• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tacksam för info kring vacheron.

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum
D

Deleted member 1265

Guest
Ska vägleda en kamrat som fastnat för vc, men inser att jag inte kan någonting kring vacheron c.
Min vän kollar på följande klocka

Vacheron Constantin
Patrimony Traditionnelle Small Model
Artikelnummer: 25155-000G-9584

chq7IDJ.jpg


Fastnar vid följande

Urverk: Quartz

En klocka för 119000 hos nymans, hur går det till, 120k för en klocka med batteri, har jag missat någpt, visst förstår att märket är dyrt, men kan en klocka vara exklusiv om det är quartz?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ska vägleda en kamrat som fastnat för vc, men inser att jag inte kan någonting kring vacheron c.
Min vän kollar på följande klocka

Vacheron Constantin
Patrimony Traditionnelle Small Model
Artikelnummer: 25155-000G-9584



Fastnar vid följande

Urverk: Quartz

En klocka för 119000 hos nymans, hur går det till, 120k för en klocka med batteri, har jag missat någpt, visst förstår att märket är dyrt, men kan en klocka vara exklusiv om det är quartz?

Ett urverk behöver inte vara fult eller dåligt bara för att det är quartz, precis som det knappast behöver vara fint eller bra för att det är mekaniskt. Självklart kan en klocka vara exklusiv trots att det är ett quartzurverk i, vilket bevisas av att väldigt många (lejonparten?) av ex treenighetens damklockor är just quartzare.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ett urverk behöver inte vara fult eller dåligt bara för att det är quartz, precis som det knappast behöver vara fint eller bra för att det är mekaniskt. Självklart kan en klocka vara exklusiv trots att det är ett quartzurverk i, vilket bevisas av att väldigt många (lejonparten?) av ex treenighetens damklockor är just quartzare.

En vanlig anledning är väl också att de är svårt att få små automater att dra upp sig då rotorn blir så liten och lätt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Borde det inte diska femomenet microrotor herr S? Eller funkar de urverken endast då själva basen till verket är större?
 
C

China

Guest
En vanlig anledning är väl också att de är svårt att få små automater att dra upp sig då rotorn blir så liten och lätt.

Jo, fast det handlar nog mera om kostnader för tillverkningen, specialutbildad personal och minskade produktionsvolymer, sett från tillverkarnas sida. Det finns en del slimmade/ultratunna automater, fast de utgör en väldigt liten del av utbudet. Några exempel;

http://www.hautetime.com/feature/less-is-more-the-art-of-the-ultra-thin-watch/
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
För mig är det helt oförståeligt att lägga 120 laxar på en quartz..?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
C

China

Guest
Nja, handlar nog mer om användarvänlighet än kostnader skulle jag tro.

Det beror nog på hur du menar, jag har lite svårt att se hur en quartz i en tunn klocka skulle vara mer användarvänlig vid vardagsbruk, däremot så lär den inte behöva så täta serviceintervaller.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dra upp och ställa tiden är inget målgruppen är särskilt intresserad av. Speciellt inte om vi ser till damuren där man stöter på quartz oftast.
 

Clocksauce

Cartier
Det handlar nog definitivt också om kostnader... Citerar en artikel om richemont/Cartier, som är nog är duktigast i sin prisklass på att använda kvartsurverk... Citat nedan säger inte så mycket men jag uppfattar det som trenden mot mekaniskt och hantverk fortsätter, pga consumer awareness eller whatever. Du kan köpa en Bulova precision för 1500kr och få svepande urvisare och exakthet på 15 sekunder/År. Sitter det ett Geneva seal på Vacherons urverk? : o

''
Revenue from the company’s jewelry unit, which includes Cartier, slowed to 8 percent in the third quarter from 20 percent in the first half. The gross margin of a stainless steel quartz Cartier watch, which uses a battery, is 80 percent, compared with about 65 percent for a gold, automatically winding watch from the same brand, he estimates.
''

Artikeln: http://www.jingdaily.com/chinas-luxury-watch-market-not-nearly-as-grim-as-it-may-seem/23293/
 
D

Deleted member 1265

Guest
Ok, tack alla för svar!
Min kontenta är då oförändrad, supersnygg klocka men går fetbort pga batteridriften!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Straight outa dullsville... har VC gjort nån klocka värd namnet efter 222?

Dressarna från 40-60-talet har ju ofta egen karaktär, sköna dropp-luggar el en kul kantighet...

Men nu? Mittfåran deluxe till landstingsrådlöner... hrmmpff
 
Topp