• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submariner eller Sea Dweller?

Zingo

Rolex
IMG_0088.JPG

Dubbelpostar en bild från Lume-tråden. Tänkte den kunde passa här också!
Skulle varit snyggt om datumskivan också hade lumme!
Varför har man inte det? Dyrt?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
How To Deal With A Panicking Rolex Buyer Underwater And On The Surface:
källa scubadiving.com

IMG_9093.JPG


1. Learn to recognize panice,
It’s best to diffuse anxiety before it becomes a full-blown attack. Buyers on the verge of panic often display predictable signs including “wide and unseeing eyes,” meaning their eyes are open very wide in fear, but they don’t recognize your hand signals or attempts to help.


2. Make a cautious approach
When you recognize panicked buyers , approach them carefully but confidenty.

3. Use eye contact and deep breaths
A hand on the shoulder and direct eye contact is one of the most effective ways to calm a panicked buyer.

4. Take charge

For a panicked buyer on the surface who is non-responsive, the safest approach is to place a floatation device like an inflated life ring between you and the victim.

5. Know when to back away
Never sacrifice your own safety for a panicked buyer ; that can cause you to be another potential victim.


Läste precis den här intressanta artikeln om (dykning) och köpa sin första Rolex. Kanske skall vara sticky!? :D

Jag har också varit i samma båt så är det sagt! Gick för en Sub och ångrar mig fortfarande efter 2 år. Hade jag köpt en SD hade jag skrivit samma sak idag dvs as att jag ångrar mig...jämnt skägg!



 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Haft SD i flera omgångar samt även Sub...till slut vann subben för mig då jag tycker de är mer mångsidig o funkar bättre för mig till oavsett vad jag ska göra. Jag gillar att subben har bubbla samt har lite större case. Ihop med en låg höjd blir det en vinnare för mig. @Jim Profit hoppas du får chansen att klämma på båda så du själv kan avgöra vad som passar dig bäst.
 

chrpal

Breitling
Hej! Har själv nu en 114060 och kan bara säga att jag är hur nöjd som helst:) kollade under min klockprocess på SD men tyckte att den var lite topprank på mig. Jag är också en av dem som inte är jätteförtjust i datumbubblan på 116610 då jag själv vill ha en mer clean look. Jag tror att det bästa är ställa sig fråga - hur viktigt är datumfunktionen? Och därmed bubbla eller inte! Om inte datum är viktigt så skulle jag utan tvekan välja 114060. Jag tycker också att submariner i avsaknad av minutindex från kl 3 ger ett mer cleant uttryck vilket tillsammans med avsaknaden av bubblan också är en stor fördel om man nu får för sig att dyka med klockan (får säkert mothugg nu av andra dykare, men låt oss då vara realistiska- idag använder de allra flesta en dykdator för tid, djup, dekotid). Men om man inte vill ha bubblan men måste ha datumfunktionen är ju valet enkelt- SD. Prisskillnaden modellerna emellan är rätt stor vilket jag tycker är obefogat då du får ju enligt min uppfattning lika mycket Rolex och därmed kvalitet oavsett modell.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
16600 är föregångaren till 116600.
Vill du ha nya låset är det 116600 som gäller om det är en Dweller.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Har haft ett antal 5513, 16610, 114060, 16600 och 116600 genom mitt klockliv och har idag kvar 16610LV och 116600 som jag tycker är den perfekta kombon då de är så pass olika men lika ändå.
SD'n med sin semimatta tavla är ruggigt bra. Hög men BRA, så min röst fallet på 116600 trots att en sport-rolle ska ha bubbla :eek:
 
Ja, jag har tidigare haft en äldre LV, en 16610 LV samt en sub tt av nya modellen så lite erfarenhet av sub finnes. :)
Har dock aldrig ägt en "vanlig" sub men det känns lite mer spännande att testa en SD.
Ingen som har en till salu?
 

bluetrain

Cartier
Du ska få ett jättetråkigt svar. Kör nya subben. För då får du microjusteringen på länken. Något du troligtvis efter en tid kommer högskatta i nivå med ditt förstfödda barn, sommarstugan på landet eller känslan som infinner sig efter en riktigt god middag. Sedan kommer du från tid till annan överraska dig själv med frågan "hur kunde jag leva ett drägligt liv innan?". Kanske var det det tråkiga valet men kanske var det också det rätta valet.
 

Kronan

Omega
Du ska få ett jättetråkigt svar. Kör nya subben. För då får du microjusteringen på länken. Något du troligtvis efter en tid kommer högskatta i nivå med ditt förstfödda barn, sommarstugan på landet eller känslan som infinner sig efter en riktigt god middag. Sedan kommer du från tid till annan överraska dig själv med frågan "hur kunde jag leva ett drägligt liv innan?". Kanske var det det tråkiga valet men kanske var det också det rätta valet.
Sea-Dwellern (116600) har också microjustering på länken.
 
Topp