Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Telda-kronograf på Kaplans

Diskussion i 'Vintage' startad av Brogren, 6 december 2013.

1. Brogren
    Trådstartare

Brogren Friends of KS

Jag har fått upp ögonen för en kronograf på Kaplans auktion som sker på lördag.
    Tänkte kasta lite frågor om skick och historia om just märket "Telda". Har inte sett märket innan och tänkte kolla om någon här har ägt en Telda någon gång. Verket som sitter i är ett Venus 188 som Breitling använt sig av flitigt på deras kronografer om jag inte missuppfattat det.
    Sen lär ju service behövas på en 50-talare också för att rucka och få allting rulla fint.
    Fullkomligt älskade visarna och tavlan. Synd bara att det verkar vara lite korrision på visarna. Någon som skulle kunna uppskatta om det går att göra rent eller om det är ett lost cause?

Tackar på förhand och håller tummarna att ingen här har bjudit på den så jag har fritt fram!

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2592/vara/991579

2. fc2

fc2 Borgare

Också tittat lite på den men kommer avstå. Letar nästan enbart efter klockor med Lemania CH27 i vilket denna inte har.

Tycker att guldöverdraget börjat släppa vid "lugs:en" vilket jag inte gillar. Ang. korrosion på visarna tror jag man kan göra något åt det om det inte är alltför illa. Sedan om det går att hitta delar till vilket urverk som nu visar sig sitta i denna är en annan sak man bör ha i åtanke.

3. Brogren
    Trådstartare

Brogren Friends of KS

Det var ett cal venus 188 enligt Kaplans iallafall. Det borde inte vara större problem.

Mvh, Brogren

4. _jonte

_jonte Friends of KS

Tycker den är fin. Men man ska komma ihåg att den är guldpläterad och det är en del skav igenom på bandhornen.

Brogren gillar detta.
  5. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jag håller med -jonte! Den är rätt sliten när man tittar närmare!
    Tavlan ser ju dock välmående ut!