• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Alpina

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_7827.JPG
Det var på tiden att Alpina fick lite strålkastarljus!
Kan du bjuda på en bild på den med svart urtavla i profil? Är nyfiken på hur glaset ser ut, hur mycket det sticker upp. Fick nämligen hem en lika, fast med ljus tavla idag. Tycker att glaset på min ser lite fel ut, lite för högt. Bild på min kommer senare.
 

Psykel

Patek
Ser ut att vara liknande! Kolla efter märkning FB (Francois Borgel). Kan säkert vara så att Alpina plockade fler boetter från Taubert & Fils. @ignatz svarttavlade boett ser ut att hålla hög kvalitet:) Får väl spö av @NiklasArvid nu om Borgelboetterna skjuter i höjden på Tratten :D
Har tyvärr ingen möjlighet att öppna tiokantiga boetter.
Edit: Jaxa-lock på min guldpläterade, dock. Nån som har koll på vilka KB är?
IMG_6329.JPG
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Har tyvärr ingen möjlighet att öppna tiokantiga boetter.
Edit: Jaxa-lock på min guldpläterade, dock. Nån som har koll på vilka KB är?
IMG_6329.JPG
Ingen aning. @eriksson850 brukar kunna kolla i gamla arkiv och microfiche.

När vi nu ändå har en tråd så får alla kolla om ni har möglig klocka med ett Alpina/Gruen cal 827-verk i. Letar reservdelsverk (komplett balans) till en annan klocka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gamla Alpina är fina grejjer! Här är min Alpina "Calatrava" från 1952 med ett cal 592 som tickar i en boett tillverkad av Taubert & Fils (med uppköpt patent från Borgel). Taubert & Fils gjorde även boetterna till Patek vars stålklockor från tiden brukar vara något dyrare. Sticker ut hakan och påstår att det är svårt att hitta mer kvalitet per krona när det gäller vintageklockor.
IMG_0663.JPG
IMG_0664.JPG
Fel länk?
 
Topp