• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Till ett fanboys glädje så...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
... Har tydligen Grand Seiko 9S85 Hi Beat utsetts till årets klocka :) Roligt för Seiko.

"The Grand Seiko Hi-Beat 36000 has been announced as European Watch of the Year in the £2,500 - £8,500 category.

The awards ceremony - judged by connoisseur watch collectors, retailers and designers - was organised by the prestigious publication 00/24 Watchworld, which selected just four men's timepieces as the finest in the European markets.

Seiko’s winning design, the Grand Seiko Hi-Beat 36000, was born from Grand Seiko’s desire to create the "best basic" watch in the world and combines the technical pre-eminence of 36,000 beats per hour and a revolutionary, hi-beat calibre, balance spring, that resists both shock and magnetism and results in a timepiece of outstanding accuracy. It retails at £5,000.

David Harnby, director of Seiko UK, said: “Grand Seiko strives to provide lovers of fine watches with the ultimate in functional simplicity and master craftsmanship embodied in a truly classic style. We are delighted that the judging panel of the 0024 European Watch of the Year Awards has recognised true quality and state-of-the-art finishing, which reflects the remarkable value provided by the Grand Seiko collection.”

källa: http://masterjewellers.co.uk/newsdetails.php?id=582
 

Ricrob

Patek
Trevligt för dem/dig!

Säkert en fantastisk klocka mekaniskt/tekniskt sett men herregud, var är känslan!? Seiko har många fina designer i många olika segment men den där var bland det tråkigaste jag sett... En klocka som utan tvekan vänder sig till de inbitna och mest "icke-skrytande" köparna, som betalar över 50k för en klocka som gemene man tror finns att inhandla på Ur&Penn. Inget fel i det, åh nej! Bara mina tankar som flödar.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Till ett fanboys glädje så...

Ricrob skrev:
Trevligt för dem/dig!

Säkert en fantastisk klocka mekaniskt/tekniskt sett men herregud, var är känslan!? Seiko har många fina designer i många olika segment men den där var bland det tråkigaste jag sett... En klocka som utan tvekan vänder sig till de inbitna och mest "icke-skrytande" köparna, som betalar över 50k för en klocka som gemene man tror finns att inhandla på Ur&Penn. Inget fel i det, åh nej! Bara mina tankar som flödar.
Håller faktiskt med, den är väldigt anonym på ett sätt jag personligen inte gillar. Den ser verkligen ut som varenda vanlig Casio Quartz... :/
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Trevligt för dem/dig!

Säkert en fantastisk klocka mekaniskt/tekniskt sett men herregud, var är känslan!? Seiko har många fina designer i många olika segment men den där var bland det tråkigaste jag sett... En klocka som utan tvekan vänder sig till de inbitna och mest "icke-skrytande" köparna, som betalar över 50k för en klocka som gemene man tror finns att inhandla på Ur&Penn. Inget fel i det, åh nej! Bara mina tankar som flödar.

Det är ingen fara, bara ut med åsikterna, det är inte jag som tillverkar GS klockor :) hehe men GS klockor är otroligt svåra att förmedla på bilder, om inte näst intill omöjligt. Men smaken är ju olika :)

bilden på den var inte den bästa. Här är en bättre bild.

8ywUtL0F9p9c1zqrh9IlPq2uo1_r1_500.jpg
 
80talisten skrev:
Ricrob skrev:
Trevligt för dem/dig!

Säkert en fantastisk klocka mekaniskt/tekniskt sett men herregud, var är känslan!? Seiko har många fina designer i många olika segment men den där var bland det tråkigaste jag sett... En klocka som utan tvekan vänder sig till de inbitna och mest "icke-skrytande" köparna, som betalar över 50k för en klocka som gemene man tror finns att inhandla på Ur&Penn. Inget fel i det, åh nej! Bara mina tankar som flödar.

Det är ingen fara, bara ut med åsikterna, det är inte jag som tillverkar GS klockor :) hehe men GS klockor är otroligt svåra att förmedla på bilder, om inte näst intill omöjligt. Men smaken är ju olika :)

bilden på den var inte den bästa. Här är en bättre bild.

8ywUtL0F9p9c1zqrh9IlPq2uo1_r1_500.jpg

Håller med RicRob, den är alltför lik denna Seiko Spirit som kostar ett par tusen för att motivera mig iallafall att lägga det tio dubbla (eller t.om mer) på en VÄLDIGT snarlik...

För mig funkar det inte generellt när ett märke ska vara både i lågprissegmentet och i High End segmentet med samma namn oavsett det gäller klockor eller annat...

Att man kan köpa en klocka från samma märke med samma märke på tavlan hos Ur&Penn för några tusen och gå till Nymans och köpa en från samma märke för 50 000 som ser i princip likadana ut....

MEN jag förstår att finishen måste vara grym och verket fantastiskt men för mig flyger det inte, men för dom som verkligen gillar att flyga under radarn så är det perfekt...

287114d1313583443-stahlband-fuer-seiko-spirit-z-b-sarb033-dscn6620.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Äsch! Var inte så negativa nu :D Jo jag förstår vad ni menar och jag klandrar inte. Men som sagt skillnaden är väl på samma sätt som exempelvis Seiko SKX007-----> Seiko Spork ----->Seiko Sumo-----> Seiko Marinemaster. Bättre kvalitet, bättre finish, bättre detaljer, bättre verk o.s.v. för varje prisnivå. Sen är ju mycket med grejen med GS att dom har hög grad av handarbete och görs i små upplagor. Men som jag sa, - jag förstår allas synpunkter och åsikter.
 

Ricrob

Patek
80talisten skrev:
Äsch! Var inte så negativa nu :D Jo jag förstår vad ni menar och jag klandrar inte. Men som sagt skillnaden är väl på samma sätt som exempelvis Seiko SKX007-----> Seiko Spork ----->Seiko Sumo-----> Seiko Marinemaster. Bättre kvalitet, bättre finish, bättre detaljer, bättre verk o.s.v. för varje prisnivå. Sen är ju mycket med grejen med GS att dom har hög grad av handarbete och görs i små upplagor. Men som jag sa, - jag förstår allas synpunkter och åsikter.
Ja men självklart! Jag tror jag talar för alla som kommenterat, när jag säger att ingen ifrågasätter klockans kvalitet, finish och ingenjörskonsten bakom den. De skulle dock inte skadat att koppla in en designer också! ;) Närå, designen funkar såklart för många, då det är en minst sagt väl använd sådan historiskt, det jag menar är bara att den är "tråkig", alldeles för lik betydligt billigare syskon och som Master säger, lite mer på så mycket pengar skulle jag iaf önska. Men smaken är som sagt delad och det är tur att alla inte springer runt med Submariners! :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Till ett fanboys glädje så...

Ricrob skrev:
... och det är tur att alla inte springer runt med Submariners! :D
Är det inte just det alla utom jag gör härinne?? 1011 poster i "Dagens klocka" och minst 850 är väl Subs?? :wink: (Näää, jag är inte alls avundsjuk! Jag väljer billig quartz för att va udda...)
 

Ricrob

Patek
Re: Sv: Till ett fanboys glädje så...

Camo00 skrev:
Ricrob skrev:
... och det är tur att alla inte springer runt med Submariners! :D
Är det inte just det alla utom jag gör härinne?? 1011 poster i "Dagens klocka" och minst 850 är väl Subs?? :wink: (Näää, jag är inte alls avundsjuk! Jag väljer billig quartz för att va udda...)
Jo, jag tänkte lägga till ett "som alla här" men faktum är att jag inte tycker det är så överväldigande som jag tyckte förr.. :?:
 
Topp