• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Telda-kronograf på Kaplans

Brogren

Cartier
Jag har fått upp ögonen för en kronograf på Kaplans auktion som sker på lördag.
Tänkte kasta lite frågor om skick och historia om just märket "Telda". Har inte sett märket innan och tänkte kolla om någon här har ägt en Telda någon gång. Verket som sitter i är ett Venus 188 som Breitling använt sig av flitigt på deras kronografer om jag inte missuppfattat det.
Sen lär ju service behövas på en 50-talare också för att rucka och få allting rulla fint.
Fullkomligt älskade visarna och tavlan. Synd bara att det verkar vara lite korrision på visarna. Någon som skulle kunna uppskatta om det går att göra rent eller om det är ett lost cause?

Tackar på förhand och håller tummarna att ingen här har bjudit på den så jag har fritt fram!

i5t08h.jpg

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2592/vara/991579
 

fc2

Rolex
Också tittat lite på den men kommer avstå. Letar nästan enbart efter klockor med Lemania CH27 i vilket denna inte har.

Tycker att guldöverdraget börjat släppa vid "lugs:en" vilket jag inte gillar. Ang. korrosion på visarna tror jag man kan göra något åt det om det inte är alltför illa. Sedan om det går att hitta delar till vilket urverk som nu visar sig sitta i denna är en annan sak man bör ha i åtanke.
 
Topp