• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Testfotografering med macroobjektiv

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag blev lite nyfiken på trådarna som handlar om klockfotografering. Jag är en amatörfotograf så jag förstår inte alla detaljer som det skrivs om, men jag är nyfiken på att prova mig fram. De här bilderna är tagna med ett Nikon originalobjektiv med fast optik för macrofotografering /eller micro som det heter på Nikonspråk). Objektivet kostar ca 9000 kr så det är i proffsklassen, men det är inte jag. Mina reflektioner som ni kan se på bilderna är att det otroligt kort skärpedjup. Det kan vara några millimeter som det är skärpa, sen är resten oskarpt. Kanske är det inte många klockor som visar sin bästa sida eftersom alla detaljer syns, varenda liten repa, fett och små slag. Samtidigt kan vissa bilder bli väldigt intressanta och snygga. Det är kul att se att detaljerna är så välgjorda även när man tittar på klockan med en syn som min egen blick inte klarar av. Det blir vackert med extrema närbilder men också otroligt avslöjande. Sen tror jag man ska fota utan blixt utomhus eller med bra dagsljus. Det skulle vara kul att se fler lägga ut riktiga närbilder.

https://klocksnack.se/KineticUploader/up.html#
http://i.imgur.com/9Y5hjqR.jpg
 

max

Dancing Queen
5oT0XEG.jpg
9Y5hjqR.jpg

Macro är roligt, glöm inte sätta fokus, fundera på vad du vill visa, just nu har man ingenstans att vila blicken i bilderna då de saknar superskärpa. Stativ och fjärrutlösare/fördröjd är ett måste för att få till skärpan ordentligt, helst med spegellås om kameran har det. Att handhålla för macro är mer eller mindre omöjligt, sorry. Och glöm inte putsa både klockan och linsen då varje dammkorn syns (sen syns även du i reflexen på bilden :)
Lycka till i fortsatt labbande :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att få bättre skärpedjup:
1: Fota nära ett fönster, men dra ner persiennen så direkt solljus inte träffar.
2. Ställ kameran på A och välj F5
3. Tryck på LV och ställ skärpan manuellt.
4:Använd timerfunktionen.
5: Fota aldrig med blixt.

Det finns massa bra guider här på forumet. Kör hårt! Makro är cool!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen. Jag kan låsa spegeln, men har aldrig förstått vitsen. Att stativ är viktigt visste jag inte. Jag ser det bara som en utmaning att det är så mycket att lära. Fördelen med digital fotografering är att det blir så mycket bilder att hålla reda på. Visar några fler försök att dramatisera i bilderna. Tack!

http://i.
pOFW8Jy.jpg
imgur.com/
trcsuqo.jpg
TLCoSYt.jp
yKr4eAZ.jpg
g
5sAYEdT.jpg
VKKZnTQ.jpg
 

leicaphile

Panerai
För att få bättre skärpedjup:
1: Fota nära ett fönster, men dra ner persiennen så direkt solljus inte träffar.
2. Ställ kameran på A och välj F5
3. Tryck på LV och ställ skärpan manuellt.
4:Använd timerfunktionen.
5: Fota aldrig med blixt.

Det finns massa bra guider här på forumet. Kör hårt! Makro är cool!

f/5 på en APS-C eller FF kamera? Du behöver närmare F/16 för att få användbart skärpedjup i de flesta fall vid sån här fotografering.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
f/5 på en APS-C eller FF kamera? Du behöver närmare F/16 för att få användbart skärpedjup i de flesta fall vid sån här fotografering.

Det beror ju på vad man har för objektiv. Själv kör jag med en DX-makera och ett fast 35mm objektiv. Om man har ett objektiv som klarar dåliga ljusförhållanden, så kan det ta in tillräckligt med ljus även under en kort slutartid. För mitt objektiv räcker F5 för att få tillräckligt skärpedjup under halvkassa ljusförhållanden (ljust ute, persiennen nere). Du får testa olika F-inställningar. Om du drar upp värdet på F, så ökar slutartiden. Jag får alltså korta slutartider även med ett högre F-värde.
-Men det vet du ju.
 

leicaphile

Panerai
Då skulle jag välja blixt + mindre bländare (större f-number) alternativt stativ. Sedan kan du även öka ISO ganska rejält med moderna kameror; fotar ofta ISO 3200 med min 5D för säljannonser då jag inte orkar dra fram studioblixtarna och bilderna inte ska vara särskilt stora ändå. :)

Bör tillägga att ovanstående kommentarer från mig gäller "äkta" macro dvs när du närmar dig 1:1. Närbilder vid typ 5:1 eller liknande kräver inte lika små bländartal. Men sista bilden ovan är ett bra exempel på nåt som skulle se bra mycket bättre ut vid f/16 eller tom 22...
 
Topp