• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på nöjen i Edinburgh

Tjenare,
Tar med min far på en liten resa till Edinburgh nu på fredag och åker hem på måndagen.
Finns det något ställe som är extra värt ett besök utöver de sedvanliga turistattraktionerna? I klockväg tänkte jag ta ett stopp på Hamilton & Inches och Laing Edinburgh. Ett besök på Edinburgh Gin Distillery känns också givet.
Tips mottages mer än gärna!
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag var ibörjan av året några dagar i Januari i Skotland. Sista natten skulle spenderas hos en kompis farsa som bodde strax utanför Glasgow. Så fort jag hade kommit innanför hans ytterdörr och råkat slänga ur mig att jag hade spenderat dagen i Edinburgh. Stort misstag skulle det visa sig. Han svarade helt sonika (utan minsta tillstymmelse till ironi) "Vet du vad det bästa med Edinburg är? M8:an som leder till Glasgow!" :D

Med det sagt tycker jag att Edinburg är bra mycket trevligare som turiststad än Glasgow. Jag besökte bl.a. en pubb vid namn Devil's Advocate som var rätt trevlig (men kanske lite för mycket hipsterstämmning om man vill uppleva det "turistiga" Skotland).
 
Jag var ibörjan av året några dagar i Januari i Skotland. Sista natten skulle spenderas hos en kompis farsa som bodde strax utanför Glasgow. Så fort jag hade kommit innanför hans ytterdörr och råkat slänga ur mig att jag hade spenderat dagen i Edinburgh. Stort misstag skulle det visa sig. Han svarade helt sonika (utan minsta tillstymmelse till ironi) "Vet du vad det bästa med Edinburg är? M8:an som leder till Glasgow!" :D

Med det sagt tycker jag att Edinburg är bra mycket trevligare som turiststad än Glasgow. Jag besökte bl.a. en pubb vid namn Devil's Advocate som var rätt trevlig (men kanske lite för mycket hipsterstämmning om man vill uppleva det "turistiga" Skotland).

Haha, låter som skammen när man varit på Tjörn som Orustbo. (öbo mentalitet)
Devil's Advocate får vi kolla in då, vill ju inte bara ha turistattraktioner. Tack för tipset :)
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Väldigt mysig stad, har tyvärr inget utöver turistattraktionerna att rekommendera men tyckte det var mycket intressant att ta en titt på hur det såg ut i de gamla delarna av staden som hamnade under jord (Blair Street?), om jag minns rätt så gick vi någon tour i Mary King´s Close.
Sedan är Scott monument jäkligt häftigt om man gillar udda byggnader, kändes som något från vafri HR Giger tavla (Alien).
Fanns en hel del mysiga pubar i området mellan Scott och slottet också, i området finns även minst en gammal kyrkogård som var mycket vacker.
 
Väldigt mysig stad, har tyvärr inget utöver turistattraktionerna att rekommendera men tyckte det var mycket intressant att ta en titt på hur det såg ut i de gamla delarna av staden som hamnade under jord (Blair Street?), om jag minns rätt så gick vi någon tour i Mary King´s Close.
Sedan är Scott monument jäkligt häftigt om man gillar udda byggnader, kändes som något från vafri HR Giger tavla (Alien).
Fanns en hel del mysiga pubar i området mellan Scott och slottet också, i området finns även minst en gammal kyrkogård som var mycket vacker.
Tack för detta! :)
 
Som Orustbo har du säkert hört talas om hur det gick till när Tjörn befolkades?
Ett fartyg förliste i en höststorm och de enda som överlevde var kocken och skeppsgrisen...
Haha, ja den har jag inte missat! Tjörbua har ju en egen berättelse...
;)
Dock är jag oftare på Tjörn numera, fick rätt fort höra att Tjörnbo blir man lika lite som om en gris i ett stall blir en häst :)
 

JohnDoe

Rolex
Har mycket diffusa minnen från Edinburgh i början av nittiotalet. Det var ett par s.k "fabriksbesök" som avverkades raskt på väg från flygplatsen och sedan en långhelg med diverse aktiviteter. Det fanns ett whisky heritage centre uppe vid ett slott som var rätt trevligt om man gillar whisky, hittade en länk https://www.scotchwhiskyexperience.co.uk/
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har mycket diffusa minnen från Edinburgh i början av nittiotalet. Det var ett par s.k "fabriksbesök" som avverkades raskt på väg från flygplatsen och sedan en långhelg med diverse aktiviteter. Det fanns ett whisky heritage centre uppe vid ett slott som var rätt trevligt om man gillar whisky, hittade en länk https://www.scotchwhiskyexperience.co.uk/

Ah, det provade jag också. Jag gick på någon "standardvisning" som var ganska basic men ändå skoj och intressant. Fick åka runt i någon sorts tunna, skrapa fram lukter på papper, se på en galet stor samling och dricka whisky :)
 

JohnDoe

Rolex
Ah, det provade jag också. Jag gick på någon "standardvisning" som var ganska basic men ändå skoj och intressant. Fick åka runt i någon sorts tunna, skrapa fram lukter på papper, se på en galet stor samling och dricka whisky :)
Minns inget om skrapa papper, vi körde provning på typ allt. I sann skotsk anda så spottades inget ut. Allt dricks upp. Efter ett antal sorter blir det många "pocent".
 
Har blivit en hel del whisky, samt tre besök hos klockhandlare. Dock var det fotoförbud av okänd anledning. Tack för tipsen, en oerhört turistvänlig stad med väldigt mycket aktiviteter nära till hands. Rekommenderas starkt!
 
Senast ändrad:
Topp