. Båda du tar upp är bland det bästa du kan bära i den pris gruppen men nya SDn är oslagbar om man inte byter till BP som i mitt tycke faktiskt knäcker SDn men inte med mycket.
Du står inför ett härligt problem som oavsett vad du väljer kommer att lysa upp dina framtida dagar.
Lycka till.
 
Topp