• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tiderna förändras...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Gick i genom lite bröte bland klocktillbehören, och då hittade jag dessa tre dress ur bland annat. Tänka att man har burit dessa klockor med glädje, men som i dagens läge skulle kännas lite för smått för att ha på sig. Skulle gissa att jag bar dessa på armen någonstans mellan 1988-1991. Var på väg och köpa det populära märket Raymond Weil som hade det lövtunnaste uret på marknaden sas det då. Och om jag inte missminner mig så hette det Othello, Raymond Weil Othello, och det fanns i flertalet utföranden och färger. Men det är kanske någon annan som kommer ihåg ifall det fanns någon som var tunnare en denna varianten.

Raymond Weil Othello.
20120217-170432.jpg


882159_1_l.jpg


Denna vinröda variant av Othello var en klar favorit för min del kommer jag ihåg.
531506_100828182912_3.JPG


Men, men det blev aldrig av, och nu kan jag tycka att det var lite synd faktiskt, lite som med Camel Superchrono modellen blev aldrig av då, men den har jag köpt på mig på senare tid. Här kommer iaf bilder på dessa tre dressade ur, inga dyrgripar men dom är lite kul att ha kvar i alla fall tycker jag, lite kuriosa.

DSC_8141_zpsfd7d8749.jpg


Lite skillnad i storlek på dagens klocka man går omkring med.
DSC_8136_zps364867d6.jpg


DSC_8132_zps596a454c.jpg


DSC_8144_zps7097f092.jpg
 

meo_swe

Audemars
Coola ur! Och som alltid så skriver du ju så otroligt roligt!

Hur tunna/Stora är dessa klockor ungefär?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Coola ur! Och som alltid så skriver du ju så otroligt roligt!

Hur tunna/Stora är dessa klockor ungefär?



TACK BRO!

.............. Kolber 5mm ......................... Yema 4mm ...........................Jean-Louis 5mm
DSC_8146_zpsada325eb.jpg



....................... Kolber 32mm ............. Jean-Louis 34mm ...............................Yema 34mm
DSC_8144_zps7097f092.jpg
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Min far köpte en RW när han tog examen 1988(?) om jag inte minns fel, en dressad guld på stål kvartsare som är min dress klocka nu för tiden, gillar att den är tunn och ganska liten. Ska leta upp en bild och lägga upp.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tyckte den första "guldiga" Othellon såg lite trevlig ut... Är det Quartzare allihopa?
 

DrDre

Patek
Roligt inlägg. Det visar ju tydligt hur smaken ändras över tiden och sådana förändringar kommer vi att fortsätta att se. En intressant följdfråga blir ju vilka klockor är idag i samma situation som RW klockorna ovan. Dvs coolaste katten i sta'n idag, men liiiiite svalare om 20 år?
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Mycket roliga klockor du verkar sitta på, lövtunna...alltid kul med historia kring uren, behåll och plocka fram igen om 10 år:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är du och yonsson som alltid levererar! Måste väl medge att smaken har ändrats till det bättre!!!



TACK så mycket! Kul att det uppskattas, Hehe, jag vet inte om jag är beredd och hålla med, däremot har man väl gott och blivit mer kräsen vad man har på armen tyvärr. För tillfället så passar dom nuvarande klockorna min livsstil lite bättre, du behöver inte bry dig om klockan på samma sätt som ett dressat ur. Med andra ord, klockan kan sitta där den sitter oavsett vilken aktivitet du håller på med, tex: träna, bada, sitta i bastun, duscha osv, väldigt extrema händelser som inte är så vardagliga det är jag medveten om, men ni förstår nog vad jag är ute efter.

Jag gillar alla mina gamla klockor och kommer inte göra mig av med någon, skillnaden från nu och då är väl att man hade sämre ekonomi när man var i 18-22 års åldern, och så brydde jag mig inte om klockan var quartz eller automat . Visst har tanken slagit mig att byta dessa gamla charmknuttar mot tex, Jaeger-LeCoultre, Patek Philippe, Cartier mfl, men som redan sagts, så passar dom klockorna inte mina kriterier för tillfället vad en klocka måste tåla och inte tåla.

Hittade en klocka till som användes mycket, mycket flitigt, och finner vissa liknelser på Cartier Tanks modeller, fast någon kommer naturligt vis att säga att det inte finns några liknelser alls beträffande klockorna men det struntar jag i. Denna Citizen köptes iaf på Nymans UR i Västerås, det var även samma dag som mina ögon för ROLEX blev till. Kan ha vart så tidigt som 1985-1986, och jag vet att jag sa till mig själv, att innan jag fyller 50 ÅR, som blir om 2 år för övrigt, så skall jag äga EN ROLEX! Det löftet har man uppfyllt iaf, denna Citizen gillar jag nog fortfarande lika mycket, tycker nog att den skulle funka lika bra nu 2014 under skjorta och kavaj som den bars på liknande vis 85-86.

Här kommer bild på Citezen Tank klockan, måttet på uret är 30x22mm och den är 4mm tjock.
f30b32b2-9bc7-4f55-86b5-6d0c771519a7_zpse850bd12.jpg


b8b771bd-fe5b-4af5-8911-9c7f919ea7e1_zps0f606644.jpg
 

jabla

Sarlacc
Tycker Certinas town and country modeller är underskattade, funkar perfekt som dressur även idag.
 

paradis

Audemars
Vackert,jag hade den 3e på bild,ock en annan fyrkantig tunn sak.Dom kostade från 3000...Seiko Lasale,hade också något som var jätte tunn.RW,var/är fantastiska.....
 
Topp