• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timefactors har släppt sin "6105:a"

Mykeys

Cartier
Som många kanske har vetat om har Eddie Platts hållit på att jobba på en "homage" till Seiko 6105. Den är nu släppt och tydligen har det skapat sån anstormning på Timefactors.com att de inte tar emot några beställningar överhuvudtaget just nu. Klockan ser välgjord ut tycker jag, men det är ju omöjligt att slå orginalet!
Undra när första dyker upp på KS...

Här är linken till er som vill läsa mer

http://www.timefactors.com/new.htm

M6h47Ub.jpg


J7oQ9s8.jpg
 

Mattan

Panerai
Nja, har mycket svårt för dessa "hommage" klockor. Visst är den fin, men enbart för att den är en kopia av originalet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nja, har mycket svårt för dessa "hommage" klockor. Visst är den fin, men enbart för att den är en kopia av originalet.

Förvisso. Tur att man har ett original :) Hade jag varit helt utan hade jag nog övervägt en sån här när de kommit ut på beg marknaden.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Mattan

Panerai
Förvisso. Tur att man har ett original :) Hade jag varit helt utan hade jag nog övervägt en sån här när de kommit ut på beg marknaden.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Jo jag har ju också en, som du kanske jag hade köpt en beggad men jag är ganska säker på att jag hade sålt av den efter ett tag och letat rätt på ett original. Det håller liksom inte i längden för mig:stop:
Men för någon som gillar designen och inte gillar vintage med allt vad det för med sig så är det säkert en ok klocka.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hommage eller ej, jag gillar gamla bilar och då blir ju Smiths lite extra kul :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

POO

Panerai
Man kan ju förstå fenomenet när det handlar om extremt dyra och sällsynta klockor men vad tusan är meningen med att göra en homage, klon eller vad man ska kalla det till en så pass lättillgänglig klocka?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Man kan ju förstå fenomenet när det handlar om extremt dyra och sällsynta klockor men vad tusan är meningen med att göra en homage, klon eller vad man ska kalla det till en så pass lättillgänglig klocka?

Och i många fall dyrare än originalet (går ju hitta hyfsat/fina 6105:eek:r för runt 4k om man har tålamod).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Man kan ju förstå fenomenet när det handlar om extremt dyra och sällsynta klockor men vad tusan är meningen med att göra en homage, klon eller vad man ska kalla det till en så pass lättillgänglig klocka?

Tror det finns ett enkelt svar, Eddie Platts vill casha hem från idits på sin credd..
 

KMS

Rolex
Föredrar originalet, känns lite ologiskt att göra en homage/kopia av en klocka på samma prisnivå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmmmmm...
Först och främst, så fattar jag inte riktigt varför man gör en homage på denna eftersom de finns att tillgå hyfsat enkelt och för ungefär samma pris. Det vore smartare att göra en homage på 6105-8000. Sen tycker jag att det är kass att man inte slänger i ett SIINE15 istället för att hålla sig närmare originalet. Vidare tycker jag det är lite löjligt att sälja den på länk. Det hade varit coolare att bara sälja den på waffle eftersom det var det originalet kom med.

Summa summarum: Köper hellre originalet.
 

plattfot

Rolex
Vill inte påstå jag gillar den, men många gånger bättre än 10watches Tsunamiprojekt där man gjorde en 7040 hommage för något år sedan.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hellre denna hommage än en Steinhart Sub, men originalet är ju det bästa såklart.

Vad det gäller utbudet på begagnade 6105 så finns det nog minst 100 ggr fler Rolex Subbar än Seiko original.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Topp