Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tacksam för info kring vacheron.

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80s, 12 maj 2013.

1. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ska vägleda en kamrat som fastnat för vc, men inser att jag inte kan någonting kring vacheron c.
    Min vän kollar på följande klocka

Vacheron Constantin
    Patrimony Traditionnelle Small Model
    Artikelnummer: 25155-000G-9584

Fastnar vid följande

Urverk: Quartz

En klocka för 119000 hos nymans, hur går det till, 120k för en klocka med batteri, har jag missat någpt, visst förstår att märket är dyrt, men kan en klocka vara exklusiv om det är quartz?

2. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    tror att man betalar en stor del av summan för diamanterna

bya gillar detta.
  3. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Ett urverk behöver inte vara fult eller dåligt bara för att det är quartz, precis som det knappast behöver vara fint eller bra för att det är mekaniskt. Självklart kan en klocka vara exklusiv trots att det är ett quartzurverk i, vilket bevisas av att väldigt många (lejonparten?) av ex treenighetens damklockor är just quartzare.

China gillar detta.
  4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

En vanlig anledning är väl också att de är svårt att få små automater att dra upp sig då rotorn blir så liten och lätt.

5. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Borde det inte diska femomenet microrotor herr S? Eller funkar de urverken endast då själva basen till verket är större?

6. China

China Guest

Jo, fast det handlar nog mera om kostnader för tillverkningen, specialutbildad personal och minskade produktionsvolymer, sett från tillverkarnas sida. Det finns en del slimmade/ultratunna automater, fast de utgör en väldigt liten del av utbudet. Några exempel;

http://www.hautetime.com/feature/less-is-more-the-art-of-the-ultra-thin-watch/

7. ZQT

ZQT The Banker

För mig är det helt oförståeligt att lägga 120 laxar på en quartz..?

8. Singular

Varför? Om vi hade släppt ner ett 2824 i klockan, hade det varit OK då?

9. morrism

morrism Friends of KS

Är det ett in-house quartz?

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nja, handlar nog mer om användarvänlighet än kostnader skulle jag tro.

11. China

China Guest

Det beror nog på hur du menar, jag har lite svårt att se hur en quartz i en tunn klocka skulle vara mer användarvänlig vid vardagsbruk, däremot så lär den inte behöva så täta serviceintervaller.

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dra upp och ställa tiden är inget målgruppen är särskilt intresserad av. Speciellt inte om vi ser till damuren där man stöter på quartz oftast.

13. China

China Guest

Det har du givetvis helt rätt i.

14. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Det handlar nog definitivt också om kostnader... Citerar en artikel om richemont/Cartier, som är nog är duktigast i sin prisklass på att använda kvartsurverk... Citat nedan säger inte så mycket men jag uppfattar det som trenden mot mekaniskt och hantverk fortsätter, pga consumer awareness eller whatever. Du kan köpa en Bulova precision för 1500kr och få svepande urvisare och exakthet på 15 sekunder/År. Sitter det ett Geneva seal på Vacherons urverk? : o

''
    Revenue from the company’s jewelry unit, which includes Cartier, slowed to 8 percent in the third quarter from 20 percent in the first half. The gross margin of a stainless steel quartz Cartier watch, which uses a battery, is 80 percent, compared with about 65 percent for a gold, automatically winding watch from the same brand, he estimates.
    ''

Artikeln: http://www.jingdaily.com/chinas-luxury-watch-market-not-nearly-as-grim-as-it-may-seem/23293/

15. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ok, tack alla för svar!
    Min kontenta är då oförändrad, supersnygg klocka men går fetbort pga batteridriften!

16. Singular

Är du en av de tilltänkta köparna...?

17. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Straight outa dullsville... har VC gjort nån klocka värd namnet efter 222?

Dressarna från 40-60-talet har ju ofta egen karaktär, sköna dropp-luggar el en kul kantighet...

Men nu? Mittfåran deluxe till landstingsrådlöner... hrmmpff

Mårtenssons ur Brookfield