• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wahre

Omega
Hej på er,
detta är alltså ingen ytterligare "var kan jag köpa klocklåda" -tråd, utan mer ett rop på hjälp gällande guidning, materialval osv.
Då jag letat länge efter en schysst låda som kan hålla både klockor och diverse manliga attiraljer så har jag nu gett upp. antar att man helt enkelt måste tillverka detta själv för att bli nöjd. Eftersom jag inte är någon finsnickare eller ingenjör så är tips & idéer väldigt välkomna i denna tråd.
Visst har internet genomsökts ett antal gånger och faktum är liknande lådor finns, problemet är att det tummas alltid på något. Antingen så är det plats för många klockor eller för få, ingen extra förvaring eller för mycket förvaring. Kvalitetsaspekten och materialval är även något som inte har fallit mig i smaken. Den "välkände" tysken Rainer gör fantastiska lådor men alternativen är dessvärre för få när det gäller utformning av utrymmet i lådorna.

Nedan en lekmannamässig skiss över vad jag är ute efter.
Klockloåda.png

Även om ovan inte är en designskiss av Jonathan Ive så kanske ni får en uppfattning om vad jag tänkt mig.

När det gäller materialval så är jag öppen för förslag som sagt. Modell bättre träslag och läder är alltid trevligt, givetvis riktigt glas och ordentliga gångjärn.

Önskar er alla en glad påsk!
 

Wahre

Omega
Nåt jag också funderat på. Egen låda med egen touch, kommer intresserat att följa denna tråd.


Nu vart ja med sugen på testa :) blir att följa detta ämne
Fortsättning följer inom kort... Letar för tillfället efter ett "renoveringsobjekt" på någon vacker låda att omvandla till ovan tänkt Klocklåda. Kommer springa en hel del i antikbutiker och loppisar för att hitta min pärla.
 

Wahre

Omega
Hittat lådan!
Drog förbi en gammal antikurmakare häromdagen och fick honom att plöjja runt på vinden efter något som skulle kunna passa. Lådan i fråga har medföljt vid köpet av butiken och innehöll till ägarens förvåning fonografrullar, vilket är coolt i sig:)
image.jpeg

bilden stulen enbart för att visa exempelbild på fonografrullar
2016-04-05 15.35.29.jpg

2016-04-05 15.35.42.jpg

Behöver absolut lite omvård..
2016-04-06 17.11.11.jpg

Slipning & nedmontering
2016-04-06 17.14.59.jpg
image.jpeg

Nu börjar detaljerna komma fram, tanken är att byta ut spikarna mot andra trevliga mässingsbeslag
image.jpeg
image.jpeg

Ett par timmars jobb med detta igår och en bit på vägen. Nu följer slipning, betsning & båtlackering ett antal gånger.
Uppdaterar tråden genom resans gång!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    140.9 KB · Visningar: 107

Wahre

Omega
Det börjar ta sig..
Gått på med båtlack 3 gånger, slipning mellan varje lager. Tanken är väl om jag orkar att lacka 5-7 gånger. Har även tutat i nya mässingspikar på locket. Då tiden är begränsad pga jobb, nattning av barn, golf, fotboll, mat & berusning så uppdateras denna tråden lite spontant. Tack för ert tålamod.
2016-04-11 18.23.39.jpg
2016-04-11 18.23.46.jpg
2016-04-11 18.23.24.jpg

Mer inom kort....
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Det börjar ta sig..
Gått på med båtlack 3 gånger, slipning mellan varje lager. Tanken är väl om jag orkar att lacka 5-7 gånger. Har även tutat i nya mässingspikar på locket. Då tiden är begränsad pga jobb, nattning av barn, golf, fotboll, mat & berusning så uppdateras denna tråden lite spontant. Tack för ert tålamod.
2016-04-11 18.23.39.jpg
2016-04-11 18.23.46.jpg
2016-04-11 18.23.24.jpg

Mer inom kort....
Ser riktigt bra ut hittills:) bra jobbat
 

Wahre

Omega
Hej kamrater!
Dags att lämna träslöjden för att bekanta sig med slysöjdens värld, kan tänkas jävligt omanligt men ack så fel man kan ha!
Nu följer en bildkavalkad på nattens arbete.
Håll till godo!
2016-04-14 15.37.41.jpg
Inhandlades 2 olika sammetstyger. Dessa är tänkta att kompletera varandra på något sätt.
2016-04-14 15.38.41.jpg

Klockkuddarna börjar ta form och givetvist så använder jag mig av en Rolexkudde för att hitta rätt mått.
2016-04-14 16.35.00.jpg
Lite kläder behöver de allt.
2016-04-14 17.55.40.jpg
2016-04-14 17.55.47.jpg
2016-04-14 18.06.50.jpg
2016-04-14 18.06.59.jpg
2016-04-14 18.07.10.jpg
2016-04-14 15.40.00.jpg

Till kudden i locket använder jag billigt panduro neoprenliknande material tillsammans med standardstoppning. Detta omsveps av sammetstyg importerat ifrån tibet, nä....från vanlig sybutik faktiskt .Sjukt underskattat att besöka dessa butiker och prata strunt med valfri främmande tant, rekommenderas verkligen om tid finns över.
2016-04-14 18.41.08.jpg
2016-04-14 18.41.22.jpg
2016-04-14 18.41.27.jpg
2016-04-14 18.41.40.jpg
För den observante så kan man ( förutom mina fötter skåda) även återkoppla till att jag har valt att skippa glas i locket som ritningen i början visade. Kanske för komplext att lösa och med tanken om att den vackra ådringen på locket skulle gå till spillo..

Nu en liten paus tills jag fått tag på plywood att omvandla till inrede.
 

Oddball

Breitling
Kul projekt, det gör ju att man blir än mer sugen på att bygga något liknande. :)

(lite avis över lådan du fann :wideyed:)
 

Pantzar

Omega
Nja, detta är något som kallas NOMAPAC, används som skydd/stötdämpning på olika industrier och tillverkningar bland annat.
Kikade runt lite och det verkade vara ganska svårt att få tag på..Får ta en sväng till bygghandlaren imon och inhandla lite rörisolering och förhoppningsvis knåpa ihop nått som blir bra.:)
 
Topp