• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Testfotografering med macroobjektiv

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag blev lite nyfiken på trådarna som handlar om klockfotografering. Jag är en amatörfotograf så jag förstår inte alla detaljer som det skrivs om, men jag är nyfiken på att prova mig fram. De här bilderna är tagna med ett Nikon originalobjektiv med fast optik för macrofotografering /eller micro som det heter på Nikonspråk). Objektivet kostar ca 9000 kr så det är i proffsklassen, men det är inte jag. Mina reflektioner som ni kan se på bilderna är att det otroligt kort skärpedjup. Det kan vara några millimeter som det är skärpa, sen är resten oskarpt. Kanske är det inte många klockor som visar sin bästa sida eftersom alla detaljer syns, varenda liten repa, fett och små slag. Samtidigt kan vissa bilder bli väldigt intressanta och snygga. Det är kul att se att detaljerna är så välgjorda även när man tittar på klockan med en syn som min egen blick inte klarar av. Det blir vackert med extrema närbilder men också otroligt avslöjande. Sen tror jag man ska fota utan blixt utomhus eller med bra dagsljus. Det skulle vara kul att se fler lägga ut riktiga närbilder.

https://klocksnack.se/KineticUploader/up.html#
http://i.imgur.com/9Y5hjqR.jpg
 

max

Dancing Queen
5oT0XEG.jpg
9Y5hjqR.jpg