• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timefactorstråden

Case

Panerai
Tjenixen!

I have strayed from the one true path och köpt en ny klocka som inte är Seiko. En Timefactors Speedbird III. Väldigt nöjd med klockan, den överträffade alla förväntningar.

Men nu känner jag mig lite ensam. Ingen tråd att tjöta och visa bilder i. Så jag tänkte testa om det fanns kritisk massa av Timefactors på forumet för att hålla en tråd flytande.

Visa era klockor! Här kommer min
image.jpeg
 

Case

Panerai
Första diskussionsämnet blir;

Vad är det som gör att Timefactors "homage"-klockor känns mer OK än tex Steinhart och motsv.

Speedbirden jag har lånar ju en del från IWC. Som förvisso lånar från generisk pilotklockedesign från första halvan av 1900-talet.

Men klockan är så gedigen och solid att det ändå känns bra, för mig i alla fall. Kvalitén är ju minst lika bra som orginalet. Är det kvalitetskänslan som är avgörande?
 

Skeeter

Panerai
Personligen skulle jag gärna äga en PRS-9, t.o.m hellre än Longines egen re-pop Heritage 1935 modell eftersom Timefactors modell har den rätta roterbara bezeln och saknar datum


Tyvärr är de slutsålda hos Timefactors sedan länge men on någon sitter på en så är jag spekulant.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor

Jockinho

Patek
2-Faktor
Haft tre precista, en prs.50. Underbar bezel, bästa jag haft. Härlig boett. Tråkigt med plankning i längden. Två prs-18, en quartz och en automat. Perfekt vardagsbeater, bra storlek och helt ok finish. Dock är blästrad boett inte lika fint för mig som borstat även om det är så från början.

Jag gillar iaf TF´s klockor sett till kvalité och skulle gärna äga (lär äga) fler i framtiden.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Personligen skulle jag gärna äga en PRS-9, t.o.m hellre än Longines egen re-pop Heritage 1935 modell eftersom Timefactors modell har den rätta roterbara bezeln och saknar datum


Tyvärr är de slutsålda hos Timefactors sedan länge men on någon sitter på en så är jag spekulant.
Håller med. Trevligare än Longines heritage. Tavlan är mer lik original och jag gillar proportionerna bättre. Att den dessutom har ett nos gammalt handjagat verk gör den ännu mer intressant.
 

Case

Panerai
Personligen skulle jag gärna äga en PRS-9, t.o.m hellre än Longines egen re-pop Heritage 1935 modell eftersom Timefactors modell har den rätta roterbara bezeln och saknar datum


Tyvärr är de slutsålda hos Timefactors sedan länge men on någon sitter på en så är jag spekulant.
Häftig klocka. Så vitt jag förstår är vissa modeller begränsade upplagor pga att det inte går att säkra mer delar. Urverk i det här fallet förmodar jag.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Inte ska du känna dig ensam. Jag har inga problem att rocka speedbird. Här med Nato...
image.jpg
image.jpg
Kul alternativ till länken. Jag är då grymt nöjd över vad man får för pengarna. Denna åker med till helgens fjälläventyr.
 

Case

Panerai
Inte ska du känna dig ensam. Jag har inga problem att rocka speedbird. Här med Nato...
image.jpg
image.jpg
Kul alternativ till länken. Jag är då grymt nöjd över vad man får för pengarna. Denna åker med till helgens fjälläventyr.
Jag köpte min begagnad. Blev väldigt förvånad över hur vältillverkad den är. Urverket känner jag inte till så noga, men det jag läst har klassat det som top notch i sin kategori.

Letade specifikt efter en klocka med gedigen länk, och det har den ju onekligen, så den lär få sitta på ett tag. Men jag kommer stt köpa nato från Timefactors också, som @Andersbackstrom tipsade om. Jag har bara hört gott om dem.
 

pederr

Cartier
Japp bra skick och smidig affär, sprang som en hök över till TTT och reggade mig på en grisblink för att göra affären innan den försvann.
Som sagt ett supertips jag är tacksam för, har letat drygt ett år utan att lyckas knipa någon förrän nu.
Bra med någon som vet vad man vill. Då Eddie kom med klockan var jag tveksam till att köpa en så pass dyr klocka (har för mig att det var ca 5k) av ett sådant märke och hoppades att Longines skulle komma med en reissue. Nu finns den, Precistan är slut och jag tänker att varför köpte jag den inte.
 

Skeeter

Panerai
Har koll på tråden, mycket trevlig läsning.

Du har helt rätt egentligen men just orginal Longinesmodellen är rätt svårfångad och 10-20ggr dyrare beroende på historik och skick, men som sagt hellre en mer trogen hommage med rätt boettform, funktion och ett handjagat low beat verk som ligger mycket närmare orginalet, än Longines egen remake.

Personligen skulle jag dock ha svårt att motivera mig själv att bära originalet dagligen och det är så jag vill använda mina klockor.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har koll på tråden, mycket trevlig läsning.

Du har helt rätt egentligen men just orginal Longinesmodellen är rätt svårfångad och 10-20ggr dyrare beroende på historik och skick, men som sagt hellre en mer trogen hommage med rätt boettform, funktion och ett handjagat low beat verk som ligger mycket närmare orginalet, än Longines egen remake.

Personligen skulle jag dock ha svårt att motivera mig själv att bära originalet dagligen och det är så jag vill använda mina klockor.
150'-300' ? Känns dyrt ;)
 

Skeeter

Panerai
Grattis! Kul att du fick tag i den till slut. Till ett bra pris också förstår jag.

Lever den upp till förväntningarna på alla plan?

Jodå, finish och kvalitetskänsla är faktiskt bra, uppdraget känns riktigt smörigt och tickandet för tankarna till farfars gamla fickur med sina 18000 bph. Bezel/glas snurrar fint och lagom trögt och ett högt lätt välvt plexi är snällt mot ögat. Subsekund och fluted/coin bezel går jag alltid igång på oavsett tillverkare.

Förväntar mig ingen fantastisk gångprecision, gissar att man får vara nöjd om den håller sig inom +/-30 sekunder per dygn.

Nu låter det som denna klockan vore det bästa som hänt sedan skivat bröd, det är den inte, men alltid roligt med något nytt på handleden.
 
Jag har själv varit sugen på en Speedbird och Everest. Dock aldrig beställt, men intresset finns och dom verkar vara välgjorda för pengen :)
 
Topp